FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Albsoluut voor een compact gaan. En meteen de 34 vervangen voor een 39. Bevalt mij uitstekend. Ik rijd ook met een 105 groep. (Nog wel de 10-speed) Achter heb ik een 12-25. Verhoudingen zijn ideaal in de polder. Ik ga met de familie meestal naar Frankrijk aan zee op vakantie, dus geen hooggebergte. En zelfs daar met de heuvels laat ik deze combinatie staan.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Corny121 schreef:Nu raadt Shimano die 39 af in verband met schakelprestaties heb ik begrepen. Is dat ook zo? Schakelt het dan minder? Want zo niet heeft dat zeker mijn voorkeur!
Hoe het met de 11-speed groepen zit weet ik niet; maar voor de 5700 groep was dit (mijn ervaring) zeker wel zo.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
Ik zit ook met hetzelfde probleem. Wanneer ik terugschakel van het buitenblad naar het binnenblad, moet ik altijd snel achteraan bijschakelen om niet in het ijle te trappen. Op te lossen met een 52-36?Rikny schreef:Ik rijd zelf met een Ultegra 6800 11-speed. 50-34 voor en standaard de 11-28 cassette achter, voor in de bergen heb ik een 105 cassette aangeschaft die tot 32 gaat. Daar kan ik lekker mee in de bergen trappen maar op het vlakke is het verschil in stappen te groot.
50-34 of 52-36 het verschil blijft hetzelfde. Als je een beetje gewend raakt aan het op- en afschakelen kan je dat compenseren door gelijktijdig met het van buitenblad naar het binnenblad ook achteraan twee of drie keer bij te schakelen om niet te veel cadans te verliezen.m0217585 schreef:Ik zit ook met hetzelfde probleem. Wanneer ik terugschakel van het buitenblad naar het binnenblad, moet ik altijd snel achteraan bijschakelen om niet in het ijle te trappen. Op te lossen met een 52-36?Rikny schreef:Ik rijd zelf met een Ultegra 6800 11-speed. 50-34 voor en standaard de 11-28 cassette achter, voor in de bergen heb ik een 105 cassette aangeschaft die tot 32 gaat. Daar kan ik lekker mee in de bergen trappen maar op het vlakke is het verschil in stappen te groot.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Sinds de komst van de 11-speed groepen is het cassette aanbod alles behalve afgestemt om te rijden op het vlakke (allé, voor mij toch). Ik vind de sprongen tussen de krootjes ook te groot.Rikny schreef:Ik rijd zelf met een Ultegra 6800 11-speed. 50-34 voor en standaard de 11-28 cassette achter, voor in de bergen heb ik een 105 cassette aangeschaft die tot 32 gaat. Daar kan ik lekker mee in de bergen trappen maar op het vlakke is het verschil in stappen te groot.
Ik heb dat opgelost door de 34 te vervangen door 39 en achteraan een 11-23 te steken.
En gaan we de bergen in, 34 er weer op en achteraan een 11-32.
Eigenlijk is dat dus niet meer en minder dan het verschil tussen een compact en een dubbel waarbij in het laatste geval het grote blad dan meestal wel 52 tanden is.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 02 nov 2013 20:11
Dit is een probleem waar veel mensen mee zitten. Vorig jaar heb ik mijn Scott alu, ultegra compact, ingewisseld voor een Cube Litening, Dura Ace compact 11-speed. Bij de Scott was heb buitenblad inmiddels totaal versleten terwijl het 34 binnenblad nauwelijks gebruikt was. Buitenbladen zijn een duur grapje vergeleken bij een binnenblad. Om te voorkomen dat dit weer zou gaan gebeuren heb ik een 38 binnenblad gekocht en deze gemonteerd ipv de 34. Voordeel is dat op het vlakke, rond Eindhoven, ik tot 30km/hr op de 38 blijf en daar boven naar de 50 ga. Zo hou ik de slijtage van het buitenblad beperkt en is het verschil tussen binnen en buiten blad goed in balans. Achter heb ik 12-28 liggen. Een paar keer per jaar ga ik naar Limburg om daar eens wat heuvels te bedwingen en dan plaats ik de 34 weer terug. Dat is in 10 tot 15 min gedaan.
