FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Nee, 53/39 is verouderd en wordt vrijwel alleen nog door wedstrijdrenners gebruikt. Wielertoeristen nemen doorgaans en 50 buitenblad en een 34 binnenblad voor in de bergen. Velen monteren voor op t vlakke een 39 binnenblad. Het leuke van een 6800 crank is dat er van alles op past.
Oh kijk dat wist ik niet, tja ben eigenlijk ook een redelijke leek.
Standaard ben ik die verhouding niet tegengekomen.
Maar 50/39 zou voor mij ideaal zijn. 34 binnenblad(compact) is het net niet
Mijn binnenblad van mijn oude groep was 40 en fietste daar het meest op, buitenblad was 50.
Ik ga morgen direct informeren of ze die verhouding willen monteren op de nieuwe fiets
gr Erwin
Standaard ben ik die verhouding niet tegengekomen.
Maar 50/39 zou voor mij ideaal zijn. 34 binnenblad(compact) is het net niet
Mijn binnenblad van mijn oude groep was 40 en fietste daar het meest op, buitenblad was 50.
Ik ga morgen direct informeren of ze die verhouding willen monteren op de nieuwe fiets
gr Erwin
Zo'n 12-32 zou ik ook niet willen, rijdt vreselijk t vlakke door de grote gaten.
Ik heb een beetje advies nodig over bergverzetten.
Ik rijd op mijn Canyon momenteel met een 50/38 voor, en achter een 11-28 of een 11-23 cassette. Met de 11-28 cassette (die wel erg grote gaten heeft bovenin) rijd ik in Limburg en in de Ardennen overal probleemloos naar boven, waarbij ik de 28 eigenlijk altijd schoon houd (zelfs na >100km met 10+ cotes).
Nu ga ik over 2 weken naar de Alpen, om daar te fietsen (al vaak eerder gedaan, maar voornamelijk op MTB of huurfiets). Gevoelsmatig denk ik dat ik de 38 gewoon gemonteerd kan laten zitten, aangezien ik niet van plan ben om 3 a 4x HC per dag te rijden. Aan de andere kant is het ook wel makkelijk om gewoon de 34 te monteren, zodat ik zeker weet dat ik goed zit.
opties:
50/38 + 11-28, 11-26 of 11-23
50/34 + 11-28, 11-26 of 11-23
Sowiezo is 11-23 niet reeel, die staat er dan ook enkel voor de volledigheid bij . Probleem is dat ik, voor zover ik kan zijn, op mijn nieuwe crankstel (met te monteren Quark Riken vermogensmeter) de kettingbladen niet kan vervangen zonder het hele crankstel los te halen.
Kan iemand bevestigen/ontkennen dat dit het geval is?
(De Quark heb ik overigens niet voor de alpen gemonteerd, wil er hier in NL beter mee trainen voor lange afstanden triathlons)
Ik rijd op mijn Canyon momenteel met een 50/38 voor, en achter een 11-28 of een 11-23 cassette. Met de 11-28 cassette (die wel erg grote gaten heeft bovenin) rijd ik in Limburg en in de Ardennen overal probleemloos naar boven, waarbij ik de 28 eigenlijk altijd schoon houd (zelfs na >100km met 10+ cotes).
Nu ga ik over 2 weken naar de Alpen, om daar te fietsen (al vaak eerder gedaan, maar voornamelijk op MTB of huurfiets). Gevoelsmatig denk ik dat ik de 38 gewoon gemonteerd kan laten zitten, aangezien ik niet van plan ben om 3 a 4x HC per dag te rijden. Aan de andere kant is het ook wel makkelijk om gewoon de 34 te monteren, zodat ik zeker weet dat ik goed zit.
opties:
50/38 + 11-28, 11-26 of 11-23
50/34 + 11-28, 11-26 of 11-23
Sowiezo is 11-23 niet reeel, die staat er dan ook enkel voor de volledigheid bij . Probleem is dat ik, voor zover ik kan zijn, op mijn nieuwe crankstel (met te monteren Quark Riken vermogensmeter) de kettingbladen niet kan vervangen zonder het hele crankstel los te halen.
Kan iemand bevestigen/ontkennen dat dit het geval is?
(De Quark heb ik overigens niet voor de alpen gemonteerd, wil er hier in NL beter mee trainen voor lange afstanden triathlons)
Ik zou sowieso de 34 monteren. Limburg en Ardennen is echt niet te vergelijken met een "echte" klim.
Een dooddoener die al vaak gebruikt is: Wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.
Zeker als je lange steile klimmen (Alpe d'Huez, Gallibier, Croix de Fer, Madeleine etc.) gaat doen ben je blij met alles wat je bij je hebt. Op Mallorca (veel 5 km +/-6% klimmen heb ik niet meer dan 39-25 nodig gehad), maar in de Alpen, waar je al snel een uur aan het klimmen bent wil je af en toe lekker licht kunnen trappen.
Zeker als je lange steile klimmen (Alpe d'Huez, Gallibier, Croix de Fer, Madeleine etc.) gaat doen ben je blij met alles wat je bij je hebt. Op Mallorca (veel 5 km +/-6% klimmen heb ik niet meer dan 39-25 nodig gehad), maar in de Alpen, waar je al snel een uur aan het klimmen bent wil je af en toe lekker licht kunnen trappen.
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Ik ben niet alle pagina's doorgegaan, dus excuses als het al gevraagd is, maar is het altijd mogelijk om een 34 te vervangen voor een 39? Ik heb Campagnolo Athena 11 speed en ik gebruik zoals velen voornamelijk de 50, tenzij het >winkracht6 tegen is. Dan moet ik terug naar de 34 en staat de ketting wel erg schuin. Vandaar dat ik aan het overdenken ben om de 34 te vervangen door een 39.
Hallo,
Heb vandaag mijn fiets besteld en nogmaals met de Fm mij probleem besproken. Ik vertelde hem van de optie om 50/39 te plaatsen. Dit werd afgeraden en ook shimano schijnt dit niet te adviseren. Dit ivm met het vallen van de ketting bij het schakelen. Afstand te klein waardoor hij er naast kan schieten. Vraag me niet precies hoe, zo'n kenner ben ik niet.
Het is nu toch 52/39 geworden. Had ook 38 gekund maar ik wil nu eenmaal perse zoveel dicht mogelijk bij de 40 blijven.
Heb vandaag mijn fiets besteld en nogmaals met de Fm mij probleem besproken. Ik vertelde hem van de optie om 50/39 te plaatsen. Dit werd afgeraden en ook shimano schijnt dit niet te adviseren. Dit ivm met het vallen van de ketting bij het schakelen. Afstand te klein waardoor hij er naast kan schieten. Vraag me niet precies hoe, zo'n kenner ben ik niet.
Het is nu toch 52/39 geworden. Had ook 38 gekund maar ik wil nu eenmaal perse zoveel dicht mogelijk bij de 40 blijven.
Ik denk dat niemand je kan vertellen hoe, dat is gewoon zever. Waarom is het triple crankstel van 105 dan 50-39?-(30)Erwin schreef:Heb vandaag mijn fiets besteld en nogmaals met de Fm mij probleem besproken. Ik vertelde hem van de optie om 50/39 te plaatsen. Dit werd afgeraden en ook shimano schijnt dit niet te adviseren. Dit ivm met het vallen van de ketting bij het schakelen. Afstand te klein waardoor hij er naast kan schieten. Vraag me niet precies hoe, zo'n kenner ben ik niet.