Tubeless
Net weer ff nieuwe Ultremo ZX Tubeless erop gelegd. Eerste ging makkelijk, maar de 2e ging heel zwaar (bijna weer het vel van me'n duimen gedrukt).
Maar ja, wilde geen risico lopen met de Maratona van as zondag.
Viel me wel op dat de voorband nog aardig rond was (3500 km schat ik) terwijl de achterband (1500km) al vierkant werd. Beide wel met kleine sneetjes erin, achter meer als voor
Maar ja, wilde geen risico lopen met de Maratona van as zondag.
Viel me wel op dat de voorband nog aardig rond was (3500 km schat ik) terwijl de achterband (1500km) al vierkant werd. Beide wel met kleine sneetjes erin, achter meer als voor
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Een snelle vraag. Ik heb twee full carbon 38 mm road clinchers afgetaped met tubless velgtape met de bedoeling ze tubeless te gaan maken. Vervolgens had ik pech met een verkeerde levering van Schwalbe one tubeless banden en te korte ventielen en moest ik mijn projectje uitstellen. Ik heb er in de tussentijd gewoon draadbanden met een binnenbandje opgelegd en dat gaat prima. Weet iemand of deze combinatie bij eventuele afdaelingen voldoende bestand is tegen wrijvingshitte? Of zou het beter zijn een clincher velglint te nemen?
Laatst gewijzigd door bepe op 10 jul 2014 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als tubeless rijder heb ik daar geen ervaring mee, maar wat is er op tegen om alsnog bovenop de yellowtape een clincher velglint te leggen, zolang je nog steeds die draadband er op kan monteren. Volgens mij overbodig omdat de warmte van de velg cq. binnenband deels ook gewoon door de tubeless velgtape zal worden weggeleid.bepe schreef:Een snelle vraag. Ik heb twee full carbon 38 mm road clinchers afgetaped met tubless velgtape met de bedoeling ze tubelss te gaan maken. Vervolgens had ik pech met een verkeerde levering van Schwalbe one tubeless banden en te korte ventielen en moest ik mijn projectje uitstellen. Ik heb er in de tussentijd gewoon draadbanden met een binnenbandje opgelegd en dat gaat prima. Weet iemand of deze combinatie bij eventuele afdelingen voldoende bestand is tegen wrijvingshitte? Of zou het beter zijn een clincher velglint te nemen?
Btw, voor die te korte ventielen is er als oplossing een 60mm ventiel van een (kapotte) Schwalbe binnenband daarvoor te gebruiken, doe ik ook en zie ook dit topic.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dank Orlok. Goed idee, het zal wel een dun velglintje moeten zijn want ander krijg ik de buitenband er niet meer om heen. Ik heb geen kapotte binnenbanden liggen en wilde ze er niet voor kapot knippen maar zodra ik een paar keer lek gereden heb kan ik dat natuurlijk doen.
Zelf rij ik al een tijdje tubeless op Stans, dit bevalt prima.
Nu zijn mijn banden van mijn andere wielenset versleten. Hier wil ik ook graag tubeless mee gaan rijden. Heb gezien dat meer mensen dit hebben geprobeerd, hoe zijn de ervaringen inmiddels? Niet dat mijn buitenband in een afdaling een eigen leven gaat lijden.
Het zijn standaard Fulcrum R3 wielen.
Wie heeft ervaring met ultremo zx tubeless en de One? zit hier veel verschil in?
Nu zijn mijn banden van mijn andere wielenset versleten. Hier wil ik ook graag tubeless mee gaan rijden. Heb gezien dat meer mensen dit hebben geprobeerd, hoe zijn de ervaringen inmiddels? Niet dat mijn buitenband in een afdaling een eigen leven gaat lijden.
Het zijn standaard Fulcrum R3 wielen.
Wie heeft ervaring met ultremo zx tubeless en de One? zit hier veel verschil in?
Niet om het een of ander maar de Schwalbe Ultremo ZX tubeless zijn inmiddels vervangen door de Schwalbe One tubeless, misschien dat je hier of daar nog een of meer Ultremo tubeless banden zou kunnen kopen maar dat zullen dan ook echt de laatste zijn. Van de topic leden heb ik in ieder geval begrepen dat de One tubeless makkelijker is te monteren, zelf heb ik daar nog geen ervaring mee want ik rij nog steeds op Ultremo tubeless banden en dat bevalt na meer dan 1500km uitstekend. Maar zoals ik in een eerder bericht al heb laten weten begint de achterband toch wel vierkant te worden terwijl de voorband nog steeds de fabricage naad in het midden van het loopvlak toont. Mijn ervaring met andere banden, vooral conti's en vittoria's is dat dit niet veel verschilt. Alleen hoop ik wel met de tubeless banden meer kilometers te maken dan die conti's en vittoria's met een binnenband maar dat had dan voornamelijk te maken met het daardoor veelvuldig lek rijden, iets wat nu met tubeless (met latex) nog niet het geval is.PI3R schreef:Zelf rij ik al een tijdje tubeless op Stans, dit bevalt prima.
Nu zijn mijn banden van mijn andere wielenset versleten. Hier wil ik ook graag tubeless mee gaan rijden. Heb gezien dat meer mensen dit hebben geprobeerd, hoe zijn de ervaringen inmiddels? Niet dat mijn buitenband in een afdaling een eigen leven gaat lijden.
Het zijn standaard Fulcrum R3 wielen.
Wie heeft ervaring met ultremo zx tubeless en de One? zit hier veel verschil in?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Vandaag mijn voorband en achterband na ong. 2000km omgewisseld, Ja ja, ik weet dat menigeen dat niet goed vindt maar ik doe dit al jaren zo en heb daar geen problemen mee ondervonden.
Het is mij opgevallen dat de latex in de achterband eruit zag als een gele waterige vloeistof terwijl die in de voorband nog wit was. Waarschijnlijk omdat er minstens één doch misschien wel meerder keren lek is gereden en de latex zijn werk heeft gedaan. Aan de binnenzijde van de band waren wel sporen van 'opgedroogde' latex aanwezig, maar aan de buitenzijde met name aan de draadrand cq. velgzijde niet.!
Het demonteren en monteren van de Schwalbe Ultremo Tubeless ging wel lastig maar was niet te vergelijken met de eerste keer toen de banden nieuw waren, had dit keer voldoende aan de plastic bandenlichters. De bandenknecht heb ik niet gebruikt.
Op voor de volgende 2000km.
Een zeer tevreden tubeless gebruiker.
Het is mij opgevallen dat de latex in de achterband eruit zag als een gele waterige vloeistof terwijl die in de voorband nog wit was. Waarschijnlijk omdat er minstens één doch misschien wel meerder keren lek is gereden en de latex zijn werk heeft gedaan. Aan de binnenzijde van de band waren wel sporen van 'opgedroogde' latex aanwezig, maar aan de buitenzijde met name aan de draadrand cq. velgzijde niet.!
Het demonteren en monteren van de Schwalbe Ultremo Tubeless ging wel lastig maar was niet te vergelijken met de eerste keer toen de banden nieuw waren, had dit keer voldoende aan de plastic bandenlichters. De bandenknecht heb ik niet gebruikt.
Op voor de volgende 2000km.
Een zeer tevreden tubeless gebruiker.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Na dit topic de laatste tijd met interesse gevolgd te hebben gisteren de stoute schoenen aangetrokken en bij BC 2x Schwalbe One's, kleine & grote fles Easy Fit, kleine en grote fles Doc Blue (kleine is achteraf overbodig, bij de grote fles zit tevens het kleine vul-flesje), 2x Notube yellow tape en 2 Fulcrum ventielen besteld. Een dag later bestelling afgehaald, helaas was een band verkeerd getagd (was een 28mm) zodat ik helaas over 1 dag nog eens kan afreizen.
De Schwalbe-One eens droog op een Zonda voorwiel uitgeprobeerd, monteert nauwelijks moeilijker dan een GP4000S! Makkie. Uiteindelijk maar de band op het achterwiel van mijn slechtweersetje Fulcrum 5 gemonteerd na dat ik het rode velglint door het yellow tape vervangen had. Monteren ging iets moeilijker, de yellow tape aanbrengen was daarentegen een ramp omdat het al na een half wielomtrek inrafelde en steeds smaller werd. Zonder Doc Blue was het wiel niet lekvrij te krijgen.
