Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 03 jul 2015 22:33

Albsoluut voor een compact gaan. En meteen de 34 vervangen voor een 39. Bevalt mij uitstekend. Ik rijd ook met een 105 groep. (Nog wel de 10-speed) Achter heb ik een 12-25. Verhoudingen zijn ideaal in de polder. Ik ga met de familie meestal naar Frankrijk aan zee op vakantie, dus geen hooggebergte. En zelfs daar met de heuvels laat ik deze combinatie staan.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 05 jul 2015 20:41

Nu raadt Shimano die 39 af in verband met schakelprestaties heb ik begrepen. Is dat ook zo? Schakelt het dan minder? Want zo niet heeft dat zeker mijn voorkeur!
#HoeMoeilijkKanHetZijn

lange_666
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 aug 2008 00:37

lange_666 06 jul 2015 10:39

Heb een Di2 6850 compact waarbij de 34T vervangen is door een Shimano 39T. Werkt perfect.

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 06 jul 2015 14:07

Corny121 schreef:Nu raadt Shimano die 39 af in verband met schakelprestaties heb ik begrepen. Is dat ook zo? Schakelt het dan minder? Want zo niet heeft dat zeker mijn voorkeur!

Hoe het met de 11-speed groepen zit weet ik niet; maar voor de 5700 groep was dit (mijn ervaring) zeker wel zo.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 07 jul 2015 11:34

1 zonder problemen, 1 met, waar bestonden schakelproblemen uit als ik vragen mag Sebo?
#HoeMoeilijkKanHetZijn

m0217585
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:47

m0217585 07 jul 2015 11:59

Rikny schreef:Ik rijd zelf met een Ultegra 6800 11-speed. 50-34 voor en standaard de 11-28 cassette achter, voor in de bergen heb ik een 105 cassette aangeschaft die tot 32 gaat. Daar kan ik lekker mee in de bergen trappen maar op het vlakke is het verschil in stappen te groot.
Ik zit ook met hetzelfde probleem. Wanneer ik terugschakel van het buitenblad naar het binnenblad, moet ik altijd snel achteraan bijschakelen om niet in het ijle te trappen. Op te lossen met een 52-36?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 jul 2015 12:06

m0217585 schreef:
Rikny schreef:Ik rijd zelf met een Ultegra 6800 11-speed. 50-34 voor en standaard de 11-28 cassette achter, voor in de bergen heb ik een 105 cassette aangeschaft die tot 32 gaat. Daar kan ik lekker mee in de bergen trappen maar op het vlakke is het verschil in stappen te groot.
Ik zit ook met hetzelfde probleem. Wanneer ik terugschakel van het buitenblad naar het binnenblad, moet ik altijd snel achteraan bijschakelen om niet in het ijle te trappen. Op te lossen met een 52-36?
50-34 of 52-36 het verschil blijft hetzelfde. Als je een beetje gewend raakt aan het op- en afschakelen kan je dat compenseren door gelijktijdig met het van buitenblad naar het binnenblad ook achteraan twee of drie keer bij te schakelen om niet te veel cadans te verliezen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

lange_666
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 aug 2008 00:37

lange_666 07 jul 2015 15:49

Rikny schreef:Ik rijd zelf met een Ultegra 6800 11-speed. 50-34 voor en standaard de 11-28 cassette achter, voor in de bergen heb ik een 105 cassette aangeschaft die tot 32 gaat. Daar kan ik lekker mee in de bergen trappen maar op het vlakke is het verschil in stappen te groot.
Sinds de komst van de 11-speed groepen is het cassette aanbod alles behalve afgestemt om te rijden op het vlakke (allé, voor mij toch). Ik vind de sprongen tussen de krootjes ook te groot.
Ik heb dat opgelost door de 34 te vervangen door 39 en achteraan een 11-23 te steken.
En gaan we de bergen in, 34 er weer op en achteraan een 11-32.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6110
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 jul 2015 18:47

Eigenlijk is dat dus niet meer en minder dan het verschil tussen een compact en een dubbel waarbij in het laatste geval het grote blad dan meestal wel 52 tanden is. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

yeti-alpha
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2013 20:11

yeti-alpha 08 jul 2015 19:40

Dit is een probleem waar veel mensen mee zitten. Vorig jaar heb ik mijn Scott alu, ultegra compact, ingewisseld voor een Cube Litening, Dura Ace compact 11-speed. Bij de Scott was heb buitenblad inmiddels totaal versleten terwijl het 34 binnenblad nauwelijks gebruikt was. Buitenbladen zijn een duur grapje vergeleken bij een binnenblad. Om te voorkomen dat dit weer zou gaan gebeuren heb ik een 38 binnenblad gekocht en deze gemonteerd ipv de 34. Voordeel is dat op het vlakke, rond Eindhoven, ik tot 30km/hr op de 38 blijf en daar boven naar de 50 ga. Zo hou ik de slijtage van het buitenblad beperkt en is het verschil tussen binnen en buiten blad goed in balans. Achter heb ik 12-28 liggen. Een paar keer per jaar ga ik naar Limburg om daar eens wat heuvels te bedwingen en dan plaats ik de 34 weer terug. Dat is in 10 tot 15 min gedaan.

De 28 achter is voor mij groot genoeg om in Nederland overal boven te komen, samen met de 34 voor. Als ik niet in de heuvels ben dan is de 38 voor ideaal om het grote verschil tussen van de normale compact groep op te heffen.
Cube Litening Super HPC SL met Selle Italia SLR Tekno flow zadel. Wielen Carbon LesAlpes 4CMC SL

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 08 jul 2015 22:35

Wat dat betreft vind ik mijn ouwe trouwe 52/42 combi nog steeds niet zo gek. Met een 28 achterop ben ik destijds zelfs nog probleemloos de Alpen (Col D'Izoard) ingetijgerd :lol:

Nu rijd ik al een tijdje op een 52/36 en een 11-28 achterop en ik vind dat eigenlijk een prima verzet voor in Nederland. Ik mis alleen nog wel eens de "18", wellicht dat ik nog eens een 12-25 ga plaatsen, die heeft dat wel.

Als ik dan naar de verzettentabel kijk, dan blijkt dat ik met een 36x25 verzet bij 70 omwentelingen p/m alsnog met zo'n 12km/u omhoog kachel. Zeker in Nederland moet dat haalbaar zijn. 11km/u met mijn huidige 36x28 bij 70 omwentelingen.

Gek genoeg vind ik de 52x19 bijvoorbeeld bij iets minder omwentelingen (90) lekkerder fietsen dan 36x14 bij meer (95) omwentelingen. De 52 geeft voor mij veel meer hefboomwerking. Wat bijvoorbeeld ook hetzelfde is bij mijn 36 tov de 34 die ik in een compact had op mijn vorige fiets.

Verzetten zijn heel persoonlijk, maar zelf ben ik nog niet zo overtuigd van kleinere bladen voor. Althans, niet voor Nederlands gebruik.

jarnos
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 jan 2007 12:12

jarnos 09 jul 2015 07:57

ik mis op mijn nieuwe fiets met da di2 ook een lekker verzet om te toeren. Heb een 52/36 met 11-25, volgens fm moeilijk te wijzigen ivm mindere schakel prestaties, maar ik zou graag weer na een 39 binnenbad gaan. Vooral snelheden tussen de 30-35 is het zoeken tussen grote blad en kleine om lekker met een cadans van 95 te blijven fietsen. Plus de ketting ligt dan wel erg scheef. Kan ik de 36 door een 39 of zelf een 42 vervangen?
As a finishing touch, God created the dutch !!

Plaats reactie