Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mei 2015 15:35

Ik denk niet dat je op je oude fiets een 36 blad in het midden had, die kans is uiterst klein, waarschijnlijk zal het een 39 zijn.

Waarom zou je voor 36-52 gaan ipv? 34-50 of 36-50? Die 52 lijkt me in dit geval niet bepaald een voordeel, zeker niet icm de 11 waar je bijna automatisch mee opgescheept zit bij 11 speed.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

2lapper
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2015 21:47

2lapper 27 mei 2015 15:48

Omdat ik een zwaarder verzet nodig heb voor thuis

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 27 mei 2015 15:49

Hoe hard fiets je door de polder? 58km/u? Of trap je gewoon een cadans van 60 weg. Anders heb je echt geen zwaarder verzet nodig dan 50-12 in NL tenzij je Niki Terpstra heet.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 27 mei 2015 16:54

amclassic-fan schreef:Ik denk niet dat je op je oude fiets een 36 blad in het midden had, die kans is uiterst klein, waarschijnlijk zal het een 39 zijn.

Waarom zou je voor 36-52 gaan ipv? 34-50 of 36-50? Die 52 lijkt me in dit geval niet bepaald een voordeel, zeker niet icm de 11 waar je bijna automatisch mee opgescheept zit bij 11 speed.
Welk verzet-cassette zou je dan aanraden bij een 52-36 (levert Canyon standaard) bij Campagnolo voor het vlakke?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mei 2015 19:20

Daar is niet echt een algemeen antwoord op te passen. Als je meer van de souplesse bent kan het gek genoeg beter zijn om voor een 11-23 cassette te gaan dan 12-25, omdat je dan langer op het binnenblad kunt blijven rijden (of je ketting 1 tandje rechter ligt).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5908
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 27 mei 2015 19:27

2lapper schreef:Alvast bedankt, maar bij een triple blijven gaat niet. Blijkbaar verkopen ze dat niet meer
Ligt helemaal aan wat je wilt hebben.
Campa verkoopt Veloce en Centaur triple groepsets.
En volgens mij kan je van Shimano Tiagra ook in triple krijgen

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 27 mei 2015 21:56

amclassic-fan schreef:Daar is niet echt een algemeen antwoord op te passen. Als je meer van de souplesse bent kan het gek genoeg beter zijn om voor een 11-23 cassette te gaan dan 12-25, omdat je dan langer op het binnenblad kunt blijven rijden (of je ketting 1 tandje rechter ligt).
Dank voor je reactie, ga inderdaad voor de polderwielen voor de 11-23 en voor de klimset ga ik nog even kijken of 27 of 29 genoeg zal zijn ;)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Rikny
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:37

Rikny 15 jun 2015 13:40

Ik rijd zelf met een Ultegra 6800 11-speed. 50-34 voor en standaard de 11-28 cassette achter, voor in de bergen heb ik een 105 cassette aangeschaft die tot 32 gaat. Daar kan ik lekker mee in de bergen trappen maar op het vlakke is het verschil in stappen te groot.

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 29 jun 2015 09:18

Ik zit een beetje in dubio. Momenteel heb ik een triple crankset. Daarbij gebruik eigenlijk nooit het het kleinste voorblad, ik gebruik alleen de 39 en de 50. Nu wil ik gaan upgraden naar een 105 groep, maar nu dus de vraag welke voorbladen ik daar op moet gaan schroeven. Standaard kun je geen 50-39 kopen, je kunt er wel een 39 inzetten begreep ik, maar dan zou het schakelen wat minder gaan?
Ik rijd hoofdzakelijk vlakke polders, dus eventueel een 52-36? Iemand tips? Ik heb nu achter overigens een 11-23 liggen, en nu natuurlijk nog 10speed.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 29 jun 2015 09:36

Het hangt heel erg af van welke snelheden je fietst en welke cadans. Je kunt op onderstaande site kijken welke setup het beste bij je past:

http://ritzelrechner.de/

Voor vlak NL is voor de meesten 52-39 met 12-25 achter prima.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 29 jun 2015 09:47

Zelf ben ik begonnen met een 10 speed Shimano compact. Binnenblad vervangen naar 39 (TA Zephyr) en sinds kort een 12-25 cassette.

Bevalt prima op het vlakke! Ziet er dan zo uit: Ritzelrechner.
Laatst gewijzigd door JM_H op 29 jun 2015 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 29 jun 2015 12:24

Eens even kijken daar. Ik fiets rondjes van over het algemeen rond de 30 in het uur met een gemiddelde cadans van rond de 80-85..
#HoeMoeilijkKanHetZijn

Plaats reactie