Tubeless
Ik vraag me ook af of het gewicht iets te maken heeft met hoe vaak je lek rijdt. Weeg zelf 95 kilo en heb binnen 1800km 2x mijn achterband lek gereden (wel thuis gekomen, dag er na band leeg). Banden meestal op 6 bar (28mm Schwalbe Pro One) . Beide lekken dus niet gedicht door de latex, terwijl beide toch erg kleine gaatjes zijn. Het laatste gat is vanuit de binnenkant niet eens te zien.
De banden die er nu op liggen is mijn laatste poging tot tubeless rijden. De achterband is weer mijn 1e band met een plakker om het gat te dichten. Mocht ik nu weer lek rijden ga ik terug naar binnenbanden.
De banden die er nu op liggen is mijn laatste poging tot tubeless rijden. De achterband is weer mijn 1e band met een plakker om het gat te dichten. Mocht ik nu weer lek rijden ga ik terug naar binnenbanden.
Ik wil niets anders meer dan tubeless op de racer. Geeft veel vertrouwen en geeft minder omkijken voor mij. Toch bijna 6000km op mijn Pro Ones 25mm gehaald sinds 9 februari dit jaar. Nu zit er biba in mijn achterband omdat zaterdag het canvas er door heen kwam. en de band gewoon echt lek was. Heb nog geen ander gekocht. Maar verder geen 1x merkbaar lek gereden met de Pro Ones. Zaten wel wat klonten en kristallen in mijn achterband, maar dat was mijn eigen schuld door niet op tijd te verversen,
Verder al weer meer dan 2000km afgelegd op de Yksion UST 28mm bandjes, ook zonder merkbare lekjes.
Lek rijden heeft niet met gewicht te maken mijn idee. De keren dat ik lek reed was mijn band op. Of ik reed door een scherp voorwerp.
Maar boven de 5 bar lekt de sealant vaak niet zo goed. Iets toevoegen aan de sealant helpt of road race sealant gebruiken. (al is dat ook niet heel veel beter)
Verder al weer meer dan 2000km afgelegd op de Yksion UST 28mm bandjes, ook zonder merkbare lekjes.
Lek rijden heeft niet met gewicht te maken mijn idee. De keren dat ik lek reed was mijn band op. Of ik reed door een scherp voorwerp.
Maar boven de 5 bar lekt de sealant vaak niet zo goed. Iets toevoegen aan de sealant helpt of road race sealant gebruiken. (al is dat ook niet heel veel beter)
Je vergeet een belangrijk stukje te quoten. Ik snap gelukkig wel wat Orlok bedoeld. Iemand die één keer met tubeless rijdt en direct zegt dat dit ongeschikt is voor een zware is natuurlijk niet echt een hele goede referentie.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Was de derde keer (eerder 2 maal met een ander lid van de groep).
En ervaringen zijn ervaringen hé, ook al vindt een boer op het forum dat je dan moet zwijgen (omdat hij een andere mening is toebedeeld )
Dat gezegd zijnde, er zijn er 2 die al een paar jaar heel tevreden zijn van hun tubeless setup.
En ervaringen zijn ervaringen hé, ook al vindt een boer op het forum dat je dan moet zwijgen (omdat hij een andere mening is toebedeeld )
Dat gezegd zijnde, er zijn er 2 die al een paar jaar heel tevreden zijn van hun tubeless setup.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Dit had natuurlijk net zo goed kunnen gebeuren met binnenbanden. Tubeless is geen garantie dat je niet meer lek rijdt. Ook je conclusie dat TL ongeschikt is voor zwaardere mensen is niet waar.
Tubeless werkt gewoon net even wat anders, maar als je het snapt zijn er wel wat verbeteringen mogelijk. Om te beginnen zou ik je fietsvrienden aanraden om kwaliteitsbanden te gebruiken i.p.v. de standaard bandjes van Giant. Ook raad ik ze aan om de ventielen wat minder strak te zetten of je banden te hard op te pompen (bij 8 bar werkt de vloeistof nauwelijks, maar is ook totaal onnodig wanneer je met 25/28mm banden rijdt). Kortom, het juiste materiaal en een beetje handigheid zijn het halve werk.
