FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Nee, niet met Octalink, althans niet van Shimano. Wel van Ritchey, maar die zijn echt niet meer te vinden. Overigens: waarom zo vastzitten aan Shimano? Compact cranks zijn er vanaf 1990. Stronglight, TA Spécialités enz. Bouw je eigen (super) compact, lees onderstaande pagina's.robracermtb schreef:Weet iemand wanneer het ophield met de octalink cranks ? Werden er al compact crankstellen gemaakt met octalink?
En met de 113mm Octalink as, kun je ook op basis van een atb crankstel een 46/32t crankstel maken of een variant daarvan.
Vraagje: Ik heb een Shimano Ultegra Di2 compact groepset gekocht (crank 50 x 34 vertanding). Ik fiets graag berg op, vandaar de keuze voor een compact en niet een standaard. Maar omdat ik gewoon in Nederland woon en ook wel eens graag hard door de polder wil fietsen zou ik graag i.p.v. een 50 buitenblad, een groter buitenblad installeren . Bijvoorbeeld een SRAM Aero Chairing 11sp met 55 tanden. Is dit met elkaar compatibel?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je voor-derailleur hoog genoeg kan dan is dat geen probleem. Bedenk wel dat je dan ook op z'n minst een 42 binnenblad moet monteren. De bladen moeten overigens wel geschikt zijn voor de goede steek, in het geval van 10 speed Ultegra Di2 is dat dus 110 mm. De nieuwe 11 speed DI2 zijn de SRAM bladen sowieso niet compatible mee.
Waarom denk je overigens in vredesnaam een 55 buitenblad nodig te hebben? Enige moment dat ik ooit groter wilde rijden dan een 53 was tijdens ploegentijdritten, met een 55 of 56 had de ketting dan wat rechter gelegen. Maar alleen lijkt het mij uiterst onpraktisch.
Waarom denk je overigens in vredesnaam een 55 buitenblad nodig te hebben? Enige moment dat ik ooit groter wilde rijden dan een 53 was tijdens ploegentijdritten, met een 55 of 56 had de ketting dan wat rechter gelegen. Maar alleen lijkt het mij uiterst onpraktisch.
? Tikfoutje denk ik. De meeste voorderailleurs werken nog fatsoenlijk bij een verschil van max 16 tandjes tussen binnen en buitenblad. Bij een 55 buitenblad moet dus minstens een 39 binnenblad, wil je nog een beetje redelijk kunnen schakelen. Daarmee vervalt dus het nut van een compactamclassic-fan schreef:(...)Bedenk wel dat je dan ook op z'n minst een 24 binnenblad moet monteren. (...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt! Ik heb een Di2 11sp voor de goede orde. Maar je hebt gelijk, 55 tanden is veel te groot. Maar ik dacht, laat mij maar direct vragen voor een 55 tanden blad, dan zal alles wat daaronder zit ook wel passen. Ik begrijp dat bij de 11 sp ook gewoon ultegra bladen op moeten (jammer, want die van SRAM zijn veeeuull mooier)?
amclassic-fan schreef:Als je voor-derailleur hoog genoeg kan dan is dat geen probleem. Bedenk wel dat je dan ook op z'n minst een 42 binnenblad moet monteren. De bladen moeten overigens wel geschikt zijn voor de goede steek, in het geval van 10 speed Ultegra Di2 is dat dus 110 mm. De nieuwe 11 speed DI2 zijn de SRAM bladen sowieso niet compatible mee.
Waarom denk je overigens in vredesnaam een 55 buitenblad nodig te hebben? Enige moment dat ik ooit groter wilde rijden dan een 53 was tijdens ploegentijdritten, met een 55 of 56 had de ketting dan wat rechter gelegen. Maar alleen lijkt het mij uiterst onpraktisch.
Heeft iemand ervaring met een combinatie van shimano een 42 tands binnenblad (alleen Dura-ace te verkrijgen?) in combinatie met een shimano 52 tands buitenblad? Mijn nieuwe fiets krijgt de 11 speed Ultegra (6800) met de semi-compact 52-36. Voor in de polder alhier wil ik graag 52-42 blijven rijden wat ik voorheen ook deed met een triple.
Advies gevraagd; ik ga de Sensa Calbria custom bestellen, ik kan kiezen tussen 3 cranks van Shimano (dubbel, compact en pro compact) Ik fiets meestal op het vlakke (gemiddeld 30/31), maar ga het komende jaar meer proberen te klimmen. Ook kan ik kiezen voor een korte kooi of een medium kooi. Mijn huidige fiets heeft de 105 triple. Welke keuze kan ik het beste maken ? En waarom ? Alvast bedankt voor een eventuele reactie.
Compact icm extra bladen om te wisselen tussen polder en berg. Medium achter, tenzij je nooit verwacht lichter te willen dan 34x25. Wat is een pro compact?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?