Op de 6800 kun je niet eens een 39 monteren. 36 is max.vincent75 schreef:Bekent verhaal, ik ben ook geen beste klimmer maar vindt het wel machtig mooi om te doen en verbeter mijzelf hier wel in.hugoscherff schreef:Ik heb een hekel aan klimmen met een trapfrequentie van minder dan 70 per minuut. Met mijn verzet van 34-30 betekent dat dat ik op z'n langzaamst tien kilometer per uur kan rijden. Voor de beklimmingen uit de Franse en Zwiterse Alpen die ik tot nu toe heb gedaan is dat prima: daar komen de steilste kilometers maar zelden boven de tien procent. Maar in Italië heb je er ook van die krengen tussen zitten die kilometerslang 13, 14 procent gemiddeld zijn. Ik ben niet goed genoeg om daar met tien kilometer per uur naar boven te rijden, en dat zal ik ook nooit worden. Daarom zou ik graag nóg lichter gaan, liefst naar 30-32 (ook al weet ik dat dat er niet uitziet en dat ik als wielrenner nooit serieus zal worden genomen).
Twee vragen:
- Kun je probleemloos een 32 monteren als je een 'gewone' Ultegra-achterderailleur hebt?
Ik klim dan ook met een 11-32 cassette (bij gebrek van een 11-30) i.c.m. Ultegra 6800 compact (34-50). Bij mij is het mogelijk met de std. derailleur en het indraaien van de b-schroef.
Deze zomer tijdens het klimmen, ook op de steilere secties, een lekkere trapfrequentie kunnen rijden (>70). De meeste klim km's heb ik hem op de 28 liggen. Soms haal je dan fietsers in welke aan het stoempen zijn met een 39 blad, pffff maak het jezelf niet zo moeilijk.
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Apart. Hoorde dit mijn FM vandaag nog met grote stelligheid zeggen. Of heb je soms een andere derrie?edwin01 schreef:Huh? Volgens mij heb ik wel degelijk een 39 op mijn 6800 crankstel..... Op mijn twee 6800 crankstellen zelfs...Wolfhound32 schreef:
Op de 6800 kun je niet eens een 39 monteren. 36 is max.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Heeft niets met de derailleur te maken. Shimano raad bepaalde combinaties (bv 50-39) af. Ik heb wel het idee dat er veel fm's zijn die er weinig van snappen en zich onvoldoende verdiepen in de materie.Wolfhound32 schreef:Apart. Hoorde dit mijn FM vandaag nog met grote stelligheid zeggen. Of heb je soms een andere derrie?edwin01 schreef:Huh? Volgens mij heb ik wel degelijk een 39 op mijn 6800 crankstel..... Op mijn twee 6800 crankstellen zelfs...Wolfhound32 schreef:
Op de 6800 kun je niet eens een 39 monteren. 36 is max.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Gewoon weer een FM die niet snapt waar hij het over heeft.
Ben wel nieuwsgierig waarom Shimano dat afraadt. De combi 39-50 lijkt me toch redelijk logisch in de polder.
Derailleur problemen krijg je eventueel als je het verschil in tandjes groter maakt. Kleiner maken lijkt me geen probleem. Zelf rij ik in Nederland met 42-50, schakelt ook prima (al is dat -uiteraard- geen Shimano:D)
Derailleur problemen krijg je eventueel als je het verschil in tandjes groter maakt. Kleiner maken lijkt me geen probleem. Zelf rij ik in Nederland met 42-50, schakelt ook prima (al is dat -uiteraard- geen Shimano:D)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
ik rij shimano en heb net weer mijn 39 (van TA) geïnstalleerd. Dit rijdt een stuk prettiger dan 34. (lees: constant schuine ketting en constant schakelen tss groot en klein blad) Ik heb gemiddeld zo'n 700hm/100km en raak met mijn 39/23 als pannenkoek overal comfortabel boven. Shimano raadt dit af omdat zij waarschijnlijk geen 39 hebben voor een compact!53x11 schreef:Ben wel nieuwsgierig waarom Shimano dat afraadt. De combi 39-50 lijkt me toch redelijk logisch in de polder.
