Sensa Trentino UL. Voor 1300e compleet 105 afgemonteerd. Laat er voor twee tientjes een ander binnenblad op zetten, en je blijft ruim binnen de 1500e. Geometrie is ook meer performance dan comfort. Voilaruud_k schreef:Ernie C. schreef: Maar het is niet mijn idee, probeer maar eens een sub €1.500 fiets te vinden die niet echt comfort is en/of geen 50/34 heeft....
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Campa compact. Tot 2 jaar terug reed ik met 53-39/ 11-23 mijn wedstrijden. Maar op 55 jarige leeftijd heb ik gekozen voor een compact 50-39 / 12-23. Voor mijn trainingen en vakanties in de Alpen/ Pyreneeën, heb ik een 34 voor als alternatief voor de 39 en een cassette achter met 13-29. daarmee kom ik makkelijk alle bergen op (29 hou ik aan voor noodgevallen:-). Voor koersjes rondom de kerk kan je makkelijker uit de voeten met een 50 dan 53. Ik denk dat het vooral te maken heeft met een persoonlijke voorkeur of je een trippel of Compact gebruikt en vooral ook welke combinaties je fietst. Als je alleen in Nederland rijdt kan je met 50-39 / 12-23 overal uit de voeten. Ook in Limburg (meestal korte steile klimmetjes). In de bergen is een trippel of Compact handiger. Ik kies voor Campa omdat ik geen fan ben van Shimano op mijn Italiaanse fiets:-) En. 50-39 gaat perfect!
Gerardo
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
- Locatie: Duluth, MN, USA
Gerardo, dank voor je vertrouwen in mijn benen! Helaas onterecht. Met 39/23 kom ik op heel weinig plekken boven.gerardo schreef:Als je alleen in Nederland rijdt kan je met 50-39 / 12-23 overal uit de voeten. Ook in Limburg (meestal korte steile klimmetjes).!
Hoe kun je stellen dat iedereen met verzet X ergens boven komt?
Dat jij er mee uit de voeten kunt wil niet zeggen dat dat voor een ander ook geldt.
Er zit makkelijk een factor 2 tussen het vermogen per kilo dat verschillende fietsers weg trappen.
Verder is ook de maximale kracht zelfs bij gelijk vermogen niet hetzelfde, dus om met een bepaalde snelheid te kunnen rijden hebben sommigen een lager verzet nodig.
Ik heb laatst nog een paar korte heuveltjes gefietst, en bij 20% helling zit ik echt op mijn maximale kracht(ben ook geen sprinter) met een 36/34 verzet. Als ik dus een lange rit zou doen en vervolgens de Keuterberg met 89 hm, max 22%, dan krijg ik ze echt niet meer rond.
Ik wil dus maar zeggen dat je pas kunt zeggen welk verzet voor iemand volstaat als je ook een idee hebt van zijn capaciteiten.
op mijn nieuwe Specialized Allez Comp zit een 52/36 voorblad en 11-28 cassette achter. Bevalt me tot nu toe prima en lijkt me voor NL overal ok. Voor de bergen wellicht deze zomer toch wat aanpassingen nodig lijkt me, zou voor aanpassen naar 50/34 dan voldoende zijn? Of wellicht andere opties?
Wij kunnen onmogelijk beoordelen of dat voor jou voldoende is.
Ik ga nu veranderen van fiets. Op mijn oude had ik een triple staan (30-36-50) met een 10 speed achteraan (11-25).
Nu schakel ik over naar de ultegra 11-speed.
Maar aangezien ik hier niet veel van ken had ik graag geweten welke ik best zou nemen om deze range opnieuw te behalen. Want ik rij nu eenmaal op het platte in de polder (mag zelfs een groter verzet hebben) maar doe ook vele uitstapjes naar bv Vlaamse Ardennen en de echte Ardennen.
Als ik correct gelezen heb ga ik dan het best naar de compact? Maar ik zie daar dan weeral een grote range aan keuze. Welke zou dit best opvangen denk je? (en ja ik gebruik de volledige range)
Nu schakel ik over naar de ultegra 11-speed.
Maar aangezien ik hier niet veel van ken had ik graag geweten welke ik best zou nemen om deze range opnieuw te behalen. Want ik rij nu eenmaal op het platte in de polder (mag zelfs een groter verzet hebben) maar doe ook vele uitstapjes naar bv Vlaamse Ardennen en de echte Ardennen.
Als ik correct gelezen heb ga ik dan het best naar de compact? Maar ik zie daar dan weeral een grote range aan keuze. Welke zou dit best opvangen denk je? (en ja ik gebruik de volledige range)
Dubbel (52-39) is voor het platte ideaal (voor de meeste mensen), maar als je aangeeft dat je de hele range van je triple gebruikt dan zou ik voor compact gaan met voor NL een 11-23 verzet en voor de heuvels en kuitenbijters een 11-28. Of natuurlijk gewoon voor triple als je dat fijn vindt rijden. Zou dan wel 52-39-30 pakken (ik vermoed dat dat er nu ook op zit).
Eea is afhankelijk van je snelheid en trapfrequentie. Je kunt zelf je ideale setup ook bepalen als je naar ritzelrechner.de gaat: http://ritzelrechner.de/
Eea is afhankelijk van je snelheid en trapfrequentie. Je kunt zelf je ideale setup ook bepalen als je naar ritzelrechner.de gaat: http://ritzelrechner.de/