Zelf rijdt ik afwisselend met tubeless en gewone banden. Sinds kort ben ik weer terug bij TL en op de eerste montage van nieuwe banden na, vind ik TL een heerlijkheid. Ik rij met 28mm S-Works Turbo 2Bliss banden op zo'n 5 bar bij 88kg. Tot dusver waren de banden pas zacht/lek als ze ook echt op zijn (tot het canvas versleten).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13727
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Lekrijden licht voor 80% aan de gebruiker en niet aan het materiaal.
Ik rijd nu 6 jaar op de racer en zo,n 6k op de racert per jaar. 2 x lek
met conti supersonic biba,s gereden, de eerste ultremo,s, tubeless, one tubeless, pro one, Pirelli, Michelin.
Amper lek.
Natuurlijk kan je een keer pech hebben en als je vaak in slecht weer rijd is het wat anders, maar echt, mijn menig is dat het echt 80% aan de rijder licht.
Ik rij banden nooit tot het canvas op, na een 3 tot 4k achter gaat ie weg. Biba, gaan na 2 jaar de buurman. Dus is rijd meestal op redelijk materiaal.
ik moet wel zeggen dat ik met mijn rijstijl letterlijk de stukken uit een pro one rijd, niet normaal.
Ik rijd nu 6 jaar op de racer en zo,n 6k op de racert per jaar. 2 x lek
met conti supersonic biba,s gereden, de eerste ultremo,s, tubeless, one tubeless, pro one, Pirelli, Michelin.
Amper lek.
Natuurlijk kan je een keer pech hebben en als je vaak in slecht weer rijd is het wat anders, maar echt, mijn menig is dat het echt 80% aan de rijder licht.
Ik rij banden nooit tot het canvas op, na een 3 tot 4k achter gaat ie weg. Biba, gaan na 2 jaar de buurman. Dus is rijd meestal op redelijk materiaal.
ik moet wel zeggen dat ik met mijn rijstijl letterlijk de stukken uit een pro one rijd, niet normaal.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
+1
De juiste bandenspanning, beetje voor het materiaal zorgen en een beetje opletten waar je rijdt voorkomt 80% van de lekke banden.
Zie bij mijn clubje ook regelmatig fietsvrienden die het presteren elke steen en kuil precies te raken. Alsof ze in paniek raken en een soort tunnelvisie creëren.
De juiste bandenspanning, beetje voor het materiaal zorgen en een beetje opletten waar je rijdt voorkomt 80% van de lekke banden.
Zie bij mijn clubje ook regelmatig fietsvrienden die het presteren elke steen en kuil precies te raken. Alsof ze in paniek raken en een soort tunnelvisie creëren.
Voor mijn gevoel zou ik zeggen; 5 voor / 5,5 achter.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13727
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar 6 en 6.5 bij 95kg is ook niet vreemd.
Je krijgt er iig geen problemen door. Hangt ook weer van je velg af hoe breedt is die?
Ik ben 80kg en heb een 28mm, die bij mij bijna 31mm valt ook wel eens 4 en 4,5 gedaan, Dat is op slecht asphalt erg fijn, maar met aanzetten na bv een bocht vind ik dat te zacht. Maar bv bij een ardennen rit is het heerlijk.
Je krijgt er iig geen problemen door. Hangt ook weer van je velg af hoe breedt is die?
Ik ben 80kg en heb een 28mm, die bij mij bijna 31mm valt ook wel eens 4 en 4,5 gedaan, Dat is op slecht asphalt erg fijn, maar met aanzetten na bv een bocht vind ik dat te zacht. Maar bv bij een ardennen rit is het heerlijk.