Derailleur problemen krijg je eventueel als je het verschil in tandjes groter maakt. Kleiner maken lijkt me geen probleem. Zelf rij ik in Nederland met 42-50, schakelt ook prima (al is dat -uiteraard- geen Shimano:D)
Ik rij normaal gesproken gewoon met een 53-39, maar heb er losse 50, 36 en 34 bladen bijgekocht. Ik heb dit jaar in de Ardèche met een 53-36 gereden en dat werkte gewoon optimaal. Ik heb voor de gein ook de andere combinaties er een keer opgeschroefd (50-39 en 53-34) en ook dat schakelde prima! De 53-34 is natuurlijk een beetje onzinnig, maar dat even buiten beschouwing gelaten....
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
De vraag blijft dan natuurlijk wel staan, waarom mijn FM zegt dat het niet kan en Shimano het afraadt bij een 6800. Wat zit daar dan voor wijsheid achter?
Ik bedoel; wordt het dan ook afgeraden bij de 5800? En hoe zit het volgens Shimano dan bij de 5700 en 6700?
Kortom; vragen, vragen, vragen....
Ik bedoel; wordt het dan ook afgeraden bij de 5800? En hoe zit het volgens Shimano dan bij de 5700 en 6700?
Kortom; vragen, vragen, vragen....
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Ik rij met een compact 50 - 34 cranckstel met heb een set "bergwielen" met een 11 - 32 cassette van SRAM (besteld bij Futurumshop). Dit functioneert, zoals hierboven ook al aangegeven, prima met een korte slag derrie (ik heb Ultegra) als je de b-schroef helemaal uitdraait. Daarmee krijg je bijna een 1 op 1 verhouding: met 1 omwenteling van je pedalen draait je wiel ook 1 keer. Daarmee kom ik zittend prima hellingen op tot 20%, bv de Redoute.vincent75 schreef:Bekent verhaal, ik ben ook geen beste klimmer maar vindt het wel machtig mooi om te doen en verbeter mijzelf hier wel in.hugoscherff schreef:Ik heb een hekel aan klimmen met een trapfrequentie van minder dan 70 per minuut. Met mijn verzet van 34-30 betekent dat dat ik op z'n langzaamst tien kilometer per uur kan rijden. Voor de beklimmingen uit de Franse en Zwiterse Alpen die ik tot nu toe heb gedaan is dat prima: daar komen de steilste kilometers maar zelden boven de tien procent. Maar in Italië heb je er ook van die krengen tussen zitten die kilometerslang 13, 14 procent gemiddeld zijn. Ik ben niet goed genoeg om daar met tien kilometer per uur naar boven te rijden, en dat zal ik ook nooit worden. Daarom zou ik graag nóg lichter gaan, liefst naar 30-32 (ook al weet ik dat dat er niet uitziet en dat ik als wielrenner nooit serieus zal worden genomen).
Twee vragen:
- Kun je probleemloos een 32 monteren als je een 'gewone' Ultegra-achterderailleur hebt?
Ik klim dan ook met een 11-32 cassette (bij gebrek van een 11-30) i.c.m. Ultegra 6800 compact (34-50). Bij mij is het mogelijk met de std. derailleur en het indraaien van de b-schroef.
Deze zomer tijdens het klimmen, ook op de steilere secties, een lekkere trapfrequentie kunnen rijden (>70). De meeste klim km's heb ik hem op de 28 liggen. Soms haal je dan fietsers in welke aan het stoempen zijn met een 39 blad, pffff maak het jezelf niet zo moeilijk.
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46
Okee, te gek, bedankt voor de reactie!
Wat betreft dat afraden van Shimano: de enige reden die ik kan bedenken is dat ze meer crankstellen hopen te verkopen, omdat mensen misschien zowel een dubbel als een compact crankstel nodig denken te hebben.
Wat betreft dat afraden van Shimano: de enige reden die ik kan bedenken is dat ze meer crankstellen hopen te verkopen, omdat mensen misschien zowel een dubbel als een compact crankstel nodig denken te hebben.