Tubeless
Nee hoor, de Schwalbe one tubeless heeft een onbekende levertijd, zowel de 23c als de 25c.ddetaey schreef:Op de website van Futurumshop staan deze aangegeven als in voorraad :
Zou daar eens informeren.
http://www.futurumshop.nl/zoeken/?q=schwalbe+vouwband
Dirk
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
bij bike components, heb ze vrijdag ontvangen (en al gemonteerd ook). 28mm hebben ze ookOrlok schreef:Tja, het lijkt erop dat Schwalbe wacht met de productie tot er voldoende belangstelling is?verbraakje schreef:Al iemand 25mm schwalbe one banden gevonden?
Inmiddels heb ik een naast mijn carbon setje een aluminium set gekocht. Deze wielset is ook geschikt voor tubeless en zal ik wat minder vaak gebruiken. Er zit een grotere cassette op waardoor ik deze wielen vooral ga gebruiken bij het klimmen.
Ik ben erg tevreden met de tubeless banden op mijn carbon wielset. Is het slim om tubelessbanden te monteren op een wielsetje wat maar sporadisch gebruikt wordt? Of is dat beter van niet ivm drogende/klonterende sealant?
Weet iemand waar de Schalbe One tubeless 25mm te koop is? Liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard
Bij bikecomponents (zie vorig bericht van skimons) zijn ze inmiddels ook niet meer op voorraad.
Ik ben erg tevreden met de tubeless banden op mijn carbon wielset. Is het slim om tubelessbanden te monteren op een wielsetje wat maar sporadisch gebruikt wordt? Of is dat beter van niet ivm drogende/klonterende sealant?
Weet iemand waar de Schalbe One tubeless 25mm te koop is? Liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard
Bij bikecomponents (zie vorig bericht van skimons) zijn ze inmiddels ook niet meer op voorraad.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
juist voor een klimset tubeless rijd een stuk veiliger.
Sealent niet gebruiken zolang ze niet lek zijn, of pas toevoegen als je het nodig hebt.
Op de MTB rijd ik ook niet heel veel, sommige wielen hangen een half jaar niets te doen met vloeistof, opzich geen punt maar het kan uitdrogen, maar ook dat maakt niet uit behalve dat je geen lekbescherming meer hebt.
In uitzonderlijke gevallen kan er een soort latex bal in je band onstaan, heb ik nu 1 x gehad.
Sealent niet gebruiken zolang ze niet lek zijn, of pas toevoegen als je het nodig hebt.
Op de MTB rijd ik ook niet heel veel, sommige wielen hangen een half jaar niets te doen met vloeistof, opzich geen punt maar het kan uitdrogen, maar ook dat maakt niet uit behalve dat je geen lekbescherming meer hebt.
In uitzonderlijke gevallen kan er een soort latex bal in je band onstaan, heb ik nu 1 x gehad.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zojuist even een one 23mm op een reynolds assault 2013 gelegd.
Ging prima, laatste stukje met een kunstofbandenlichter, maar had ik me kwaad gemaakt lukte het ook nog wel met de hand.
oppompen gaat makkelijk. De band viel heel smal op de velg reden dat ik er maar even 2km op gefiets hebt en mijn 25mm zx weer heb teruggezet.
nagemeten
one 23mm op assault 22.6mm
one 23mm op notubes 24.8mm
zo zie je wat velgbreedte en vooral hoogte van de velghoek met de breedte doen, want aan de buitenkant is de notubes echt niet heel veel breder.
op de assault zou ik dus voor 25mm one, s gaan. Op de notubes vind ik 23mm zat omdat ze al als 25mm vallen. Een 25mm op een notubes zal ik in een aantal frames te breed gaan uitvallen.
er zit wel weer wat gewichtsverschil tussen de one,
23mm one, s in september gekocht 298 en 303 gram
23 one in mei gekocht 328 gram
Ging prima, laatste stukje met een kunstofbandenlichter, maar had ik me kwaad gemaakt lukte het ook nog wel met de hand.
oppompen gaat makkelijk. De band viel heel smal op de velg reden dat ik er maar even 2km op gefiets hebt en mijn 25mm zx weer heb teruggezet.
nagemeten
one 23mm op assault 22.6mm
one 23mm op notubes 24.8mm
zo zie je wat velgbreedte en vooral hoogte van de velghoek met de breedte doen, want aan de buitenkant is de notubes echt niet heel veel breder.
op de assault zou ik dus voor 25mm one, s gaan. Op de notubes vind ik 23mm zat omdat ze al als 25mm vallen. Een 25mm op een notubes zal ik in een aantal frames te breed gaan uitvallen.
er zit wel weer wat gewichtsverschil tussen de one,
23mm one, s in september gekocht 298 en 303 gram
23 one in mei gekocht 328 gram
Er is nu een Nieuwe Oefening voor Al Uw Kernspieren... Allemaal Tegelijk! Word Sterk Als een Beer!™
Dames en heren ik presenteer u: GO TUBELESS
Eerst de Schwalbe One geprobeerd. Eigenwijs als ik ben, begon ik 'droog', dus zonder zeepwater o.i.d. als smeermiddel. De eerste bandhelft ging er overheen, wat moeite kostte, maar het gíng... De tweede bandhelft, dat was een heel ander verhaal... ik heb er meer dan een uur mee geworsteld. Uiteindelijk heb ik de boel toch maar ingesmeerd met zeepwater, wat in eerste instantie niet veel leek te helpen, maar na nog een aantal pogingen en pauzes, en diepe ademhalingen, ging de band er uiteindelijk overheen.
Wat een karwei was dat! Ik heb lang niet meer ergens zo hard voor gewerkt. Topsport is het.
Toen het oppompen. Ik kreeg het niet voor elkaar. Ik dacht köttttttt wat moet ik nu... straks is alle moeite voor niets geweest..... Ben even gaan googelen en ik kwam de tip tegen dat het kan helpen, bij het voor het eerst oppompen van de band, om het binnenventiel eruit te halen; dan stroomt de lucht gemakkelijker de band in, waardoor de kans groter is dat de band zich goed vastzet.
Het werkte nog ook! Wat een mazzelkont voelde ik me toch. Ik had er half ontvelde wijsvingers aan overgehouden maar nu was het officieel: ik was 50% tubeless!
Nu moest alleen de achterband (hutchinson sector 28) nog.
...en die moet nog steeds. Ik heb er nu al bijna twee (!!) uur op zitten, maar ik krijg zelfs de eerste bandhelft van de hutchinson NIET over de velg heen. Wat ik (qua sjorren en porren) ook probeer. De band is veel minder grippy dan de schwalbe en geeft totaal geen rek, het lijkt wel plastic... Ik had van tevoren wel gedacht dat deze band moeilijker zou gaan, maar dat de eerste bandhelft al moeilijker is dan de tweede van de Schwalbe One, die me al haast mijn handen kostte.......
De CIA moest in plaats van waterboarden haar bajesklanten eens tubeless bandjes laten monteren. Ik kan je verzekeren dat die gevangenen één voor één helemaal doordraaien!! (Dat, of ze krijgen zulke brede bovenlichamen van het bandenworstelen dat ze hun tralies zullen kunnen wegtrekken en ontsnappen.)
Het is nachtwerk geworden maar ik ga nog éven door met proberen. Alleen als het echt niet anders kan, zal ik bandenlichters erbij pakken... eigenlijk not-done met tubeless banden.... Mocht iemand nog tips hebben...
EDIT: na nog een paar uur te zijn bezig geweest, kan ik melden dat het exorcisme geslaagd is. Ik ben uiteindelijk met de bandenlichters (heil park tools) begonnen. Hielp ook niet, de band zat nog steeds veel te strak. Bovendien begon het tubeless velglint beschadigd te raken door mijn steeds grovere geweld. Toen ik dat merkte -ik stond op het punt het op te geven- werd ik echt kwaad en heb ik de band van het wiel gerukt, ik ben erop gaan staan, en ik heb er uit alle macht aan alle kanten kracht op uitgeoefend, wanhopig, alles of niets! En maar proberen dat ding uit te rekken. Ik dacht, kreng, je zult op het wiel gaan, óf je gaat de prullenbak in maar dan maak ik je eerst kapot.
Het werkte. Met behulp van nog meer smeerwater en na nog meer bandenlichterij, zwichtte de band en ging er voor de eerste helft op. De tweede helft ging daarna opeens een stuk makkelijker.
EIND GOED, AL GOED. Ik zie nu wel dat het bandje aardig wat lucht verliest; hopelijk heeft dat meer te maken met het feit dat het een tubeless-ready band is (d.w.z. sealant toevoegen = noodzaak) dan met de geleden nachtelijke mishandeling... We shall see. Ik ga slapen.
Dames en heren ik presenteer u: GO TUBELESS
Vandaag ben ik begonnen met de installatie; beide banden i.c.m. Pacenti SL23 velgen.gineau schreef:Ik krijg als het goed is binnen een dag of tien de laatste tubeless-spulletjes binnen en dan ga ik het ook proberen.
De banden die ik ga gebruiken zijn een schwalbe one (voorband), en een hutchinson sector 28 (achterband).
Eerst de Schwalbe One geprobeerd. Eigenwijs als ik ben, begon ik 'droog', dus zonder zeepwater o.i.d. als smeermiddel. De eerste bandhelft ging er overheen, wat moeite kostte, maar het gíng... De tweede bandhelft, dat was een heel ander verhaal... ik heb er meer dan een uur mee geworsteld. Uiteindelijk heb ik de boel toch maar ingesmeerd met zeepwater, wat in eerste instantie niet veel leek te helpen, maar na nog een aantal pogingen en pauzes, en diepe ademhalingen, ging de band er uiteindelijk overheen.
Wat een karwei was dat! Ik heb lang niet meer ergens zo hard voor gewerkt. Topsport is het.
Toen het oppompen. Ik kreeg het niet voor elkaar. Ik dacht köttttttt wat moet ik nu... straks is alle moeite voor niets geweest..... Ben even gaan googelen en ik kwam de tip tegen dat het kan helpen, bij het voor het eerst oppompen van de band, om het binnenventiel eruit te halen; dan stroomt de lucht gemakkelijker de band in, waardoor de kans groter is dat de band zich goed vastzet.
Het werkte nog ook! Wat een mazzelkont voelde ik me toch. Ik had er half ontvelde wijsvingers aan overgehouden maar nu was het officieel: ik was 50% tubeless!
Nu moest alleen de achterband (hutchinson sector 28) nog.
...en die moet nog steeds. Ik heb er nu al bijna twee (!!) uur op zitten, maar ik krijg zelfs de eerste bandhelft van de hutchinson NIET over de velg heen. Wat ik (qua sjorren en porren) ook probeer. De band is veel minder grippy dan de schwalbe en geeft totaal geen rek, het lijkt wel plastic... Ik had van tevoren wel gedacht dat deze band moeilijker zou gaan, maar dat de eerste bandhelft al moeilijker is dan de tweede van de Schwalbe One, die me al haast mijn handen kostte.......
De CIA moest in plaats van waterboarden haar bajesklanten eens tubeless bandjes laten monteren. Ik kan je verzekeren dat die gevangenen één voor één helemaal doordraaien!! (Dat, of ze krijgen zulke brede bovenlichamen van het bandenworstelen dat ze hun tralies zullen kunnen wegtrekken en ontsnappen.)
Het is nachtwerk geworden maar ik ga nog éven door met proberen. Alleen als het echt niet anders kan, zal ik bandenlichters erbij pakken... eigenlijk not-done met tubeless banden.... Mocht iemand nog tips hebben...
EDIT: na nog een paar uur te zijn bezig geweest, kan ik melden dat het exorcisme geslaagd is. Ik ben uiteindelijk met de bandenlichters (heil park tools) begonnen. Hielp ook niet, de band zat nog steeds veel te strak. Bovendien begon het tubeless velglint beschadigd te raken door mijn steeds grovere geweld. Toen ik dat merkte -ik stond op het punt het op te geven- werd ik echt kwaad en heb ik de band van het wiel gerukt, ik ben erop gaan staan, en ik heb er uit alle macht aan alle kanten kracht op uitgeoefend, wanhopig, alles of niets! En maar proberen dat ding uit te rekken. Ik dacht, kreng, je zult op het wiel gaan, óf je gaat de prullenbak in maar dan maak ik je eerst kapot.
Het werkte. Met behulp van nog meer smeerwater en na nog meer bandenlichterij, zwichtte de band en ging er voor de eerste helft op. De tweede helft ging daarna opeens een stuk makkelijker.
EIND GOED, AL GOED. Ik zie nu wel dat het bandje aardig wat lucht verliest; hopelijk heeft dat meer te maken met het feit dat het een tubeless-ready band is (d.w.z. sealant toevoegen = noodzaak) dan met de geleden nachtelijke mishandeling... We shall see. Ik ga slapen.
Hoe smal is smal? Ik merk met de pacenti-velg (binnenbreedte 18mm) dat de One er perfect op past; één vloeiende lijn met de velg. Met het oppompen zette zich in eerste instantie maar één kant vast in de velgrand. Misschien dat dat normaal is met een eerste installatie, of dat het komt door mijn lompheid, ik weet het niet. Maar zou de band nog smaller uitvallen, dan weet ik niet of ik daar wel zo'n vertrouwen in zou hebben. Ik snap je keuze dus wel, als de band bij jou ook smal (of iig niet breed) uitvalt.wasbeer2006 schreef:Zojuist even een one 23mm op een reynolds assault 2013 gelegd. (...) De band viel heel smal op de velg reden dat ik er maar even 2km op gefiets hebt en mijn 25mm zx weer heb teruggezet.
Ja klopt, hier hetzelfde: 308 gr voor de ene band en 324 voor de andere. Ben de installatie maar begonnen met de lichte band, dan gebruik ik de oh-zo-zware andere band wel later, als ik sterker ben.wasbeer2006 schreef:er zit wel weer wat gewichtsverschil tussen de one,
23mm one, s in september gekocht 298 en 303 gram
23 one in mei gekocht 328 gram
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Dat is een aardig klusje geweest, mijn ervaring afgelopen 27 februari:
Nee hoor, de Pacenti's zijn erg fraai.
GO NOTUBES zou ik zeggenWiliertoerist schreef:Vandaag had ik de Schwalbe One Tubeless in huis en direct gemonteerd op de Alpha's 340.
In 20 minuten gepiept, oude banden eraf, nieuwe erop.
Voor het eerste ritje giet ik de vloeistof erin.
Nee hoor, de Pacenti's zijn erg fraai.
Haha. Gij bofkont! Hoe is de combinatie A340/schwalbe one je tot nu toe bevallen? En tubeless überhaupt?
Het is een beetje jammer dat op dit moment niet alle tubeless(-ready) banden en velgen even makkelijk met elkaar te gebruiken zijn. Als ik van tevoren had geweten welk een misère me te wachten stond...
Op zich had ik niet van het hele tubeless-idee afgezien; ik wil ondanks de (mogelijke) extra moeite meegaan met de tijd, het 'biba-tijdperk' uit. Maar ik had voor het tweede wiel denk ik wel gewoon voor een schwalbe one, of andere full-tubeless band gekozen i.p.v. voor een tubeless-ready band als de hutchinson, een gatenkaas van heb ik jou daar.
Ben na het gevecht om de velg namelijk nog eens een uur of 6 met die hutchinson aan het klooien en afwachten geweest tot 'ie goed en wel luchtdicht was. Het gewichtsvoordeel dat de band aanvankelijk had werd door de dubbele hoeveelheid sealant tenietgedaan, en wie zit er na een bandinstallatie nou te wachten op nog méér voorbereidingswerk? Je wilt toch gewoon je fiets pakken en gaan met die tubeless banaan?
Voor mij voortaan dus enkel full-tubeless banden, die de sealant niet nodig hebben als structureel lapmiddel maar slechts voor de lekbescherming, z'als het heurt...
Het is een beetje jammer dat op dit moment niet alle tubeless(-ready) banden en velgen even makkelijk met elkaar te gebruiken zijn. Als ik van tevoren had geweten welk een misère me te wachten stond...
Op zich had ik niet van het hele tubeless-idee afgezien; ik wil ondanks de (mogelijke) extra moeite meegaan met de tijd, het 'biba-tijdperk' uit. Maar ik had voor het tweede wiel denk ik wel gewoon voor een schwalbe one, of andere full-tubeless band gekozen i.p.v. voor een tubeless-ready band als de hutchinson, een gatenkaas van heb ik jou daar.
Ben na het gevecht om de velg namelijk nog eens een uur of 6 met die hutchinson aan het klooien en afwachten geweest tot 'ie goed en wel luchtdicht was. Het gewichtsvoordeel dat de band aanvankelijk had werd door de dubbele hoeveelheid sealant tenietgedaan, en wie zit er na een bandinstallatie nou te wachten op nog méér voorbereidingswerk? Je wilt toch gewoon je fiets pakken en gaan met die tubeless banaan?
Voor mij voortaan dus enkel full-tubeless banden, die de sealant niet nodig hebben als structureel lapmiddel maar slechts voor de lekbescherming, z'als het heurt...
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Het bevalt mij tot nu toe erg goed na +/- 2250 km.
Nog geen problemen ondervonden, eind van de maand na de vakantie de vloeistof verversen, hoewel ik nog geen lek gereden heb.
Ik merk wel dat de Schwalbe One erg makkelijk steentjes op pakt en er daardoor aardig wat scheurtjes in het oppervlak ontstaan. Ik rijd relatief veel stukjes met slecht tot erg slecht asfalt.
De lagere bandspanning zal hier ook wel aan mee werken.
Maar zolang er geen andere fabrikanten een tubeless band op de markt brengen, houden we het er maar op Schwalbe.
Hutchinson reviews weerhouden mij ervan om bijvoorbeeld een Fusion 3 te proberen, afgezien van de hogere prijs.
Comfort is groot, met mijn (huidige) 89 kg rijd ik op 6,5 bar.
Ik merk dat ik bijvoorbeeld op klinkerweggetjes makkelijker snelheid kan houden, waar de fietsmaatjes met hun 8 bar of meer, de snelheid laten dalen, omdat ze anders van de fiets af trillen.
Het oppompen incl. eerste keer na montage ging met hard doorpompen prima met een el cheapo Trivio vloerpomp. Voor onderweg heb ik wel een CO2 patroontje mee om de band te laten "ploppen". Je weet maar nooit.
Nog geen problemen ondervonden, eind van de maand na de vakantie de vloeistof verversen, hoewel ik nog geen lek gereden heb.
Ik merk wel dat de Schwalbe One erg makkelijk steentjes op pakt en er daardoor aardig wat scheurtjes in het oppervlak ontstaan. Ik rijd relatief veel stukjes met slecht tot erg slecht asfalt.
De lagere bandspanning zal hier ook wel aan mee werken.
Maar zolang er geen andere fabrikanten een tubeless band op de markt brengen, houden we het er maar op Schwalbe.
Hutchinson reviews weerhouden mij ervan om bijvoorbeeld een Fusion 3 te proberen, afgezien van de hogere prijs.
Comfort is groot, met mijn (huidige) 89 kg rijd ik op 6,5 bar.
Ik merk dat ik bijvoorbeeld op klinkerweggetjes makkelijker snelheid kan houden, waar de fietsmaatjes met hun 8 bar of meer, de snelheid laten dalen, omdat ze anders van de fiets af trillen.
Het oppompen incl. eerste keer na montage ging met hard doorpompen prima met een el cheapo Trivio vloerpomp. Voor onderweg heb ik wel een CO2 patroontje mee om de band te laten "ploppen". Je weet maar nooit.
paar ritjes gemaakt met de schwalbe's (25mm) en rijdt lekker. ik had het "lekke band gevoel", maar da's gewoon iets minder druk in de band. lekker comfy.
geen idee of de rolweerstand lager is, grip ook geen idee. maar es een trainingswedstrijdje mee rijden en nog wat spelen met de druk. ze blijven redelijk hard iig, vergelijkbaar met latex biba's
geen idee of de rolweerstand lager is, grip ook geen idee. maar es een trainingswedstrijdje mee rijden en nog wat spelen met de druk. ze blijven redelijk hard iig, vergelijkbaar met latex biba's
Dat was mijn ervaring ook al met de normale Ultremo ZX's. Jammer dat Michelin tubeless niet weer opppakt, want die hebben vroeger ook een tubeless systeem gehad voor de racefiets, als was dat UST...Wiliertoerist schreef:Ik merk wel dat de Schwalbe One erg makkelijk steentjes op pakt en er daardoor aardig wat scheurtjes in het oppervlak ontstaan. Ik rijd relatief veel stukjes met slecht tot erg slecht asfalt.
De lagere bandspanning zal hier ook wel aan mee werken.
Maar zolang er geen andere fabrikanten een tubeless band op de markt brengen, houden we het er maar op Schwalbe.
Een TLR band van Michelin en andere merken zou mooi zijn, want over Schwalbe rubber pakt in inderdaad veel kleine steentjes op. Nu heb je alleen Schwalbe, Hutchinson en Bontrager... Laatste 2 zijn flink aan de prijs.