Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 06 sep 2010 10:57

Ik houd niet van sleutelen en wil een combi waarmee ik in de polder en in het hooggebergte kan fietsen. Dat heb ik gevonden in de combi 34/50 x 12/27. Maar het kan altijd beter. Aangezien de 34 op het valkke aan de lichte kant is en ik in de bergen nooit behoefte heb aan nog lichter, ben ik op zoek naar een 36 11-sp binnenblad, liefst van Campa en anders met Campa 11-sp steek. Is dat verkrijgbaar en wie heeft daarmee ervaring?
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 sep 2010 11:36

Beam me up, Scotty schreef:Ik houd niet van sleutelen en wil een combi waarmee ik in de polder en in het hooggebergte kan fietsen. Dat heb ik gevonden in de combi 34/50 x 12/27. Maar het kan altijd beter. Aangezien de 34 op het valkke aan de lichte kant is en ik in de bergen nooit behoefte heb aan nog lichter, ben ik op zoek naar een 36 11-sp binnenblad, liefst van Campa en anders met Campa 11-sp steek. Is dat verkrijgbaar en wie heeft daarmee ervaring?


Stronglight heeft een 36 voor 11 speed. Ziet er ook nog heel mooi uit. Rij zelf met 34 en 50 van Stronglight.
What makes the boat go faster?

wtonis
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2010 19:44

wtonis 12 sep 2010 22:57

grappig deze discussie;ik heb ' m met interesse gelezen. Zelf fiets ik pas weer sinds ruim een jaar. Ik heb een triple met 50-39-30. Ik rijd hier in Nederland hoofdzakelijk op de 39. De 50 draai ik alleen met veel wind mee. In de zomer in de bergen toch hoofdzakelijk op de 30 gereden. Triple heeft dus mijn voorkeur..

c2c
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2010 00:56

c2c 12 sep 2010 23:51

zie volgende link en je kunt alle combi's maken,
je ziet snelheid en procentuele verschillen, cadans vul je in en je kiest de tandwielen.

http://www.ritzelrechner.de/#

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 sep 2010 17:04

c2c schreef:zie volgende link en je kunt alle combi's maken,
je ziet snelheid en procentuele verschillen, cadans vul je in en je kiest de tandwielen.

http://www.ritzelrechner.de/#


U heeft gelijk, vermogen en candans zijn puur individuele zaken.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2010 13:00

Tja, maar hoeveel fietsers weten nu precies met welke cadans ze willen klimmen? Laat staan dat ze weten hoeveel vermogen dat ze kunnen leveren als ze 4 grote cols op willen rijden... Dus ja leuk in theorie, in de praktijk valt 't toch wat tegen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 16 sep 2010 15:09

Als je weet hoelang je over een bepaalde col hebt gedaan en in welke versnelling je hebt gefietst dan kom je een heel eind.....
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 16 sep 2010 16:28

-eric- schreef:Als je weet hoelang je over een bepaalde col hebt gedaan en in welke versnelling je hebt gefietst dan kom je een heel eind.....


Daar heb je wellicht gelijk in, maar iemand die op dat "niveau" fietst zit denk ik niet in de doelgroep van dit topic.
FacebookS3RSSite

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 sep 2010 16:16

Amclassic-fan schreef:Tja, maar hoeveel fietsers weten nu precies met welke cadans ze willen klimmen? Laat staan dat ze weten hoeveel vermogen dat ze kunnen leveren als ze 4 grote cols op willen rijden... Dus ja leuk in theorie, in de praktijk valt 't toch wat tegen.


Daarom vind ik het aanraden van bepaalde versnellingen/combinaties niet erg zinnig.
De vragenstellers kunnen beter eens de dichtstbijzijnde flinke helling opzoeken en eens kijken hoe dat gaat met wat men nu heeft.
Pas dan krijgt men een idee wat er nodig is als die helling b.v. 5 of 10x zo lang is ...
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 sep 2010 00:21

Tja, maar dat gaat zo lastig al je je fiets nog moet kopen. Zelfde geldt voor iemand die in Groningen woont, de 1e helling is nogal een eind weg. Maar goed het topic is ook niet bedoeld om het verzet voor iemand te bepalen, maar om te zorgen dat alles helder is zodat de fietser zelf de keuze kan maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 23 sep 2010 23:10

Leuke discussie dit. Heb jaren lang alleen op de MTB gezeten en nu weer terug op de racer. Echter voor het MTB'en reed ik op de "good old" 52/42 en achter een juniorenverzet 14 oplopend t/m 21. Daar was eigenlijk heel Nederland mee te doen (althans voor mij).
Ik rijd nu compact, ben er niet kapot van, die 34 gebruik ik alleen op de Utrechtse Heuvelrug of Limburg of tijdens het inrijden. Bij dit verzet mis ik eigenlijk een lekker duurverzet dat net de snelheden tussen de 28 en 30km per uur pakt (houd achter 3 om 3 vrij), en ben bang dat de 39 hier ook niet 100% in gaat voorzien. Wat dat betreft ben ik altijd wel verknocht geweest aan de 42. Een 42x17 draaien, echt een verzet waar je heel veel kanten mee uit kan tussen de 80 en 100 toeren.

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 23 sep 2010 23:15

42 past toch gewoon op een compact dus geen probleem alleen ff sleutelen als je wat verder weg gaat

Plaats reactie