Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Als ze ook de helft langer meegaan heb ik met de prijs niet zoveel moeite. De Hutchinson Sector's zijn ook al zo'n €45,-, maar wie weet dalen deze prijzen het komende jaar of komen er eens leuke aanbiedingen.
Overigens is de Schwalbe Pro One 28c ook €38,- i.p.v. €33,- bij Bike24 en exclusief verzendkosten, dat heb ik er toen ook voor betaald bij Wiggle.
2 vraagjes, hoe zit dat met TCS/UST? Dat is het tubeless velg + band systeem van WTB, maar werkt dat ook gewoon op bijvoorbeeld DT Swiss tubeless wielen?
En waar ligt ongeveer het omslagpunt dat je met bredere banden snelheid in gaat leveren? Op 28c Pro One's kan ik ook nog prima zo'n 32 p/u rijden, maar vanaf daar begin ik wel te merken dat ik op een relatief zware stalen Surly rijdt die zo on-aerodynimaisch is als het maar kan. Geen probleem uiteraard, maar ik vraag me af of 30c niet té breed gaat worden.
Qua comfort zijn de Pro One's op de Surly al een verademing t.o.v. mijn alu racertje met 23mm banden op een smalle velg. Toch is het alu racertje wel zo'n 2km/u sneller (hier zit ik ook iets lager, lichtere velgen, lichtere fiets en smallere banden dus).
Overigens is de Schwalbe Pro One 28c ook €38,- i.p.v. €33,- bij Bike24 en exclusief verzendkosten, dat heb ik er toen ook voor betaald bij Wiggle.
2 vraagjes, hoe zit dat met TCS/UST? Dat is het tubeless velg + band systeem van WTB, maar werkt dat ook gewoon op bijvoorbeeld DT Swiss tubeless wielen?
En waar ligt ongeveer het omslagpunt dat je met bredere banden snelheid in gaat leveren? Op 28c Pro One's kan ik ook nog prima zo'n 32 p/u rijden, maar vanaf daar begin ik wel te merken dat ik op een relatief zware stalen Surly rijdt die zo on-aerodynimaisch is als het maar kan. Geen probleem uiteraard, maar ik vraag me af of 30c niet té breed gaat worden.
Qua comfort zijn de Pro One's op de Surly al een verademing t.o.v. mijn alu racertje met 23mm banden op een smalle velg. Toch is het alu racertje wel zo'n 2km/u sneller (hier zit ik ook iets lager, lichtere velgen, lichtere fiets en smallere banden dus).
De levensduur van de banden per set houd ik met fietstijden.nl bij en heb het volgende chronologisch overzicht:ypuh schreef:Via Strava ben ik ook even de levensduur van de Pro One's aan het bijhouden. Nu zo'n 1550 km mee gereden en de slijtage is de afgelopen 500km niet echt toegenomen. De 3.000km, waarschijnlijk ook wel 4.000km moeten haalbaar zijn voor de achterband.
Voor €33,- zou ik ze (ondanks mijn geklaag eerder) toch wel weer kopen. Geen lekke banden en ze rijden heerlijk, ook in het natte weer en stukjes onverhard. Tubeless en 28c zijn sowieso blijvertjes.
- Ultremo...............3812km
- Ultremo...............4752km
- One.....................2479km
- Fusion 3..............4554km
- One 25mm..........5223km
- Pro One..............4787km
- Pro One..............2791km
- Pro One..............2052km
- Pro One..............1934km, momenteel waarmee ik rij.
Alle banden 23mm tenzij anders vermeld en hebben wel één of meer keer een reparatie aan de binnenzijde.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13717
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan is er iets anders goed mis, mijn aero racert scheelt zo,n 2km/h tov mijn mtb. (40 ritjes naast elkaar gelegd, mtb met 29x 2.25 off road banden)ypuh schreef:
Qua comfort zijn de Pro One's op de Surly al een verademing t.o.v. mijn alu racertje met 23mm banden op een smalle velg. Toch is het alu racertje wel zo'n 2km/u sneller (hier zit ik ook iets lager, lichtere velgen, lichtere fiets en smallere banden dus).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Vandaar de naam Schwalbe-sloper .
Ik kwam ook nog deze Specialized Roubaix Pro 2Bliss Ready tegen. Alleen in 30c zo te zien, maar met €39,- nog wel oké geprijsd. Volgens mij maakt Specialized doorgaans wel prima banden.
Ook heeft Bike24 nog de oude One tubeless banden voor €28,- in 23mm of €30,- voor de 28mm. Die schijnen ook wel een stuk duurzamer te zijn (en zwaarder).
Hoe dan ook, 30-32 p/u op een MTB met off-road banden zal mij niet lukken (want ik heb geen MTB ). Toch merk ik al een behoorlijk verschil als ik mijn 36/36 Ryde Sputnik wielen met G-One banden eronder gooi. Die combinatie is bijna 1.5kg zwaarder dan de tubeless Pro One setup.
