Tubeless
Hutchinson Sector 28 banden leken me ook een perfecte keuze voor mijn fixie... Mooi gewicht en volgens mij best duurzaam.
Mantel had ze voor een nette prijs, maar ze hebben er nog maar eentje op voorraad... Daarom toch maar "goedkope" goede Panaracer Gravel King 28mm banden met een binnenband aangeschaft. Echter heb ik afgelopen week een wielsetje met H Plus Son The Hydra velgen besteld, waardoor ik op mijn woon-werk fixie toch misschien ook tubeless wil gaan rijden. Ben alleen bang dat 28mm Sectors niet meer in mijn frame gaan passen, maar dat zal ik even moeten testen met mijn huidige 28mm banden in mijn fixie.
De Sectors 28mm zijn zelfs lichter dan de Hutschinson Intensive 25mm, waardoor ik me afvraag of ze echt wel duurzaam zijn. Mijn ervaring met de Schwalbe One was ook niet super, met de Pro One ok, maar als voorband op mijn racefiets slijt die ook amper. Achter heb ik daar nu gewoon weer een Panaracer Race Type A Evo2 band met binnenband.
Op mijn woon-werk fiets reed ik altijd al tubeless (oude mtb met Geax Tattoo Lights). Eigenlijk wil ik op mijn fixie ook tubeless gaan rijden met mijn nieuwe wielen, want ik heb geen zin om mijn band te moeten plakken onderweg naar mijn werk... Dus wel een betere band als de Pro One van Schwalbe... Meer een band als de Panaracer Gravelking, maar dan voor tubeless gebruik. Kwam daarom ook bij de Sector uit, maar die is er niet in 25mm.
Maar iemand ervaring met Hutchinson Sectors 28 mm op H Plus Son The Hydra velgen? Hoe breed vallen die daar? Anders ga ik misschien toch maar eens voor de Panaracer 25 mm tubeless bandjes, ondanks het beetje extra gewicht. Voordeel van tubeless vind ik nog steeds dat je gewoon door kunt fietsen, ondanks soms met minder luchtdruk in de band en wat latex plekken op je fiets.
Mantel had ze voor een nette prijs, maar ze hebben er nog maar eentje op voorraad... Daarom toch maar "goedkope" goede Panaracer Gravel King 28mm banden met een binnenband aangeschaft. Echter heb ik afgelopen week een wielsetje met H Plus Son The Hydra velgen besteld, waardoor ik op mijn woon-werk fixie toch misschien ook tubeless wil gaan rijden. Ben alleen bang dat 28mm Sectors niet meer in mijn frame gaan passen, maar dat zal ik even moeten testen met mijn huidige 28mm banden in mijn fixie.
De Sectors 28mm zijn zelfs lichter dan de Hutschinson Intensive 25mm, waardoor ik me afvraag of ze echt wel duurzaam zijn. Mijn ervaring met de Schwalbe One was ook niet super, met de Pro One ok, maar als voorband op mijn racefiets slijt die ook amper. Achter heb ik daar nu gewoon weer een Panaracer Race Type A Evo2 band met binnenband.
Op mijn woon-werk fiets reed ik altijd al tubeless (oude mtb met Geax Tattoo Lights). Eigenlijk wil ik op mijn fixie ook tubeless gaan rijden met mijn nieuwe wielen, want ik heb geen zin om mijn band te moeten plakken onderweg naar mijn werk... Dus wel een betere band als de Pro One van Schwalbe... Meer een band als de Panaracer Gravelking, maar dan voor tubeless gebruik. Kwam daarom ook bij de Sector uit, maar die is er niet in 25mm.
Maar iemand ervaring met Hutchinson Sectors 28 mm op H Plus Son The Hydra velgen? Hoe breed vallen die daar? Anders ga ik misschien toch maar eens voor de Panaracer 25 mm tubeless bandjes, ondanks het beetje extra gewicht. Voordeel van tubeless vind ik nog steeds dat je gewoon door kunt fietsen, ondanks soms met minder luchtdruk in de band en wat latex plekken op je fiets.
