FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 okt 2014 22:00
Hallo,
Vraagje:
Ik heb een nog altijd bevredigende bike uit 2006 met 53/39 met hele 9 speed Ultegra 6500 groep, met voor de (incidentele) Benelux heuvels 12-27 cassette. Doet de job op zich prima.
Toch wil ik wel de optie hebben er af en toe iets kleinere voorbladen op te zetten, voor hogere cadans klimmen en beter vol te houden speed op de steilste krengen (denk strava achtig werk). Wat zouden jullie nemen ? Is 38 al de moeite ? Kan 36 (meer dan 15 tanden verschil met 53, en zonder veel gedoe aan ketting en FD) ?
Bedoeling is snel kunnen wisselen en minimaal knutselen. Ik heb wel crankstel tools in de koffer, en voorbladen gewisseld maar zelfde maat) .
en als extra vraag: als jullie zouden kijken voor een compleet 50/34 compact crankstel voor 1-op-1 vervanging voor (zuidelijker) gelegenheden, welk concreet crankstel zouden jullie dan nemen ?
P.S. Ik heb trouwens ook nog een 11-32 9 speed cassette liggen, een 'spare' van een verkochte mtb, maar dan zou ik een lange kooi 9 speed mtb dera moeten installeren, had ik begrepen, en dat wens ik niet.
Bedankt b.v.
Vraagje:
Ik heb een nog altijd bevredigende bike uit 2006 met 53/39 met hele 9 speed Ultegra 6500 groep, met voor de (incidentele) Benelux heuvels 12-27 cassette. Doet de job op zich prima.
Toch wil ik wel de optie hebben er af en toe iets kleinere voorbladen op te zetten, voor hogere cadans klimmen en beter vol te houden speed op de steilste krengen (denk strava achtig werk). Wat zouden jullie nemen ? Is 38 al de moeite ? Kan 36 (meer dan 15 tanden verschil met 53, en zonder veel gedoe aan ketting en FD) ?
Bedoeling is snel kunnen wisselen en minimaal knutselen. Ik heb wel crankstel tools in de koffer, en voorbladen gewisseld maar zelfde maat) .
en als extra vraag: als jullie zouden kijken voor een compleet 50/34 compact crankstel voor 1-op-1 vervanging voor (zuidelijker) gelegenheden, welk concreet crankstel zouden jullie dan nemen ?
P.S. Ik heb trouwens ook nog een 11-32 9 speed cassette liggen, een 'spare' van een verkochte mtb, maar dan zou ik een lange kooi 9 speed mtb dera moeten installeren, had ik begrepen, en dat wens ik niet.
Bedankt b.v.
had een 38 gephard blad gemonteerd op mijn Shimano 6700 compact crankstel.dit was zilver kleurig en dat heb ik nu vervangen door een 39 TA zephyr zwart vervangen,rijdt goed en heb ik weer de juiste kleur en een 39 binnenblad. Gisteren en vandaag de TA zephyr 39 binnenland getest met dit mooie weer en het blad schakelt perfect op en af.
Staan deze maand in het blad fiets nog wel een aantal 105 afgemonteerde triple fietsen hoor.supermasj schreef:De keuze tussen triple en dubbel lijkt door de producenten voor ons genomen te zijn. Ik zoek een koersfiets voor mijn vrouw, en een triple is bij veel merken alleen nog beschikbaar in sora afwerking (9 speed) met een basic kader.
10 Speed Tiagra is ook gewoon in een triple uitvoering verkrijgbaar.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
In herenfietsen is er nu gewoon meer keuze, bij damesfietsen is er gewoon minder keuze. Bij 4 merken (Cube, Specialised, Merckx, Focus) is er geen enkele dames racefiets te verkrijgen met een triple 105 (Triple bijna allen maar Sora, vaak zelfs geen Tiagra beschikbaar)
Vind ik een goede tip. Het zou qua kettinglijn voor best veel mensen een verbetering betekenen als ze over stapten op een kleiner buitenblad. Niet enkel voor de minder krachtige fietser, maar ook voor jonge knapen, zeker zij die met een hoge cadans rijden. Wat dat betreft is het jammer dat de standaardopties voor fabrieksfietsen qua kettingbladen vaak zo beperkt zijn.florijn11 schreef:Tip 44 Voorblad
Ik lees dat velen net als ik (65 jaar) trainen tussen 26 en 32 km/h.
Derhalve heb ik een 44 voorblad en een 12-23 cassette gemonteerd.
Nu hoef ik niet meer naar mijn kleinste blad en ligt de ketting vrij recht.