Ik kwam ook nog deze Specialized Roubaix Pro 2Bliss Ready tegen. Alleen in 30c zo te zien, maar met €39,- nog wel oké geprijsd. Volgens mij maakt Specialized doorgaans wel prima banden.
Ook heeft Bike24 nog de oude One tubeless banden voor €28,- in 23mm of €30,- voor de 28mm. Die schijnen ook wel een stuk duurzamer te zijn (en zwaarder).
Dat er iets anders mis is zou kunnen. Ik vergelijk mijn tijden met die van vorig jaar, wat in meerdere opzichten niet eerlijk is. Toen fietste ik vaker, meer op snelheid en in de tussentijd ben ik ook verhuisd (bekend vs. onbekend terrein).wasbeer2006 schreef:Dan is er iets anders goed mis, mijn aero racert scheelt zo,n 2km/h tov mijn mtb. (40 ritjes naast elkaar gelegd, mtb met 29x 2.25 off road banden)
Hoe dan ook, 30-32 p/u op een MTB met off-road banden zal mij niet lukken (want ik heb geen MTB ). Toch merk ik al een behoorlijk verschil als ik mijn 36/36 Ryde Sputnik wielen met G-One banden eronder gooi. Die combinatie is bijna 1.5kg zwaarder dan de tubeless Pro One setup.
@ypuh
Naar mijn idee geeft een bredere band alleen een lagere rolweerstand om dat beter loopt over een slechter wegdek dan een smalle harde band. Vervormt beter over de oneffenheden. Goed voorbeeld zijn bijvoorbeeld strandraces, waarbij je zonder enige moeite ook vaak gemiddeld 30km/u fietst op de vlakke stukken en de wind niet vol tegen hebt. Denk eigenlijk niet dat je al een nadeel gaat ondervinden van 30mm banden, tenzij je velg intern te smal zou ervoor en minder strak bochtengedrag krijgt. Te breed rijdt sowieso niet lekker in bochten, maar het gaat.
Op super glad asphalt zal een smal bandje met 9 bar waarschijnlijk sneller zijn. Maar ritten met alleen maar glad asphalt heb je niet...
Soms rijd ik op mijn 29er mtb ook gewoon makkelijk 32km/u zonder dat ik er erg in heb op de weg op weg naar een mtb track. Terwijl dat grote brede wielen met 2.25 noppenbanden zijn... Met aanzetten voel je de weerstand wel en bij tegenwind stoempen ook. In het wiel van een recreatieve wielrenner rijd je dan ook makkelijk 30km/u.
Toch rijd ik het snelst op mijn racefiets met 25mm bandjes (tubeless of non-tubeless, weinig geen verschil) en "te" smalle velgen...
Ik heb mijn WTB TCS mtb banden altijd in DT Swiss Tricons gereden, welke volgens mij geen UST waren. De WTB banden zijn ook niet echt UST, maar hebben wel een soortgelijke hieldraad geloof ik. Kan problemen geven bij ZTR velgen, maar bij de meeste tubeless ready velgen zullen ze geen problemen geven.
Die Specialized banden zijn wel ok geprijsd ja. Maar ze schijnen wel erg lekgevoelig te zijn. Althans de Turbo (bij een fietsmaat van me) was dat wel, weet niet of de Roubaix beter is... Had zelf helemaal niet breder dan 25mm gekeken in eerste instantie, maar ze hebben bij Bike24 nog best wat keuze eigenlijk...
Naar mijn idee geeft een bredere band alleen een lagere rolweerstand om dat beter loopt over een slechter wegdek dan een smalle harde band. Vervormt beter over de oneffenheden. Goed voorbeeld zijn bijvoorbeeld strandraces, waarbij je zonder enige moeite ook vaak gemiddeld 30km/u fietst op de vlakke stukken en de wind niet vol tegen hebt. Denk eigenlijk niet dat je al een nadeel gaat ondervinden van 30mm banden, tenzij je velg intern te smal zou ervoor en minder strak bochtengedrag krijgt. Te breed rijdt sowieso niet lekker in bochten, maar het gaat.
Op super glad asphalt zal een smal bandje met 9 bar waarschijnlijk sneller zijn. Maar ritten met alleen maar glad asphalt heb je niet...
Soms rijd ik op mijn 29er mtb ook gewoon makkelijk 32km/u zonder dat ik er erg in heb op de weg op weg naar een mtb track. Terwijl dat grote brede wielen met 2.25 noppenbanden zijn... Met aanzetten voel je de weerstand wel en bij tegenwind stoempen ook. In het wiel van een recreatieve wielrenner rijd je dan ook makkelijk 30km/u.
Toch rijd ik het snelst op mijn racefiets met 25mm bandjes (tubeless of non-tubeless, weinig geen verschil) en "te" smalle velgen...
Ik heb mijn WTB TCS mtb banden altijd in DT Swiss Tricons gereden, welke volgens mij geen UST waren. De WTB banden zijn ook niet echt UST, maar hebben wel een soortgelijke hieldraad geloof ik. Kan problemen geven bij ZTR velgen, maar bij de meeste tubeless ready velgen zullen ze geen problemen geven.
