FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Ik houd niet van sleutelen en wil een combi waarmee ik in de polder en in het hooggebergte kan fietsen. Dat heb ik gevonden in de combi 34/50 x 12/27. Maar het kan altijd beter. Aangezien de 34 op het valkke aan de lichte kant is en ik in de bergen nooit behoefte heb aan nog lichter, ben ik op zoek naar een 36 11-sp binnenblad, liefst van Campa en anders met Campa 11-sp steek. Is dat verkrijgbaar en wie heeft daarmee ervaring?
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Beam me up, Scotty schreef:Ik houd niet van sleutelen en wil een combi waarmee ik in de polder en in het hooggebergte kan fietsen. Dat heb ik gevonden in de combi 34/50 x 12/27. Maar het kan altijd beter. Aangezien de 34 op het valkke aan de lichte kant is en ik in de bergen nooit behoefte heb aan nog lichter, ben ik op zoek naar een 36 11-sp binnenblad, liefst van Campa en anders met Campa 11-sp steek. Is dat verkrijgbaar en wie heeft daarmee ervaring?
Stronglight heeft een 36 voor 11 speed. Ziet er ook nog heel mooi uit. Rij zelf met 34 en 50 van Stronglight.
What makes the boat go faster?
grappig deze discussie;ik heb ' m met interesse gelezen. Zelf fiets ik pas weer sinds ruim een jaar. Ik heb een triple met 50-39-30. Ik rijd hier in Nederland hoofdzakelijk op de 39. De 50 draai ik alleen met veel wind mee. In de zomer in de bergen toch hoofdzakelijk op de 30 gereden. Triple heeft dus mijn voorkeur..
zie volgende link en je kunt alle combi's maken,
je ziet snelheid en procentuele verschillen, cadans vul je in en je kiest de tandwielen.
http://www.ritzelrechner.de/#
je ziet snelheid en procentuele verschillen, cadans vul je in en je kiest de tandwielen.
http://www.ritzelrechner.de/#
c2c schreef:zie volgende link en je kunt alle combi's maken,
je ziet snelheid en procentuele verschillen, cadans vul je in en je kiest de tandwielen.
http://www.ritzelrechner.de/#
U heeft gelijk, vermogen en candans zijn puur individuele zaken.
Cheap light strong, choose two
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja, maar hoeveel fietsers weten nu precies met welke cadans ze willen klimmen? Laat staan dat ze weten hoeveel vermogen dat ze kunnen leveren als ze 4 grote cols op willen rijden... Dus ja leuk in theorie, in de praktijk valt 't toch wat tegen.
Amclassic-fan schreef:Tja, maar hoeveel fietsers weten nu precies met welke cadans ze willen klimmen? Laat staan dat ze weten hoeveel vermogen dat ze kunnen leveren als ze 4 grote cols op willen rijden... Dus ja leuk in theorie, in de praktijk valt 't toch wat tegen.
Daarom vind ik het aanraden van bepaalde versnellingen/combinaties niet erg zinnig.
De vragenstellers kunnen beter eens de dichtstbijzijnde flinke helling opzoeken en eens kijken hoe dat gaat met wat men nu heeft.
Pas dan krijgt men een idee wat er nodig is als die helling b.v. 5 of 10x zo lang is ...
Cheap light strong, choose two
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja, maar dat gaat zo lastig al je je fiets nog moet kopen. Zelfde geldt voor iemand die in Groningen woont, de 1e helling is nogal een eind weg. Maar goed het topic is ook niet bedoeld om het verzet voor iemand te bepalen, maar om te zorgen dat alles helder is zodat de fietser zelf de keuze kan maken.
Leuke discussie dit. Heb jaren lang alleen op de MTB gezeten en nu weer terug op de racer. Echter voor het MTB'en reed ik op de "good old" 52/42 en achter een juniorenverzet 14 oplopend t/m 21. Daar was eigenlijk heel Nederland mee te doen (althans voor mij).
Ik rijd nu compact, ben er niet kapot van, die 34 gebruik ik alleen op de Utrechtse Heuvelrug of Limburg of tijdens het inrijden. Bij dit verzet mis ik eigenlijk een lekker duurverzet dat net de snelheden tussen de 28 en 30km per uur pakt (houd achter 3 om 3 vrij), en ben bang dat de 39 hier ook niet 100% in gaat voorzien. Wat dat betreft ben ik altijd wel verknocht geweest aan de 42. Een 42x17 draaien, echt een verzet waar je heel veel kanten mee uit kan tussen de 80 en 100 toeren.
Ik rijd nu compact, ben er niet kapot van, die 34 gebruik ik alleen op de Utrechtse Heuvelrug of Limburg of tijdens het inrijden. Bij dit verzet mis ik eigenlijk een lekker duurverzet dat net de snelheden tussen de 28 en 30km per uur pakt (houd achter 3 om 3 vrij), en ben bang dat de 39 hier ook niet 100% in gaat voorzien. Wat dat betreft ben ik altijd wel verknocht geweest aan de 42. Een 42x17 draaien, echt een verzet waar je heel veel kanten mee uit kan tussen de 80 en 100 toeren.