Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
scubadiver
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 aug 2010 14:25

Gebruikersavatar scubadiver 31 mei 2016 16:04

Afgelopen zondag voor het eerst het kunnen ervaren hoe makkelijk een lek met de latex werd hersteld. Ik hoorde van mijn maatjes dat ik lek reed (had het zelf niet door), gestopt en hoorde een lekje in de achterband. Lekje naar onder gedraaid en er sputterde wat latex uit. Na een paar seconden hield het op. Op de fiets gesprongen en de rit uitgereden. Heb iets van 2 bar verloren door het lekje. De bandjes zijn de Schwalbe Pro One Tubeless. Welke latex weet ik niet want die is er door de LBS ingedaan.
Al met al was ik positief verrast :-)
Sensa Giulia G2 Matt Custom Full Ultegra Di2

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6125
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mei 2016 18:41

Dat is nou een voordeel van een tubelessband met latex. :like: je kan gewoon doorrijden want in principe hoef je niet te stoppen zie bijv.:

https://www.strava.com/activities/583087917

https://www.strava.com/activities/590740470

https://www.strava.com/activities/586361810

Omdat je iedere keer wat latex verliest - hoeveel? - zou ik voor de zekerheid wat latex toevoegen ong. 10 à 15ml is voldoende. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gunthercar01
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2016 08:41

Gunthercar01 22 jun 2016 09:19

Iemand ervaring met tubeless op carbon clinchers en langere ( technische ) afdalingen?

Probleem van opwarming binnenband zou er alvast niet kunnen zijn.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 jun 2016 13:38

Ik ben onder andere de Ventoux afgedaald op carbon clinchers en Schwalbe Ultremo ZX en Schwalbe One tubeless. Zolang er geen stevige wind is en droog is, dan zet ik carbon in (omdat het mooier is).


Sent from my iPhone using Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jun 2016 13:56

Gunthercar01 schreef:Iemand ervaring met tubeless op carbon clinchers en langere ( technische ) afdalingen?

Probleem van opwarming binnenband zou er alvast niet kunnen zijn.
Als dat een probleem is dan is de kans dat het alsnog niet goed gaat met carbon clinchers behoorlijk groot. Dan rem je namelijk niet goed en sneuvelt de remrand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Maartenvreugdenhil
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jan 2014 09:12

Maartenvreugdenhil 03 jul 2016 10:12

Ik rij nu 2 maanden met schwalbe pro one tubeless. Was ff een gepruts om de latex erin te krijgen maar nu alles zit ben ik erg tevreden . Band blijft erg goed , pakt geen steentjes op en er komen ook geen scheurtjes in het loopvlak . Ik rij met erg lage druk. 4,5 bar voor en 5 bar achter. Ik Weeg 75 kg . Rijdt erg prettig en rolt nog steeds erg licht.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 04 jul 2016 15:39

Ik ben helemaal klaar met het tubeless-gebeuren.... Vanmiddag voor de zoveelste keer een straal witte smurrie onder mijn zadel en een bijna lege band.... Mijn tweede Schwalbe Pro One met een klein gaatje op het loopvlak. De smurrie dicht uiteindelijk het gaatje wel, maar dan zit er nog maar een bar of 3 in de band. Voorzichtig bijpompen, want bij meer dan 4 bar schiet het propje er weer uit.... En dus met een dweilende achterband het ritje afgemaakt.
Ik ben het zat, vanavond gaan er gewoon weer binnenbanden in. Ik moet er niet aan denken om hiermee volgende maad een berg mee af te rijden....

Voor de liefhebber: Een bijna volle 500 ml fles Doc Blue en 2 DT Swiss tubeless ventielen. Ruilen tegen een overbodig binnenbandje?

Gebruikersavatar
scubadiver
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 aug 2010 14:25

Gebruikersavatar scubadiver 04 jul 2016 16:26

edwin01 schreef:Ik ben helemaal klaar met het tubeless-gebeuren....
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Ook de met de Schwalbe Pro One en Doc Blue. Ik ben een keer door het glas gereden (denk ik) en ook elke keer bij te hoge druk de latex eruit. Vervolgens een plakker aan de binnenkant geplakt. De boel weer gemonteerd en latex er in gedaan. Zet de boel op druk en tijdje later pssssssssst. Volgende plakker er in gedaan. Weer gemonteerd met latex. Paar minuten later later weer pssssssssst....

