FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik snap nu totaal niet waarom je Helen naar een verbouwde triple probeert te praten of een MTB crankstel. Ze komen nu overal op 30-26 boven en heeft het lichtere verzet dat ze bij zich had bijna niet gebruikt. Dan ga je het verzet toch niet nog kleiner maken?
30/26=1.15
34/30=1.13
Oftewel 34-30 is een net iets lichter verzet dan 30-26. Compact (met 't voorblad verwisselen en ik zou ook de cassette wisselen), lijkt mij een prima optie. Als je er een tweede cassette bij hebt met een iets minder groot bereik (en dus kleinere tussenstapjes) kan je mooi varieren afhankelijk van de bestemming. Voor bijv Limburg zou je dan ook compact met iets van 12-25 kunnen monteren. Voordeel van een 12-25 cassette is dat er een 16 in zit en die is op 't vlakke wel erg fijn. Over de noodzaak en het nut van een 18 valt nog te discussiëren, maar zonder 16 is het gewoon vervelend fietsen in Nederland.
30/26=1.15
34/30=1.13
Oftewel 34-30 is een net iets lichter verzet dan 30-26. Compact (met 't voorblad verwisselen en ik zou ook de cassette wisselen), lijkt mij een prima optie. Als je er een tweede cassette bij hebt met een iets minder groot bereik (en dus kleinere tussenstapjes) kan je mooi varieren afhankelijk van de bestemming. Voor bijv Limburg zou je dan ook compact met iets van 12-25 kunnen monteren. Voordeel van een 12-25 cassette is dat er een 16 in zit en die is op 't vlakke wel erg fijn. Over de noodzaak en het nut van een 18 valt nog te discussiëren, maar zonder 16 is het gewoon vervelend fietsen in Nederland.
Met 28t vooraan kan ze onder alle omstandigheden met een 12-25t cassette rijden, en dus die onmisbare 16t.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- Joppietersen
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 29 mei 2013 22:23
Goedendag,
nog 1 klein adviesje graag......
Ik ga een compact rijden, 50/39 (of 52/39 als de 50 me niet bevalt) met een 12-25
Als ik naar Limburg ga dan vervang ik de 39 voor een 34.
Nou wil ik komende week een cassette voor Limburgse heuvels kopen en ik trap zo rond de 200W rond t omslagpunt.
Waar heb ik dan t meeste aan: een 12-28 of een 12-30?
voordeel 28: mindere gatenkaas voordeel 30: misschien heb ik dat nodig.
Sja, moet je uit proberen maar ik kan t geld maar 1 keer uitgeven.....
heb ik ook een andere ketting nodig als ik een 28 of 30 monteer ipv de 25 of gaat dat wel lukken?
Andere optie is om mijn huidig crankstel (53/39) erop te houden en als ik naar t zuiden ga dan de 50/34 erop met een 28-30. Moet ik dan een andere ketting hebben? (koop ik die meteen erbij komende week....)
alvast wederom bedankt voor de hulp!
nog 1 klein adviesje graag......
Ik ga een compact rijden, 50/39 (of 52/39 als de 50 me niet bevalt) met een 12-25
Als ik naar Limburg ga dan vervang ik de 39 voor een 34.
Nou wil ik komende week een cassette voor Limburgse heuvels kopen en ik trap zo rond de 200W rond t omslagpunt.
Waar heb ik dan t meeste aan: een 12-28 of een 12-30?
voordeel 28: mindere gatenkaas voordeel 30: misschien heb ik dat nodig.
Sja, moet je uit proberen maar ik kan t geld maar 1 keer uitgeven.....
heb ik ook een andere ketting nodig als ik een 28 of 30 monteer ipv de 25 of gaat dat wel lukken?
Andere optie is om mijn huidig crankstel (53/39) erop te houden en als ik naar t zuiden ga dan de 50/34 erop met een 28-30. Moet ik dan een andere ketting hebben? (koop ik die meteen erbij komende week....)
alvast wederom bedankt voor de hulp!
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......
het gaat erom wat je er mee doet......
Bedankt voor jullie reacties!
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar met mijn huidige tripple met een 11-28t cassette kom ik tot nu toe overal boven met een redelijke cadans van ca. 70 rpm. Daar hoef ik niet per se iets aan te veranderen.klimmer schreef:Met 28t vooraan kan ze onder alle omstandigheden met een 12-25t cassette rijden, en dus die onmisbare 16t.
Duidelijk. Nu ik begrijp dat ik met een compact met als lichtste verzet 34x30 vrijwel hetzelfde kan bereiken, hoeft dat geen belemmerende factor te zijn bij de zoektocht naar een nieuwe fiets. Ik zal mij ongetwijfeld nog wel in een ander topic melden, maar dat terzijde.amclassic-fan schreef:30/26=1.15
34/30=1.13
Oftewel 34-30 is een net iets lichter verzet dan 30-26.