De 28 achter is voor mij groot genoeg om in Nederland overal boven te komen, samen met de 34 voor. Als ik niet in de heuvels ben dan is de 38 voor ideaal om het grote verschil tussen van de normale compact groep op te heffen.
De 28 achter is voor mij groot genoeg om in Nederland overal boven te komen, samen met de 34 voor. Als ik niet in de heuvels ben dan is de 38 voor ideaal om het grote verschil tussen van de normale compact groep op te heffen.
Cube Litening Super HPC SL met Selle Italia SLR Tekno flow zadel. Wielen Carbon LesAlpes 4CMC SL
Wat dat betreft vind ik mijn ouwe trouwe 52/42 combi nog steeds niet zo gek. Met een 28 achterop ben ik destijds zelfs nog probleemloos de Alpen (Col D'Izoard) ingetijgerd
Nu rijd ik al een tijdje op een 52/36 en een 11-28 achterop en ik vind dat eigenlijk een prima verzet voor in Nederland. Ik mis alleen nog wel eens de "18", wellicht dat ik nog eens een 12-25 ga plaatsen, die heeft dat wel.
Als ik dan naar de verzettentabel kijk, dan blijkt dat ik met een 36x25 verzet bij 70 omwentelingen p/m alsnog met zo'n 12km/u omhoog kachel. Zeker in Nederland moet dat haalbaar zijn. 11km/u met mijn huidige 36x28 bij 70 omwentelingen.
Gek genoeg vind ik de 52x19 bijvoorbeeld bij iets minder omwentelingen (90) lekkerder fietsen dan 36x14 bij meer (95) omwentelingen. De 52 geeft voor mij veel meer hefboomwerking. Wat bijvoorbeeld ook hetzelfde is bij mijn 36 tov de 34 die ik in een compact had op mijn vorige fiets.
Verzetten zijn heel persoonlijk, maar zelf ben ik nog niet zo overtuigd van kleinere bladen voor. Althans, niet voor Nederlands gebruik.
Nu rijd ik al een tijdje op een 52/36 en een 11-28 achterop en ik vind dat eigenlijk een prima verzet voor in Nederland. Ik mis alleen nog wel eens de "18", wellicht dat ik nog eens een 12-25 ga plaatsen, die heeft dat wel.
Als ik dan naar de verzettentabel kijk, dan blijkt dat ik met een 36x25 verzet bij 70 omwentelingen p/m alsnog met zo'n 12km/u omhoog kachel. Zeker in Nederland moet dat haalbaar zijn. 11km/u met mijn huidige 36x28 bij 70 omwentelingen.
Gek genoeg vind ik de 52x19 bijvoorbeeld bij iets minder omwentelingen (90) lekkerder fietsen dan 36x14 bij meer (95) omwentelingen. De 52 geeft voor mij veel meer hefboomwerking. Wat bijvoorbeeld ook hetzelfde is bij mijn 36 tov de 34 die ik in een compact had op mijn vorige fiets.
Verzetten zijn heel persoonlijk, maar zelf ben ik nog niet zo overtuigd van kleinere bladen voor. Althans, niet voor Nederlands gebruik.
ik mis op mijn nieuwe fiets met da di2 ook een lekker verzet om te toeren. Heb een 52/36 met 11-25, volgens fm moeilijk te wijzigen ivm mindere schakel prestaties, maar ik zou graag weer na een 39 binnenbad gaan. Vooral snelheden tussen de 30-35 is het zoeken tussen grote blad en kleine om lekker met een cadans van 95 te blijven fietsen. Plus de ketting ligt dan wel erg scheef. Kan ik de 36 door een 39 of zelf een 42 vervangen?
As a finishing touch, God created the dutch !!