Het wordt zo onderhand tijd voor velgen met geïntegreerde ventielen.Orlok schreef:Nadat ik vorig jaar al aan het stoeien ben geweest met mijn carbonvelg om het ventiel luchtdicht gemonteerd te krijgen heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken om dat probleem definitief op te lossen. De oplossing van toen heeft inmiddels zijn tijd geduurd en begon nu ook weer te lekken, dus . . .
Bij de handenarbeidzaak RUAD had ik al op voorhand een kunststof buis gekocht - epoxy verlijmbaar - van rond 9mm extern en 7mm intern. Precies in de maat voor een Frans ventiel.
. . . . . het reeds uitgelubberde ventielgat opgeruimd naar 9mm en een stukje van de kunststofbuis precies pas gemaakt zodat het door het ventielgat naar de punt van de velg met epoxylijm kan worden vastgelijmd. Het buisje en het ventielgat zowel boven als onder in de velg met voldoende twee componenten epoxylijm ingesmeerd, op zijn plaats gebracht en laten uitharden. Daarna het restant van het buisje wat boven de velgrand uitstak ingekort en afgevlakt tot op het niveau van het velgbed. Hierdoor kan nu het kaal gemaakte 60mm Schwalbe ventiel wat uit een binnenband is geknipt voorzien worden van een 6mm rubber O-ring wat voor een uitstekende afdichting zorg draagt, kan goed worden vastgedraaid en heb nu ook het probleem niet meer dat het ventiel bij een 13C velg in de weg zit bij het monteren van de tubelessband.
Probleem opgelost. Volgens mij de oplossing voor een (ver)stevig ventielgat bij tubeless carbonvelgen.
Eventueel met verwisselbaar binnenventieltje
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13717
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom pak je niet gewoon een normaal goed tubeless ventiel. Ik heb nog nooit een lekkend ventiel gehad. eventueel een beetje vet erop zodat ie goed zet in het ventielgat.
zulke slijtage na 500kmypuh schreef:Inmiddels zo'n 500 km op de Schwalbe Pro One's gereden. Conclusie, 28c & tubeless rijdt heerlijk en snel, maar de Pro One's zijn wel écht te zacht en slijten veel te snel.
Er zitten al 2 gaten in waarvan ik niet zeker ben dat ze lek geweest zijn, maar je doorgaans pas tegenkomt na enkele duizenden kilometers. De banden zullen in ieder geval op zijn ruim voor de sealant vervangen moet worden.
dat is zelfs voor mij met max 2000km per jaar te veel.
getver
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Misschien overdrijf ik ook een beetje, ze zijn nog lang niet op natuurlijk.Benergy schreef:zulke slijtage na 500kmypuh schreef:Inmiddels zo'n 500 km op de Schwalbe Pro One's gereden. Conclusie, 28c & tubeless rijdt heerlijk en snel, maar de Pro One's zijn wel écht te zacht en slijten veel te snel.
Er zitten al 2 gaten in waarvan ik niet zeker ben dat ze lek geweest zijn, maar je doorgaans pas tegenkomt na enkele duizenden kilometers. De banden zullen in ieder geval op zijn ruim voor de sealant vervangen moet worden.
dat is zelfs voor mij met max 2000km per jaar te veel.
getver
Het voordeel (zacht en grip) is ook meteen het nadeel (slijtage). In de regen rijden ze ook uitstekend, maar het is duidelijk een raceband zoals vooraf bekend was. De band wordt geroemd om zijn prijs/kwaliteit, maar kwaliteit betekend iets anders dan duurzaamheid. Ook zitten er dus 2 gaatjes in en heb ik niets gevoeld. Er vanuit gaande dat deze met sealant gevuld zijn, dan heeft het tubeless gebeuren zijn werk goed gedaan.