Ook terzijde: ik heb wel gelezen dat een vermogen van ruim 4/kg op het omslagpunt (en 5,5/kg maximaal) best redelijk is, maar dat uit zich vooral bij het klimmen. Op het vlakke slaag ik er nog niet echt in om het vermogen ook om te zetten in snelheid. Dan vraag ik mij af hoever ik op het vlakke met een 46t kom, maar misschien moet ik eerst even gaan rekenen voordat ik daar echt iets zinnigs over kan zeggen . Wellicht meld ik mij weer als een keuze heb gemaakt. Zeker bedankt voor het meedenken.klimmer schreef:Dit terzijde: je lijkt me een uitgelezen kandidaat voor een supercompact crankstel met 46/30t. Zie link hieronder. Met je vermogen/kg kun je met 46t bijna alles op. Helaas (nog) niet te koop op een nieuwe fiets.
Een beetje getrainde renner zou het moeten lukken met 34x25 met 34x28 heb je genoeg over voor de Limburgse heuvels.Joppietersen schreef:Goedendag,
nog 1 klein adviesje graag......
Ik ga een compact rijden, 50/39 (of 52/39 als de 50 me niet bevalt) met een 12-25
Als ik naar Limburg ga dan vervang ik de 39 voor een 34.
Nou wil ik komende week een cassette voor Limburgse heuvels kopen en ik trap zo rond de 200W rond t omslagpunt.
Waar heb ik dan t meeste aan: een 12-28 of een 12-30?
voordeel 28: mindere gatenkaas voordeel 30: misschien heb ik dat nodig.
Sja, moet je uit proberen maar ik kan t geld maar 1 keer uitgeven.....
heb ik ook een andere ketting nodig als ik een 28 of 30 monteer ipv de 25 of gaat dat wel lukken?
Andere optie is om mijn huidig crankstel (53/39) erop te houden en als ik naar t zuiden ga dan de 50/34 erop met een 28-30. Moet ik dan een andere ketting hebben? (koop ik die meteen erbij komende week....)
alvast wederom bedankt voor de hulp!
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
De vraag is of je een 34 kunt monteren, ik denk dat je een dubbel hebt met 130 BCD en daar past geen 34 op. Als je een compact hebt kan het wel (110 BCD).Joppietersen schreef:Goedendag,
nog 1 klein adviesje graag......
Ik ga een compact rijden, 50/39 (of 52/39 als de 50 me niet bevalt) met een 12-25
Als ik naar Limburg ga dan vervang ik de 39 voor een 34.
Een andere ketting is afhankelijk van 2 dingen:Joppietersen schreef: Nou wil ik komende week een cassette voor Limburgse heuvels kopen en ik trap zo rond de 200W rond t omslagpunt.
Waar heb ik dan t meeste aan: een 12-28 of een 12-30?
voordeel 28: mindere gatenkaas voordeel 30: misschien heb ik dat nodig.
Sja, moet je uit proberen maar ik kan t geld maar 1 keer uitgeven.....
heb ik ook een andere ketting nodig als ik een 28 of 30 monteer ipv de 25 of gaat dat wel lukken?
-is je ketting/cassette al lang erop (versleten) dan gaat dat niet echt lekker lopen
-door de andere cassette kun je wel eens een te korte ketting krijgen, zeker als je een andere derailleur (met een langere slag) moet monteren.
Een nieuwe ketting is altijd aan te raden met een nieuwe cassette. Als je dan een quick of missing link erbij hebt kun je snel wisselen tussen ketting en cassette.
- Joppietersen
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 29 mei 2013 22:23
Prima, bedankt.
Da's inderdaad een goed argument om sowieso een nwe ketting te kopen: nieuwe cassette -> nieuwe ketting.
Daarnaast is t crankstel met de bladen ook nieuw dus dubbel argument.
Het is idd een compact, heb er 4 bladen bij, 50/34 en 52/39 (T.A.) kan dus alle kanten op....
Da's inderdaad een goed argument om sowieso een nwe ketting te kopen: nieuwe cassette -> nieuwe ketting.
Daarnaast is t crankstel met de bladen ook nieuw dus dubbel argument.
Het is idd een compact, heb er 4 bladen bij, 50/34 en 52/39 (T.A.) kan dus alle kanten op....
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......
het gaat erom wat je er mee doet......
Als je nooit in het buitenland fietst en je komt niet zo vaak in Limburg dan kan je jezelf ook redden met 39x23 hoor.
Dat is mijn ervaring tenminste. Dit jaar een route van de Amstel Gold Race gefietst. Ik heb super genoten van die dag.
Dat is mijn ervaring tenminste. Dit jaar een route van de Amstel Gold Race gefietst. Ik heb super genoten van die dag.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Precies, in het geval van een enkel uitstapje naar Zuid-Limburg hoef je echt niet het hele jaar met een speciaal geprepareerd verzet rond te rijden. Het is ook niet erg om eens een keer "stoempend en harkend" boven te komen.
robbebopper schreef:Precies, in het geval van een enkel uitstapje naar Zuid-Limburg hoef je echt niet het hele jaar met een speciaal geprepareerd verzet rond te rijden. Het is ook niet erg om eens een keer "stoempend en harkend" boven te komen.
zo is het, en je gebruikt ook nog eens andere spieren