Na inmiddels 5200 km met de Schwalbe One 25mm
tubeless te hebben gereden heb ik vandaag nieuwe Schwalbe Pro One 23 mm
tubeless gemonteerd. Vanmorgen was de voorband zacht en omdat ik al een tijdje de gedachte had nieuwe banden te monteren dit maar meteen gedaan. Helaas heeft het wat meer tijd gekost dan voorzien.
In het begin van het jaar had ik een setje Fulcrum Quattro gekocht en had daar, na de velgen
tubeless te hebben gemaakt, de reeds gebruikte Schwalbe One 25mm tubelessbanden op gemonteerd. Deze banden kwamen van mijn Mavic Aksium velgen die na 3 jaar gebruik waren versleten. De Quattro's gebruik ik net als de Aksiums als winterset. Begin oktober weer de Quattro's gemonteerd en vlak daarna na een serieus lek in de voorband deze gerepareerd met een plakker. Tegelijkertijd meteen de achterband ook maar gerepareerd met een plakker omdat ik onderweg toch teveel latex verloor vanwege een lek. In beide gevallen ging het demonteren, monteren en oppompen van een leien dakje.
De nieuwe Schwalbe Pro One 23 mm
tubeless daarentegen liet zich wel makkelijk monteren maar was daarna met geen mogelijkheid op te pompen. De band kwam wel op druk maar verloor alle lucht via de zijkanten. Uiteindelijk heb ik de velgen maar weer opnieuw met tape
tubeless gemaakt, et voila; de band plopte meteen in de velg.
Waarschijnlijk komt dat doordat deze Fulcrum velgen - de velgrand - eigenlijk niet geschikt zijn voor
tubeless banden. De oude tapelaag was natuurlijk door het gebruik helemaal in de velg weggedrukt, terwijl de nieuwe tapelaag dat nog niet is.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless