FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Mailtje terug gehad. En je hebt gelijk beezer. Een triple kan je alleen nog van een oude groep pakken.
Ik kan kiezen achter tot maximaal 32.
En voor heb ik de keuze tot 52-36 of 50-34.
Zit dan toch te denken aan voor 50-34 en achter 11-28, en als ik het hoog gebergte in ga ik achter een aanpassing doe naar een cassette met 32 er in. Voor de rest kan ik in de polder, in Limburg en de Ardennen zonder zorgen er tegen aan.
Als ik de mogelijkheden bekijk denk ik dat dat het best is en het goedkoopst.
Lees wel dat sommige mensen in hun compact de 34 voor vervangen voor een 36 of 39, maar ik denk dat dat voor mij, zeker in het begin, niet heel veel uit gaat maken. Mijn cruisesnelheid zal lager liggen dan de mannen hier, .
Maar dan ben ik er wel uit. De synapse is nu 1200 euro, en dat vind ik een prima prijs.
Binnen een maand ga ik bestellen en man wat heb ik er zin in.
Ik kan kiezen achter tot maximaal 32.
En voor heb ik de keuze tot 52-36 of 50-34.
Zit dan toch te denken aan voor 50-34 en achter 11-28, en als ik het hoog gebergte in ga ik achter een aanpassing doe naar een cassette met 32 er in. Voor de rest kan ik in de polder, in Limburg en de Ardennen zonder zorgen er tegen aan.
Als ik de mogelijkheden bekijk denk ik dat dat het best is en het goedkoopst.
Lees wel dat sommige mensen in hun compact de 34 voor vervangen voor een 36 of 39, maar ik denk dat dat voor mij, zeker in het begin, niet heel veel uit gaat maken. Mijn cruisesnelheid zal lager liggen dan de mannen hier, .
Maar dan ben ik er wel uit. De synapse is nu 1200 euro, en dat vind ik een prima prijs.
Binnen een maand ga ik bestellen en man wat heb ik er zin in.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Heb je wel eens een gaatje in de muur geboord om een lijstje op te hangen?
Het wisselen van een cassette of kettingblad is niet moeilijker dan dat.
Het wisselen van een cassette of kettingblad is niet moeilijker dan dat.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 04 mar 2015 21:39
Persoonlijk vind ik een gaatje boren en een lijstje ophangen moeilijker dan een cassette of kettingblad wisselen.Wolfhound32 schreef:Heb je wel eens een gaatje in de muur geboord om een lijstje op te hangen?
Het wisselen van een cassette of kettingblad is niet moeilijker dan dat.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Je hebt in elk geval meer spullen en voorbereiding nodig.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
In de tijdschrift fiets nr. 9 van september staat een heel uitgebreid verslag over Shimano en over de triple. Misschien maar even lezen lijkt mij.
Ghost Nivolet 6LC
Hallo allen,
Ik rij nu met een 50/34 voor en een 11-23 achter. De 50 is op zich wel prima (zeker i.c.m. de cassette die ik heb) hoewel ik soms denk dat een 52 wel wat beter is, omdat je dan toch wat extra kransjes hebt als je echt even moet knallen in een sprintje ofzo.
De 34 voor is me echt iets te klein, ik kan er niets mee, behalve warmrijden en een beetje door het hooggebergte toeren, waarbij ik i.c.m. een 11-28 vrijwel nooit de 28 gebruik.
Nu ben ik aan het kijken naar een chainring-powermeter van PowerTap (http://www.powertap.com/product/powertap-c1-chainrings). Deze worden geleverd in 53/39, 50/36 en 52/36. De ringen zijn volgens mij vrij moeilijk te verwisselen (en al helemaal niet 'ff snel', i.v.m. bevestiging van gevoelige sensoren van de powermeter).
Nu zit ik dus in dubio. De 53/39 is me denk ik te groot (leuk voor vlak, maar voor mij in de bergen niet handig; ik ben ook maar een amateurtje). De 52/36 lijkt me top, maar ben zo tevreden met de 50 dat ik niet zeker weet of ik wel een 52 wil. En punt is dat wisselen dus niet echt een optie lijkt te zijn.
Wat raden jullie aan? Is het verschil tussen 50 en 52 echt heel groot? Veel op de Heuvelrug, soms een beetje toeren in Limboland, in de vakantie af en toe een hoge berg of twee, drie. Af en toe een wedstrijdje en verder veel (hard) trainen in groepsverband of individueel is het doel.
