FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Hmm ben nu wel erg nieuwsgierig naar een lijstje met ervaringen over welke 10speed crank in welke 11sp groep past.
Of past dit sowieso altijd, onafhankelijk van Shimano, SRAM of Campa?
Het zou mijn zoektocht om mijn Campa-groep compleet te maken een stuk vereenvoudigen, die 10sp-cranks zijn veel voordeliger te scoren.
Of past dit sowieso altijd, onafhankelijk van Shimano, SRAM of Campa?
Het zou mijn zoektocht om mijn Campa-groep compleet te maken een stuk vereenvoudigen, die 10sp-cranks zijn veel voordeliger te scoren.
Delen. Gebruikerservaringen uitwisselen. En schaamteloos showen. http://www.trendingbike.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je crank moet vooral in je frame passen toch?
10sp/11sp afhankelijkheid gaat om de bladen die je op je crank monteert.
10sp/11sp afhankelijkheid gaat om de bladen die je op je crank monteert.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
De vraag is meerdere keren naar voren gekomen in dit forum maar de meningen blijven verdeelt.
Nu ik zelf voor de keuze sta van een nieuwe fiets is de ideale verzet keus ook bij mij weer even actueel.
De afgelopen jaren heerlijk gereden met ultegra 10sp compact. Bij ontvangst direct de 50/34 aangepast naar 50/42 samen met 12 -25. Voor het fietsen in Midden Nederland is dit perfect voor mij. Voor de weekjes in de bergen vervang ik dan de 42 voor de 34 en kom overal boven.
Bij het vervangen was ik gewaarschuwd voor de keuze ivm het risico dat de ketting tussen de bladen valt door het geringe verschil. En zo de bladen kan beschadigen. Dat is dan ook gebeurd en het holle buiten blad was op een moment gebroken.
Toen deze ook vervangen.
Kan ik hetzelfde weer doen met de 11sp Ultegra?
Of zijn er andere tips?
Ik geef voorkeur voor 50/39 (of 42) met 12-23.
Nu ik zelf voor de keuze sta van een nieuwe fiets is de ideale verzet keus ook bij mij weer even actueel.
De afgelopen jaren heerlijk gereden met ultegra 10sp compact. Bij ontvangst direct de 50/34 aangepast naar 50/42 samen met 12 -25. Voor het fietsen in Midden Nederland is dit perfect voor mij. Voor de weekjes in de bergen vervang ik dan de 42 voor de 34 en kom overal boven.
Bij het vervangen was ik gewaarschuwd voor de keuze ivm het risico dat de ketting tussen de bladen valt door het geringe verschil. En zo de bladen kan beschadigen. Dat is dan ook gebeurd en het holle buiten blad was op een moment gebroken.
Toen deze ook vervangen.
Kan ik hetzelfde weer doen met de 11sp Ultegra?
Of zijn er andere tips?
Ik geef voorkeur voor 50/39 (of 42) met 12-23.
-
- Forum-lid
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18
Mijn ervaring is dat het rijden met een klassiek dubbel hier in Nederland het fijnst fietst!
Heb zelf de Amstel Gold Race hiermee gereden en was prima te doen! Wel moet je er tempo bij houden!
Met een compact op het vlakke was het alleen maar zoeken naar het juiste verzet!
Heb zelf de Amstel Gold Race hiermee gereden en was prima te doen! Wel moet je er tempo bij houden!
Met een compact op het vlakke was het alleen maar zoeken naar het juiste verzet!
53 of 52 heeft geen meerwaarde boven een 50, tenzij je Griepel of Kittel heet. Het ziet er natuurlijk wel stoer uit.
Hallo!
Na lang lezen en onderzoeken denk ik toch dat t raadzaam is om wat specifiek advies in te winnen. Ik heb een Giant met 105. Voor heb ik een triple met 30/39/50 en achter 25/11. Nu wil ik na een jaar of drie toch wel van die triple af.
Ik rij voornamelijk in de polder en een paar keer per jaar ga ik richting 't zuiden, Limburg en de Ardennen. (En hopelijk deze zomer voor het eerst echte bergen opzoeken in Frankrijk)
Zelf dacht ik aan een compact met 50/34 en achter 28/11. Zou dit mij ook op 't steilste wat Limburg te bieden heeft met een redelijke cadans omhoog helpen?
Na lang lezen en onderzoeken denk ik toch dat t raadzaam is om wat specifiek advies in te winnen. Ik heb een Giant met 105. Voor heb ik een triple met 30/39/50 en achter 25/11. Nu wil ik na een jaar of drie toch wel van die triple af.
Ik rij voornamelijk in de polder en een paar keer per jaar ga ik richting 't zuiden, Limburg en de Ardennen. (En hopelijk deze zomer voor het eerst echte bergen opzoeken in Frankrijk)
Zelf dacht ik aan een compact met 50/34 en achter 28/11. Zou dit mij ook op 't steilste wat Limburg te bieden heeft met een redelijke cadans omhoog helpen?
Hoe ga je nu met je 30x25 omhoog, dit is nagenoeg hetzelfde als 34x28 dus je kunt het zelf het beste beoordelen. Daarnaast, als ik het goed begrijp overweeg je van 3x10 naar 2x11 te gaan, dus minimaal nieuw crankstel, voorderaillieur, cassette, verstellers, dat gaat flink oplopen. Weet je het zeker of begrijp ik het verkeerd?
Een 30/25 levert een verzet op van 1 op 1,20
Een 34/28 levert een verzet op van 1 op 1,21
Minimaal verschil dus. Maar met de compact (50/34) en een (11/28) cassette hou je wel een gatenkaas verzet over voor in de polder.
Een 34/28 levert een verzet op van 1 op 1,21
Minimaal verschil dus. Maar met de compact (50/34) en een (11/28) cassette hou je wel een gatenkaas verzet over voor in de polder.
Live fast; die young. mijn blog
Omdat 30/25 (heeft BompaTCR nu) een kleine 1% lichter is dan 34/28 (lichtste verzet in de compact setup)?Jans schreef:@Bompa TCR Ik zou eerst de zomer de Franse bergen maar eens met je triple gaan doen. Kun je daarna nog beslissen of je wel zo nodig een compact wil. Of je moet van jezelf weten dat je een echte klimmer bent.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende