Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 okt 2018 11:21

Van wat ik gelezen heb is het wel goed wanneer de tape een beetje langs de opstaande randen staat en zo aansluit op de band. Dan hoeft de latex maar één seal te maken, in plaats van dat je met band-velg en velg-tape twee seals hebt.

Voorbeeld:
Afbeelding

Wat in de praktijk nou echt het verschil is, al sla je me dood. Zal wel een iets sterkere seal zijn en iets minder latex nodig. Mogelijk wanneer je een snakebite zou hebben dat de band iets beter z'n seal houdt?

Er zijn er echter ook genoeg die er voor kiezen om alleen de spaakgaten te bedekken, met name bij fat bike rims waar 80mm tape zich minder strak monteren laat en het gewicht ook een rol gaat spelen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 02 okt 2018 11:59

Is Vittoria Pitstop onbeperkt houdbaar of moet je af en toe een nieuw spuitbusje bestellen? En is Vittoria Pitstop eigenlijk het beste voor pech onderweg of zijn er betere middelen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6125
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 okt 2018 12:16

serbak schreef: 02 okt 2018 11:59 Is Vittoria Pitstop onbeperkt houdbaar of moet je af en toe een nieuw spuitbusje bestellen? En is Vittoria Pitstop eigenlijk het beste voor pech onderweg of zijn er betere middelen?
Victoria wordt voornamelijk gebruikt in tubes en dat is wat anders dan tubeless, maar verder is er n.l. al een topic over: viewtopic.php?t=10386&start=12 ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 02 okt 2018 12:39

Wat nemen jullie dan mee voor tubeless banden? Gewoon binnenbandje en tooltje om ventiel te verwijderen en latex reeds in de banden?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6125
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 okt 2018 12:56

Precies wat je zegt, n.l. voor het geval de latex (reeds aanwezig in de band) zijn werk niet doet een binnenbandje.

Een tooltje om het ventiel te verwijderen heb je niet nodig, tenzij het zo vast zit dat je alleen met een (combinatie)tang het ventielmoertje kan losdraaien, iets wat je in de winter vanwege de kou nog al eens moeilijk kan los draaien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 okt 2018 13:44

Ik heb er eens een uur met aan het prutsen geweest om het ventielmoertje eraf te krijgen. Heb nu steeds een kleine tang bij om het moertje los te draaien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 02 okt 2018 13:50

:like:

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 02 okt 2018 15:11

serbak schreef: 02 okt 2018 11:59 Is Vittoria Pitstop onbeperkt houdbaar of moet je af en toe een nieuw spuitbusje bestellen? En is Vittoria Pitstop eigenlijk het beste voor pech onderweg of zijn er betere middelen?
Met zoiets:
https://www.fruugo.nl/genuine-innovatio ... gKpnvD_BwE
als de vloeibare latex het niet dicht. Oppompen met een klein pompje. Dit werkt sneller en gemakkelijker dan een binnenband erin.

Omdat ik vaak verder weg ga en regelmatig op slechte wegen rijd, heb ik ook nog een binnenband en lichters bij voor het geval ik de buitenband te erg beschadig.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6125
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 okt 2018 16:01

raiju schreef: 02 okt 2018 15:11
serbak schreef: 02 okt 2018 11:59 Is Vittoria Pitstop onbeperkt houdbaar of moet je af en toe een nieuw spuitbusje bestellen? En is Vittoria Pitstop eigenlijk het beste voor pech onderweg of zijn er betere middelen?
Met zoiets:
https://www.fruugo.nl/genuine-innovatio ... gKpnvD_BwE
als de vloeibare latex het niet dicht. Oppompen met een klein pompje. Dit werkt sneller en gemakkelijker dan een binnenband erin.
Heb je dat dan wel eens gedaan, een leeg gelopen tubelessband met een klein pompje oppompen.? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 02 okt 2018 23:52

TL@ schreef: 02 okt 2018 13:44 Ik heb er eens een uur met aan het prutsen geweest om het ventielmoertje eraf te krijgen. Heb nu steeds een kleine tang bij om het moertje los te draaien.
Herkenbaar.

Controleer nu regelmatig of het moertje nog los gaat.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6125
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 okt 2018 10:50

Als je tussen de velg en het ventielmoertje een kunststof afstandbusje monteert gaat het demonteren van het ventielmoertje veel makkelijker.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 03 okt 2018 12:12

Orlok schreef: 02 okt 2018 16:01
raiju schreef: 02 okt 2018 15:11
serbak schreef: 02 okt 2018 11:59 Is Vittoria Pitstop onbeperkt houdbaar of moet je af en toe een nieuw spuitbusje bestellen? En is Vittoria Pitstop eigenlijk het beste voor pech onderweg of zijn er betere middelen?
Met zoiets:
https://www.fruugo.nl/genuine-innovatio ... gKpnvD_BwE
als de vloeibare latex het niet dicht. Oppompen met een klein pompje. Dit werkt sneller en gemakkelijker dan een binnenband erin.
Heb je dat dan wel eens gedaan, een leeg gelopen tubelessband met een klein pompje oppompen.? :roll:
Nee..... want dit is wat er bij mij gebeurt:

1: Als je er op tijd bij bent en de band nog gewoon goed op de velg zit is het geen probleem.
-zonder de band er af te halen of wiel uit de fiets .
-vinger op het gat, gat op de grond zodat de lucht in de band blijft.
-Tool + worm klaar maken en goed diep aanbrengen.
-Bij pompen tot gewenste druk.
Als je rustig doorwerkt 3 minuten. Met de dure dyna plug of sahmurai zou je nog sneller kunnen zijn.

2: Als de band er compleet af loopt of naar binnen in het velgbed schiet dan moet je toch dat binnen bandje pakken.

Als je bovenstaande geval 1 met je co2 patroon probeert op te lossen dan is het op pompen van 1 tot ongeveer 5 bar met een patroon. Die kun je daarna half weggooien. Vandaar de pomp.

Geval 2 het gat is te groot/band ligt eraf, met je co2 patronen krijg je hem er na reparatie misschien ook niet goed op, dat risico neem k niet. Dan sta je daar met 1 lege band en 2 lege patronen. Heb je toch weer dat pompje nodig.

Misschien had mijn uitleg in eerste instantie wat langer gemogen. Fijn dat je me er zo subtiel op wijst.

Plaats reactie