HELP! Ik kom er niet meer uit
Ik rij nu met een 50/34 voor en een 11-23 achter. De 50 is op zich wel prima (zeker i.c.m. de cassette die ik heb) hoewel ik soms denk dat een 52 wel wat beter is, omdat je dan toch wat extra kransjes hebt als je echt even moet knallen in een sprintje ofzo.
De 34 voor is me echt iets te klein, ik kan er niets mee, behalve warmrijden en een beetje door het hooggebergte toeren, waarbij ik i.c.m. een 11-28 vrijwel nooit de 28 gebruik.
Nu ben ik aan het kijken naar een chainring-powermeter van PowerTap (http://www.powertap.com/product/powertap-c1-chainrings). Deze worden geleverd in 53/39, 50/36 en 52/36. De ringen zijn volgens mij vrij moeilijk te verwisselen (en al helemaal niet 'ff snel', i.v.m. bevestiging van gevoelige sensoren van de powermeter).
Nu zit ik dus in dubio. De 53/39 is me denk ik te groot (leuk voor vlak, maar voor mij in de bergen niet handig; ik ben ook maar een amateurtje). De 52/36 lijkt me top, maar ben zo tevreden met de 50 dat ik niet zeker weet of ik wel een 52 wil. En punt is dat wisselen dus niet echt een optie lijkt te zijn.
Wat raden jullie aan? Is het verschil tussen 50 en 52 echt heel groot? Veel op de Heuvelrug, soms een beetje toeren in Limboland, in de vakantie af en toe een hoge berg of twee, drie. Af en toe een wedstrijdje en verder veel (hard) trainen in groepsverband of individueel is het doel.
HELP! Ik kom er niet meer uit
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Verschil tussen de 50 en 52 is minder dan 1 krans achter.
Ik zou zelf overigens gewoon een Power2Max kopen FSA Gossamer S-type kopen. Die heeft zich al bewezen, is goedkoper, je kan zonder probleem zelf bladen wisselen en daarnaast een stuk eleganter.
Ik zou zelf overigens gewoon een Power2Max kopen FSA Gossamer S-type kopen. Die heeft zich al bewezen, is goedkoper, je kan zonder probleem zelf bladen wisselen en daarnaast een stuk eleganter.
- Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
klopt, en verder kun je met 50-11 (is bv groter als 52-12) in een sprintje vrij eenvoudig (als je dat fysiek kan!!) 65 per uur halen. Als dat niet genoeg voor je is zou ik overwegen om bij de elites te gaan rijden. Het argument om een 52 blad te kiezen voor de snelheid is voor iemand die niet (echt) koerst wat mij betreft niet steekhoudend.
Misschien interessant ter illustratie:
voor een snelheid van 65/hr is de volgende trapfrequentie van toepassing:
50-12 = 124
52-12 = 119
50-11 = 113
52-11 = 109
53-11 = 107
Ter info, De echte sprinters, Kittel/Greipel etc. zitten bij een sprint tussen de 72/75 km hr op +/-120 omwentelingen (bij 53-11).
Misschien interessant ter illustratie:
voor een snelheid van 65/hr is de volgende trapfrequentie van toepassing:
50-12 = 124
52-12 = 119
50-11 = 113
52-11 = 109
53-11 = 107
Ter info, De echte sprinters, Kittel/Greipel etc. zitten bij een sprint tussen de 72/75 km hr op +/-120 omwentelingen (bij 53-11).
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
Inderdaad, vandaar mijn reactie. 50-11 is qua plaatsnaambordjessprint ( scrabble! ) voor de goedwillende renner ideaal.
Verder heb ik ondanks de 11 speed cassette nog nooit de ideale samenstelling gevonden om slechts 1 cassette te gebruiken. Ik gebruik er 3 (met compact crankstel)
11-23 voor vlakke ritten/koersje/training.
12-27 voor alle heuvels. limburg/ardennen.
12-29 voor het echte hooggebergte.
Verder heb ik ondanks de 11 speed cassette nog nooit de ideale samenstelling gevonden om slechts 1 cassette te gebruiken. Ik gebruik er 3 (met compact crankstel)
11-23 voor vlakke ritten/koersje/training.
12-27 voor alle heuvels. limburg/ardennen.
12-29 voor het echte hooggebergte.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.