Die Specialized banden zijn wel ok geprijsd ja. Maar ze schijnen wel erg lekgevoelig te zijn. Althans de Turbo (bij een fietsmaat van me) was dat wel, weet niet of de Roubaix beter is... Had zelf helemaal niet breder dan 25mm gekeken in eerste instantie, maar ze hebben bij Bike24 nog best wat keuze eigenlijk...
Laatst gewijzigd door Suntoro op 17 apr 2017 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De levensduur van de banden per set en de gemiddelde snelheid houd ik met fietstijden.nl bij en heb het volgende chronologisch overzicht:
- Ultremo...............3812km...........30,24km/h
- Ultremo...............4752km...........29,68km/h
- One.....................2479km...........29,62km/h
- Fusion 3..............4554km...........29,96km/h
- One 25mm..........5223km............29,29km/h
- Pro One..............4787km............29,38km/h
- Pro One..............2791km............29,15km/h
- Pro One..............2052km............28,75km/h
- Pro One..............1934km............29,04km/h, momenteel waarmee ik rij.
Alle banden 23mm tenzij anders vermeld en hebben wel één of meer keer een reparatie aan de binnenzijde. Gemiddelde snelheden zijn relatief omdat het van diverse omstandigheden afhankelijk is maar geeft wel een grove indicatie. Hier blijkt ook mijn redenering dat een 25mm band - bij mij - echt niet sneller is dan een 23mm band ondanks de door de 'experts' opgegeven mindere rolweerstand.
- Ultremo...............3812km...........30,24km/h
- Ultremo...............4752km...........29,68km/h
- One.....................2479km...........29,62km/h
- Fusion 3..............4554km...........29,96km/h
- One 25mm..........5223km............29,29km/h
- Pro One..............4787km............29,38km/h
- Pro One..............2791km............29,15km/h
- Pro One..............2052km............28,75km/h
- Pro One..............1934km............29,04km/h, momenteel waarmee ik rij.
Alle banden 23mm tenzij anders vermeld en hebben wel één of meer keer een reparatie aan de binnenzijde. Gemiddelde snelheden zijn relatief omdat het van diverse omstandigheden afhankelijk is maar geeft wel een grove indicatie. Hier blijkt ook mijn redenering dat een 25mm band - bij mij - echt niet sneller is dan een 23mm band ondanks de door de 'experts' opgegeven mindere rolweerstand.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij mij is 25mm ook niet sneller dan 23mm... Het rijdt gewoon lekkerder en comfortabeler... In 2012 reed ik mijn lokale rondjes vaak nog sneller dan nu, terwijl dat een goedkopere fiets was en ik toen op smalle 23mm bandjes reed. Wel begon ik in dat jaar weer met wielrennen met een nieuwe fiets naast het mtb-en en was ik misschien wel enthousiaster...
Nu heb ik op de racefiets ook vaak het gevoel dat het niet snel hoeft, maar gewoon lekker trappen op een tempootje... Dus @ypuh je fiets zal prima rijden op die 30mm bandjes. Of je nu 30km/u of 32km/u zal rijden maakt toch niet zoveel uit?
Even van het onderwerp af,
Gister met de gravelracer de 1 ste lekke band, Swalbe g one tubeless gemonteerd. De vloeistof deed precies waarvoor het bedoeld is.
Het betreft een ieniemienie gaatje, is het nodig om de band vanuit de binnenkant te repareren met een plakker.
Of gewoon doorgaan met de afdichting van de latex.
Gister met de gravelracer de 1 ste lekke band, Swalbe g one tubeless gemonteerd. De vloeistof deed precies waarvoor het bedoeld is.
Het betreft een ieniemienie gaatje, is het nodig om de band vanuit de binnenkant te repareren met een plakker.
Of gewoon doorgaan met de afdichting van de latex.
Canyon Endurace CF SL 8.0 Aero
Canyon Grizl CF SL 8.0 suspension
Canyon Exceed
Canyon Grand Canyon
Canyon Grizl CF SL 8.0 suspension
Canyon Exceed
Canyon Grand Canyon
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Vorige week ook voor het eerst een lek in de voorband gehad tijdens het rijden. De eerste keer dat het opviel althans want de achterband heeft ook al de nodige gaatjes. Spoot keurig een straaltje sealant uit en nog voor ik stil stond was het gat al gedicht en kon gewoon doorrijden.
Nogmaals +1 voor tubeless. Inmiddels 2.030km en still going strong.
Heb me jammer genoeg laten verleiden door de Specialized banden actie dus de komende sets geen tubeless meer.
Nogmaals +1 voor tubeless. Inmiddels 2.030km en still going strong.
Heb me jammer genoeg laten verleiden door de Specialized banden actie dus de komende sets geen tubeless meer.
Dat is idd ook wel belangrijk want anders kom je zonder of met te weinig latex te zitten.ceejee schreef:Bedankt voor jullie tips.
Ik zal een beetje sealant bijtanken en verder gaan.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless