Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Lector
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 aug 2014 08:45

Lector 08 dec 2014 14:31

Ik zou gaan voor een compact met een medium kooi, zodat wanneer het echt stijl wordt een 32 tands cassette erop kan zetten. Als je in Nederland rijdt kan er gewoon een 12-25 cassette op zodat je tanden genoeg hebt voor het vlakke werk.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9023
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 dec 2014 15:55

Lector schreef:Ik zou gaan voor een compact met een medium kooi, zodat wanneer het echt stijl wordt een 32 tands cassette erop kan zetten. Als je in Nederland rijdt kan er gewoon een 12-25 cassette op zodat je tanden genoeg hebt voor het vlakke werk.
Wat is echt steil?
met een 11-28 lijkt mij dat je toch voor 99% kan klimmen en je hebt geen grote gaten in je cassette.(zijn nu in de aanbieding bij Mantel)
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Lector
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 aug 2014 08:45

Lector 08 dec 2014 16:28

Ja wat is echt steil, moeilijke vraag. Met een 34-25 kom je de stockue (22%) waarschijnlijk ook wel op, maar dat gaat, bij mij in ieder geval, niet van harte dan. En ik vind het ook psychologisch heel fijn dat als je berg op rijdt je niet altijd op je grootste kransje zit.

Verder verteer ik de bergen wat beter met een hogere trapfrequentie en dat is wat makkelijker te bewerkstelligen met een grotere cassette. Tenminste, in mijn ervaring en ik ben zo vrij die te geven :D.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2014 20:58

Bij niemand gaat de Stockeu van harte, zelfs niet bij Gilbert. Dat zijn juist de klimmen waar je het kleinste verzet voor hebt en dat je het even niet soepel rond kunt krijgen is gewoon normaal. Krijg je niets van, nauw ja, beetje sterkere benen misschien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 13 dec 2014 00:01

Heb niet alles ingelezen, maar heb typische "hollandse" vraag, omdat ik voor keuzemoment tussen traditioneel dubbel en compact sta (voor toelichting zie onderaan) :

Slijt een traditioneel dubbel niet minder snel dan een compact ? 53 bij 18 is ongeveer gelijk aan 50 bij 17 (compact) , maar bij de compact worden de krachten over kleiner raakvlak verdeeld en moet de ketting meer buigen (50 is ronder dan 53 en 17 is ronder dan 18)
Of valt dit te verwaarlozen, eventueel ook rekening gehouden met de rechtere kettinglijn ? (al hangt dat weer samen met gekozen cassette .... )



Toelichting voor wie het interesseert : heb nu ultegra 10s 6601 crank met versleten 53 kettingblad, dus ipv nieuw 53 tandwiel te kopen wil ik mijn destijds gelijk aangeschafte 105 crack met 34 en 50 tandwiel monteren ( en eventueel een 38 kopen om de 34 te vervangen in vlak nl) , des te meer omdat die crank met kettingbladen nauwelijks gebruikt is ( 1 buitenland vakantie van zo'n 500 km) .
Maar wat is nu verstandiger : bij de traditionele dubbel blijven of op compact over gaan ?
PS rij in nl met 12-23 10s cassette, cadans tussen 85 en 95, en rij meestal op de 18, 19 of 17 (en dus best schuine kettinglijn), onder de 29 km/uur schakel ik over op binnenblad voor.

Mormel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2014 12:37
Locatie: Breda
Contact

Mormel 13 dec 2014 14:05

Je kan ook het buitenblad vervangen voor een 46T (of zelfs een 44T). Dan hoef je ook niet meer terug op je binnenblad onder de 29 km/u. Koop daarbij 12-23 van Shimano 6700 cassette en je hebt echt altijd het juiste tretje waar je zelf het liefste mee fietst, wind mee of wind tegen.
Voor heel veel mensen is dit geen optie omdat het niet stoer genoeg is, maar als je schijt hebt aan wat andere vinden doe je jezelf er een heel groot plezier mee.

Zie hier op een handig overzichtje, ik heb het al een keer ingevuld: http://www.gear-calculator.com/#KB=34,4 ... =2099&SL=2

EDIT: Ik zie dat je al een 12-23 hebt! Nou, ik zou het wel weten... van TA hebben ze mooie buitenbladen in alle maten en aantal tanden wat je je maar bedenken kan. Tevens vind ik de kettingwielen TA er heel mooi uit zien.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4965
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 dec 2014 14:37

@Mormel leuk/mooi overzicht site
30/48 zou voor mij ideaal zijn, jammer dat dat niet gaat bij compact.

Mormel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2014 12:37
Locatie: Breda
Contact

Mormel 13 dec 2014 19:10

Met een 34 kom je ook een heel eind he. Kwestie van cassette wisselen als je de bergen/heuvels in gaat.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 14 dec 2014 06:15

Mormel schreef:Je kan ook het buitenblad vervangen voor een 46T (of zelfs een 44T). Dan hoef je ook niet meer terug op je binnenblad onder de 29 km/u. Koop daarbij 12-23 van Shimano 6700 cassette en je hebt echt altijd het juiste tretje waar je zelf het liefste mee fietst, wind mee of wind tegen.
Voor heel veel mensen is dit geen optie omdat het niet stoer genoeg is, maar als je schijt hebt aan wat andere vinden doe je jezelf er een heel groot plezier mee.
Besloten voor de compact keuze te gaan, en heb een 38 binnenblad van ta zephyr gekozen, zodat de setup een compact 38/50 met 12/23 10s wordt. Zo kan 28 km/uur en hoger (wat ik alleen altijd wel rij) altijd op de 50 grote blad (dus op de 19+ vanaf 85 cadans), en op kleine 38 blad (sommige rustige clubritjes) heb je toch nog uitloop naar 35 km/uur (dan met cadans 95) voor je " groot" hoeft te schakelen)

En hoef nu alleen een 38t te kopen a 28 euro (bij Mantel geweest), ook nog eens voordeligste keus ( tov een 46t ook, en heb niet schijt aan wat anderen vinden, dus wil wel graag de 50t houden :mrgreen: , en 34/46, of met de 44t nog meer, brengt het omschakelpunt tussen binnenblad/buitenblad wel dermate omlaag dat ik binnenblad helemaal nooit meer gebruik (in NL) en dan schiet het zijn doel voorbij ....

PLUS, en dat was mijn vraag eigenlijk ;) , denk ik dat de slijtage minder is bij gebruik groter voorblad+groter cassetteblad ......

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 14 dec 2014 12:36

@Ted038: Wat is je set-up dan als je gaat klimmen in het buitenland? Kan me vaag herinneren dat een 34x27 niet licht genoeg was. Of ben je inmiddels zelf een stukje lichter? ;)

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 14 dec 2014 12:59

Max 2.0 schreef:@Ted038: Wat is je set-up dan als je gaat klimmen in het buitenland? Kan me vaag herinneren dat een 34x27 niet licht genoeg was. Of ben je inmiddels zelf een stukje lichter? ;)
Kan me niet herinneren, of zelfs voorstellen dat dat van mij is (laatste keer buitenlands klimwerk op racefiets is meer dan 7 jaar geleden en kwam toen ook boven met de 34x25) , maar goed, zou het zo zijn dat ik ga fietsen in buitenland waar ik niet met 34 x 27 boven denk te kunnen komen ???(en ik zou dan toch gaan?) , dan gooi ik wel de slicks op mijn MTB, heb ik nog wel paar kleinere verzetten achter de hand ;)

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 14 dec 2014 13:43

ted038 schreef:
Max 2.0 schreef:@Ted038: Wat is je set-up dan als je gaat klimmen in het buitenland? Kan me vaag herinneren dat een 34x27 niet licht genoeg was. Of ben je inmiddels zelf een stukje lichter? ;)
Kan me niet herinneren, of zelfs voorstellen dat dat van mij is (laatste keer buitenlands klimwerk op racefiets is meer dan 7 jaar geleden en kwam toen ook boven met de 34x25) , maar goed, zou het zo zijn dat ik ga fietsen in buitenland waar ik niet met 34 x 27 boven denk te kunnen komen ???(en ik zou dan toch gaan?) , dan gooi ik wel de slicks op mijn MTB, heb ik nog wel paar kleinere verzetten achter de hand ;)
Was het niet ergens in de buurt van Monschau, dat je halverwege een klim moest omkeren?

Edit: Yep, gevonden. Dergelijke herinneringen kan je inderdaad maar beter wegpoetsen. ;)

Plaats reactie