Tubeless
Bij mij zijn Schwalbe Pro Ones net zo snel gemonteerd als tubeless banden op mijn mountainbike. Door de kier te verkleinen tussen velglint en band pomp je ze nu eenmaal makkelijker op. Bij de Schwalbe Pro One geen probleem, maar met de Maxxxis Padrone TR moest ik nog 2 extra lagen yellow tape aanbrengen om ze op te pompen (met de compressor).
Niet zo negatief hoor, het lossnijden met een scherpmes is echt niet nodig. Dat geldt hetzelfde voor het 'verwijderen met een kniptang '. In al die 5 jaar dat ik nu tubeless rijdt is mij dat nooit over komen en ken ik alleen maar voordelen. Oké het is niet altijd makkelijk een race tubelessband te monteren (vooral op een carbonvelg) en deze op te pompen maar als deze eenmaal met latex op druk is gemonteerd begint het"tubeless rijden" op de racer.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Het is mij ook overkomen met mijn laatste Schwalbe Pro One op de Assault velgen, dus het geval van 53x11 staat niet op zich.
Ook met Stanley mes verwijderd uiteindelijk.
Het omleggen ging wel altijd zonder problemen.
Ook met Stanley mes verwijderd uiteindelijk.
Het omleggen ging wel altijd zonder problemen.
Ik rij al 5 jaar tubeless. Alpha velgen met Schwalbe One. Nooit een probleem om band erop dan wel eraf te krijgen.Wiliertoerist schreef: ↑04 jun 2018 20:38 Het is mij ook overkomen met mijn laatste Schwalbe Pro One op de Assault velgen, dus het geval van 53x11 staat niet op zich.
Ook met Stanley mes verwijderd uiteindelijk.
Het omleggen ging wel altijd zonder problemen.
Sinds vorig jaar ook met Reynolds Assaults. bovenstaand verhaal van beide heren is dan ook heel herkenbaar. Ook met mes de band er af moeten halen.
Al die jaren 1 keer met tubeless lek gereden (winter fiets heeft gewone banden). En dat was uitgerekend met de Assaults. Heb er wel een binnenbandje in gekregen,
Vandaag lek gereden met Hutchinson Tubeless. Blijkbaar te groot gat voor de latex sealant, had wel een speciale tubeless plakker bij (met zo'n blauw randje), maar ja alleen een klein pompje, daar krijg je de band niet mee op druk. Dus toch maar een biba erin gedaan. Straks maar eens kijken of die zonder biba weer in orde is met de plakker).
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Als het gat te groot is om door de latex te dichten ontkom je er niet aan om een biba te plaatsen. Thuis gewoon van binnenuit plakken met een (speciale) plakker.bigfloor schreef: ↑01 jul 2018 17:11 Vandaag lek gereden met Hutchinson Tubeless. Blijkbaar te groot gat voor de latex sealant, had wel een speciale tubeless plakker bij (met zo'n blauw randje), maar ja alleen een klein pompje, daar krijg je de band niet mee op druk. Dus toch maar een biba erin gedaan. Straks maar eens kijken of die zonder biba weer in orde is met de plakker).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Gebruik jij dat dan vaak.?raiju schreef: ↑01 jul 2018 21:11 Gebruik je niet zoiets?
https://www.evanscycles.com/en-nl/innov ... gIpy_D_BwE
Ik vind het ideaal.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Alleen in het uitzonderlijke geval dat ik lek rijd.
Laatst een gaatje in mijn voorband:
Terwijl de latex eruit spoot hield ik met 1 arm het gat dicht, maakte met de andere hand dat tooltje met strip klaar, even goed aanbrengen, bijpompen en weer verder binnen 5 minuten.
De rest van de tijd zitten er 5 van die strips. dat tooltje en wat geld/pasje in een klein zakje.
Laatst een gaatje in mijn voorband:
Terwijl de latex eruit spoot hield ik met 1 arm het gat dicht, maakte met de andere hand dat tooltje met strip klaar, even goed aanbrengen, bijpompen en weer verder binnen 5 minuten.
De rest van de tijd zitten er 5 van die strips. dat tooltje en wat geld/pasje in een klein zakje.
Mij is dat in de jaren dat ik tubeless rijd wel vaker overkomen dat de latex eruit spoot maar als je of gewoon doorrijdt of het gaatje naar beneden houdt stopt de latex gewoon het lek en kan je zonder gebruik van het tooltje etc. gewoon doorrijden.raiju schreef: ↑02 jul 2018 19:50 Alleen in het uitzonderlijke geval dat ik lek rijd.
Laatst een gaatje in mijn voorband:
Terwijl de latex eruit spoot hield ik met 1 arm het gat dicht, maakte met de andere hand dat tooltje met strip klaar, even goed aanbrengen, bijpompen en weer verder binnen 5 minuten.
De rest van de tijd zitten er 5 van die strips. dat tooltje en wat geld/pasje in een klein zakje.
Als het gaatje echt te groot is om door de latex te dichten kan je wel je tooltje etc. gebruiken om het gaatje te dichten maar heb je m.i. geen druk meer, is de band uit de sponning en heb je geen pomp om de band weer tubeless te krijgen en moet je alsnog een biba plaatsen, dus heeft het m.i. geen nut. Dat laatste is mij in al die jaren misschien maar 3 keer overkomen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Als ik een CO2 bommetje bij had, dan was het probleem opgelost, de plakker erop ging prima (en is ook luchtdicht geworden, vandaag ermee gereden zonder biba erin). Dus toch maar een CO2 meenemen ipv mijn normale SKS minipompje.Orlok schreef: ↑01 jul 2018 19:52Als het gat te groot is om door de latex te dichten ontkom je er niet aan om een biba te plaatsen. Thuis gewoon van binnenuit plakken met een (speciale) plakker.bigfloor schreef: ↑01 jul 2018 17:11 Vandaag lek gereden met Hutchinson Tubeless. Blijkbaar te groot gat voor de latex sealant, had wel een speciale tubeless plakker bij (met zo'n blauw randje), maar ja alleen een klein pompje, daar krijg je de band niet mee op druk. Dus toch maar een biba erin gedaan. Straks maar eens kijken of die zonder biba weer in orde is met de plakker).
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24