Toen was ik het beu en heb er weer binnenbandjes ingelegd. Voordeel van het tubeless rijden is dat je altijd thuiskomt zonder langs de weg te hoeven klooien. Maar het geklooi thuis is veel langer dan even langs de weg een nieuw binnenbandje erop leggen.

@Maartenvreugdenhil: Met een ventiel met verwijderbare binnenkern is het een eitje om de latex in je band te krijgen.

@Orlok: Het waren de speciale plakkers voor tubeless banden. Maar de latex werd gewoon uit de andere gaatjes gedrukt waardoor de band dus weer leeg liep. Misschien dat de speciale latex voor racebandjes beter werkt dat zou kunnen. De Doc Blue is in ieder geval niet geschikt voor gebruik in race bandjes zoveel lijkt mij wel duidelijk.
Laatst gewijzigd door scubadiver op 05 jul 2016 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Sensa Giulia G2 Matt Custom Full Ultegra Di2

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6125
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jul 2016 16:44

Als je gewone plakkers gebruikt dan drukt de hoge druk de plakker na verloop van tijd door het gaatje van de buitenband.! Het beste is dan voordat je de plakker gebruikt eerst een rondje van ong. 8 à 10mm tubelesstape over het gaatje heen te plakken, dan solutie en dan de plakker. Dat stukje tubelesstape zorgt er dan voor dat de plakker niet (zo gauw) naar buiten wordt gedrukt. ;)

Of je hebt geklooi thuis of onderweg, geklooi zal je altijd houden met of zonder binnenbanden.! Dan heb ik liever geklooi thuis want dan kan ik onderweg gewoon door rijden. :) Ook vandaag weer een lek in de tubeless achterband (Pro One) maar kon gewoon doorrijden maar heb naderhand voor de veiligheid toch wat bijgepompt. :like:

https://www.strava.com/activities/629643276
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13716
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jul 2016 15:41

Het lijkt bijna of jij lekke banden leuk vind :-)

Ik weet ook niet wat jullie allemaal doen in na zes jaar racert nog steeds geen lekke band, met biba en zonder.
Ardennen, Toscane, alpen, nergens problemen. Tuurlijk zal het een beetje geluk zijn maar vijf keer per jaar lem rijde licht ook echt aan jezelf.

Docblue zou ik ook niet adviseren als lekbescherming. Ik zou iets nemen wat sneller dicht er zijn al diverse middelen voor hoge druk.

Als het gaat bij een raceband zo groot is dat je hem moet plakken zou ik hem weggooien, het karkas is dan teveel beschadigd.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 05 jul 2016 17:26

De Schwalbe One die maar lek bleef gaan op een gegeven moment, had er bij mij ook al 5000km op zitten... Inmiddels al weer bijna 1000km verder met mijn oude One voorband naar achter en voorop een Pro One. Mijn oude One heeft wel 4 plakkers van binnen, maar is nog lang niet op. Ook onder mijn plakkers zit een stukje Yellow tape op het gaatje. Sindsdien ik mijn bandenset zo heb gemonteerd eigenlijk nog geen lekke band meer gehad... Pro One ziet er nog als nieuw uit en met weer en wind gebruikt.

Gebruik inderdaad ook de road race sealant naar tevredenheid van Joe's... Welke ik nu ook in mijn mtb-banden heb zitten... (hoewel het daar niet echt nodig was en normale ook voldoet).

bikerke
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 05 jul 2016 17:42

Ik ben ook gestopt met tubeless te rijden.
Met schwalbe reed ik zeer veel lek. Maar deze waren wel makkelijk te monteren.
Met hutchinson reed ik minder vaak lek, (maar toch nog te veel om goed te zijn)
en ben ook nog thuis geraakt met een zachte band.
Maar deze was wel moeilijker te monteren.
Nu was de achterband door diepe sneden aan vervanging toe,
maar de prijs van bijna 60€ , het gekloot en het toch nog lek rijden
heeft me laten beslissen om toch maar weer "normaal" te rijden.
Maar, mocht continental een tubeless bandje uitbrengen,
dan probeer ik het opnieuw. Maar niet met een prijskaartje van +50€....

Plaats reactie