Ik hoop dit jaar zo'n 7.000km te halen, maar dat zal waarschijnlijk niet op één setje Pro Ones lukken. Heb ze gekocht als test en de kans dat mijn volgende bandjes weer tubeless zijn is groot, maar dan wel een wat slijtvastere band.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13717
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Andere kant is vaak ook dat het geneuzel in de marge is. TL rijden is duurder, doe het dan niet.
Degene die op TL rijden hebben vaak minimaal fietsen van 4K of meer en dan besparen op 1 setje banden per jaar extra, want meer is het bij de meeste niet. Dus zegge en schrijven 80 euro extra, nou als het goed rijd heb ik dat er wel voor over, grip kan veel meer geld schelen dan een setje banden uitsparen.
Hetzelfde voor banden helemaal oprijden, doe ik ook niet na een 3 a 3,5k op het achterwiel is het bandje wel op, tuurlijk kan er dan nog wel een 500km op, maar als je dan vervolgens vijf keer in een jaar lek rijd vraag ik me af wat het nut is.
Degene die op TL rijden hebben vaak minimaal fietsen van 4K of meer en dan besparen op 1 setje banden per jaar extra, want meer is het bij de meeste niet. Dus zegge en schrijven 80 euro extra, nou als het goed rijd heb ik dat er wel voor over, grip kan veel meer geld schelen dan een setje banden uitsparen.
Hetzelfde voor banden helemaal oprijden, doe ik ook niet na een 3 a 3,5k op het achterwiel is het bandje wel op, tuurlijk kan er dan nog wel een 500km op, maar als je dan vervolgens vijf keer in een jaar lek rijd vraag ik me af wat het nut is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Apart ik doe wel 4k + op de gewone One. En nooit lek.ypuh schreef:Misschien overdrijf ik ook een beetje, ze zijn nog lang niet op natuurlijk.Benergy schreef:zulke slijtage na 500kmypuh schreef:Inmiddels zo'n 500 km op de Schwalbe Pro One's gereden. Conclusie, 28c & tubeless rijdt heerlijk en snel, maar de Pro One's zijn wel écht te zacht en slijten veel te snel.
Er zitten al 2 gaten in waarvan ik niet zeker ben dat ze lek geweest zijn, maar je doorgaans pas tegenkomt na enkele duizenden kilometers. De banden zullen in ieder geval op zijn ruim voor de sealant vervangen moet worden.
dat is zelfs voor mij met max 2000km per jaar te veel.
getver
Het voordeel (zacht en grip) is ook meteen het nadeel (slijtage). In de regen rijden ze ook uitstekend, maar het is duidelijk een raceband zoals vooraf bekend was. De band wordt geroemd om zijn prijs/kwaliteit, maar kwaliteit betekend iets anders dan duurzaamheid. Ook zitten er dus 2 gaatjes in en heb ik niets gevoeld. Er vanuit gaande dat deze met sealant gevuld zijn, dan heeft het tubeless gebeuren zijn werk goed gedaan.
Ik hoop dit jaar zo'n 7.000km te halen, maar dat zal waarschijnlijk niet op één setje Pro Ones lukken. Heb ze gekocht als test en de kans dat mijn volgende bandjes weer tubeless zijn is groot, maar dan wel een wat slijtvastere band.
Maak joe woar
Dan hoef je m.i. geen tubeless banden te rijden en kan je net zo makkelijk de Conti's nemen.Fietsen?altijd schreef:Apart ik doe wel 4k + op de gewone One. En nooit lek.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Ik bedoel de gewone One dus niet tubeless. Vond het verschil gewoon groot.
Maak joe woar
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Nou ja, 4.000km ben ik nog lang niet aan toe. Waarschijnlijk laat ik ze zitten tot ze op zijn, dus ik zal het eens bij gaan houden.