Heb zelf (een kleine 40 jaar jonger dan u) ook een tijdje gezocht naar een 44-tands buitenblad, maar heb het voor shimano 11-speed niet kunnen vinden. Dan maar een 46.
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27
Daar is geen ene fabrikant die er bij stilstaat dat er heel veel wielertoeristen niet gebaat zijn met die grote versnellingen.
Iets meer keuze in mogelijkheden wat het monteren van kleinere tandwielen mogelijk maakt zou welkom zijn.Een triple is voor heel veel(oudere) mensen de best mogelijk optie.En een tandwiel combinatie 30-39-48 lijkt mij hier een ideale oplossing.Voor de fabrikanten is er nog veel werk aan de winkel i.p.v. ons die compact en ander onzin door de strot te rammen.
Iets meer keuze in mogelijkheden wat het monteren van kleinere tandwielen mogelijk maakt zou welkom zijn.Een triple is voor heel veel(oudere) mensen de best mogelijk optie.En een tandwiel combinatie 30-39-48 lijkt mij hier een ideale oplossing.Voor de fabrikanten is er nog veel werk aan de winkel i.p.v. ons die compact en ander onzin door de strot te rammen.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90
Kan je dat buitenblad dan zo eenvoudig aanpassen ? Van pakweg een 50 naar een 44 of 46 (voor een shimano 105 11sp)? Ik heb alle crankstellen van FSA voor racefietsen bekeken, en er geen gevonden.gineau schreef:Vind ik een goede tip. Het zou qua kettinglijn voor best veel mensen een verbetering betekenen als ze over stapten op een kleiner buitenblad. Niet enkel voor de minder krachtige fietser, maar ook voor jonge knapen, zeker zij die met een hoge cadans rijden. Wat dat betreft is het jammer dat de standaardopties voor fabrieksfietsen qua kettingbladen vaak zo beperkt zijn.florijn11 schreef:Tip 44 Voorblad
Ik lees dat velen net als ik (65 jaar) trainen tussen 26 en 32 km/h.
Derhalve heb ik een 44 voorblad en een 12-23 cassette gemonteerd.
Nu hoef ik niet meer naar mijn kleinste blad en ligt de ketting vrij recht.
Heb zelf (een kleine 40 jaar jonger dan u) ook een tijdje gezocht naar een 44-tands buitenblad, maar heb het voor shimano 11-speed niet kunnen vinden. Dan maar een 46.
Voor mijn vrouw is een blad van 50 echt overkill
Ik heb het voor shimano 105 even opgezocht en daar zijn zo te zien geen kleinere buitenbladen van dan een 50. Wel kun je de 46T ultegra er op zetten; alle bladen van shimano 11-speed zijn te combineren.
Heb het zelf destijds door de fietsenmaker laten doen want je schijnt de hele crankset uit elkaar te moeten halen om even zo'n blaadje te verwisselen en dat leek me zo'n gedoe... (Binnenkort gaat er een ander binnenblad op en probeer ik het zelf.)
Als je bereid bent de hele crankset te vervangen zou een cyclocross-crankset ook iets voor je vrouw kunnen zijn. Die zijn vaak 46-36 maar komen ook met een kleiner buitenblad voor, al is dat misschien even zoeken.
Heb het zelf destijds door de fietsenmaker laten doen want je schijnt de hele crankset uit elkaar te moeten halen om even zo'n blaadje te verwisselen en dat leek me zo'n gedoe... (Binnenkort gaat er een ander binnenblad op en probeer ik het zelf.)
Als je bereid bent de hele crankset te vervangen zou een cyclocross-crankset ook iets voor je vrouw kunnen zijn. Die zijn vaak 46-36 maar komen ook met een kleiner buitenblad voor, al is dat misschien even zoeken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 okt 2014 22:00
Weet iemand wanneer het ophield met de octalink cranks ? Werden er al compact crankstellen gemaakt met octalink?
Bedankt voor de tip!gineau schreef:Ik heb het voor shimano 105 even opgezocht en daar zijn zo te zien geen kleinere buitenbladen van dan een 50. Wel kun je de 46T ultegra er op zetten; alle bladen van shimano 11-speed zijn te combineren.
Heb het zelf destijds door de fietsenmaker laten doen want je schijnt de hele crankset uit elkaar te moeten halen om even zo'n blaadje te verwisselen en dat leek me zo'n gedoe... (Binnenkort gaat er een ander binnenblad op en probeer ik het zelf.)
Als je bereid bent de hele crankset te vervangen zou een cyclocross-crankset ook iets voor je vrouw kunnen zijn. Die zijn vaak 46-36 maar komen ook met een kleiner buitenblad voor, al is dat misschien even zoeken.