FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik denk niet dat je op je oude fiets een 36 blad in het midden had, die kans is uiterst klein, waarschijnlijk zal het een 39 zijn.
Waarom zou je voor 36-52 gaan ipv? 34-50 of 36-50? Die 52 lijkt me in dit geval niet bepaald een voordeel, zeker niet icm de 11 waar je bijna automatisch mee opgescheept zit bij 11 speed.
Waarom zou je voor 36-52 gaan ipv? 34-50 of 36-50? Die 52 lijkt me in dit geval niet bepaald een voordeel, zeker niet icm de 11 waar je bijna automatisch mee opgescheept zit bij 11 speed.
Welk verzet-cassette zou je dan aanraden bij een 52-36 (levert Canyon standaard) bij Campagnolo voor het vlakke?amclassic-fan schreef:Ik denk niet dat je op je oude fiets een 36 blad in het midden had, die kans is uiterst klein, waarschijnlijk zal het een 39 zijn.
Waarom zou je voor 36-52 gaan ipv? 34-50 of 36-50? Die 52 lijkt me in dit geval niet bepaald een voordeel, zeker niet icm de 11 waar je bijna automatisch mee opgescheept zit bij 11 speed.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Daar is niet echt een algemeen antwoord op te passen. Als je meer van de souplesse bent kan het gek genoeg beter zijn om voor een 11-23 cassette te gaan dan 12-25, omdat je dan langer op het binnenblad kunt blijven rijden (of je ketting 1 tandje rechter ligt).
Ligt helemaal aan wat je wilt hebben.2lapper schreef:Alvast bedankt, maar bij een triple blijven gaat niet. Blijkbaar verkopen ze dat niet meer
Campa verkoopt Veloce en Centaur triple groepsets.
En volgens mij kan je van Shimano Tiagra ook in triple krijgen
Dank voor je reactie, ga inderdaad voor de polderwielen voor de 11-23 en voor de klimset ga ik nog even kijken of 27 of 29 genoeg zal zijnamclassic-fan schreef:Daar is niet echt een algemeen antwoord op te passen. Als je meer van de souplesse bent kan het gek genoeg beter zijn om voor een 11-23 cassette te gaan dan 12-25, omdat je dan langer op het binnenblad kunt blijven rijden (of je ketting 1 tandje rechter ligt).
Ik rijd zelf met een Ultegra 6800 11-speed. 50-34 voor en standaard de 11-28 cassette achter, voor in de bergen heb ik een 105 cassette aangeschaft die tot 32 gaat. Daar kan ik lekker mee in de bergen trappen maar op het vlakke is het verschil in stappen te groot.
Ik zit een beetje in dubio. Momenteel heb ik een triple crankset. Daarbij gebruik eigenlijk nooit het het kleinste voorblad, ik gebruik alleen de 39 en de 50. Nu wil ik gaan upgraden naar een 105 groep, maar nu dus de vraag welke voorbladen ik daar op moet gaan schroeven. Standaard kun je geen 50-39 kopen, je kunt er wel een 39 inzetten begreep ik, maar dan zou het schakelen wat minder gaan?
Ik rijd hoofdzakelijk vlakke polders, dus eventueel een 52-36? Iemand tips? Ik heb nu achter overigens een 11-23 liggen, en nu natuurlijk nog 10speed.
Ik rijd hoofdzakelijk vlakke polders, dus eventueel een 52-36? Iemand tips? Ik heb nu achter overigens een 11-23 liggen, en nu natuurlijk nog 10speed.
#HoeMoeilijkKanHetZijn
Het hangt heel erg af van welke snelheden je fietst en welke cadans. Je kunt op onderstaande site kijken welke setup het beste bij je past:
http://ritzelrechner.de/
Voor vlak NL is voor de meesten 52-39 met 12-25 achter prima.
http://ritzelrechner.de/
Voor vlak NL is voor de meesten 52-39 met 12-25 achter prima.
Zelf ben ik begonnen met een 10 speed Shimano compact. Binnenblad vervangen naar 39 (TA Zephyr) en sinds kort een 12-25 cassette.
Bevalt prima op het vlakke! Ziet er dan zo uit: Ritzelrechner.
Bevalt prima op het vlakke! Ziet er dan zo uit: Ritzelrechner.
Laatst gewijzigd door JM_H op 29 jun 2015 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.