Eerste conclusie, enigszins spijt dat ik vorig jaar de normale Zonda's gekocht heb i.p.v. de 2-way-fit's, de horrorverhalen van normale clinchers of tubeless monteren kan ik in ieder geval niet beamen.
Twee: gezien ik in Z-Limburg, Ardennen en Eifel fiets en regelmatig met >70km/h afdaal (Nordschleife wordt over 2 weken weer 80+) blijft het een raar gevoel met een "normaal" wielsetje tubeless te gaan rijden. Rad am Ring wordt in ieder geval nog op de 4000S, waarna ik langzaam eens overga.
Drie: het gepruts van monteren en/of vloeistof valt voor mij reuze mee.
Wordt vervolgd na ontvangen van de 2e band volgende week….
De Schwalbe-One eens droog op een Zonda voorwiel uitgeprobeerd, monteert nauwelijks moeilijker dan een GP4000S! Makkie. Uiteindelijk maar de band op het achterwiel van mijn slechtweersetje Fulcrum 5 gemonteerd na dat ik het rode velglint door het yellow tape vervangen had. Monteren ging iets moeilijker, de yellow tape aanbrengen was daarentegen een ramp omdat het al na een half wielomtrek inrafelde en steeds smaller werd. Zonder Doc Blue was het wiel niet lekvrij te krijgen.
Eerste conclusie, enigszins spijt dat ik vorig jaar de normale Zonda's gekocht heb i.p.v. de 2-way-fit's, de horrorverhalen van normale clinchers of tubeless monteren kan ik in ieder geval niet beamen.
Twee: gezien ik in Z-Limburg, Ardennen en Eifel fiets en regelmatig met >70km/h afdaal (Nordschleife wordt over 2 weken weer 80+) blijft het een raar gevoel met een "normaal" wielsetje tubeless te gaan rijden. Rad am Ring wordt in ieder geval nog op de 4000S, waarna ik langzaam eens overga.
Drie: het gepruts van monteren en/of vloeistof valt voor mij reuze mee.
Wordt vervolgd na ontvangen van de 2e band volgende week….
-
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02
Ik heb een tijdje geleden schwalbe ironman tubeless opgelegd en zag gisteren dit op mijn achterband:
Heeft iemand zo al iets gezien?
(max 400km gereden)
Alvast bedankt!
edit: blijkbaar kan ik geen grotere foto meer tonen via imageshack en moet de jpg gedownload worden voor een groter formaat. mijn excuses.
Heeft iemand zo al iets gezien?
(max 400km gereden)
Alvast bedankt!
edit: blijkbaar kan ik geen grotere foto meer tonen via imageshack en moet de jpg gedownload worden voor een groter formaat. mijn excuses.
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!
Ik heb inmiddels een flink aantal ritten in de bergen met Schwalbe One tubeless en mijn Campa Eurus 2 way fit achter de rug: ik ben zeer tevreden. In het verleden was ik geen goede daler en als gevolg daarvan 2 jaar geleden een forse val meegemaakt. Zo'n 8 maanden na het ongeluk ben ik naar Geneve gereisd om daar in de buurt samen met een maatje, die daar woont, te klimmen, maar vooral ook om te leren dalen. Ik heb daar veel van opgestoken en eindelijk begreep ik wat dalen inhoudt. Angst bleef ik wel houden en met name slecht wegdek, flinke hellingshoek naar beneden, of een verkeer omhoog achter een blinde bocht zorgde toch nog voor een schrikreactie.
Deze keer ben ik afgereisd met mijn zelf opgebouwde chinees en tubeless uitgeruste eurussen: je weet nooit waar het precies aan ligt, maar ik heb met plezier afgedaald, ook in regen en invallende duisternis. Ik heb constant het gevoel van controle behouden en tubeless heeft daar zeker aan bijgedragen. Wetende dat je niet een ontploffende binnenband kan hebben, het hogere comfort (zeker bij afdalingen met slecht wegdek), en meer grip, hebben er voor gezorgd dat ik niet meer opzie tegen dalen en bijvoorbeeld tijdens de Marmotte rapper wist te dalen dan de grote meute.
Mochten twijfelaars dit lezen: tubeless is the way to go!
Mocht Schwalbe dit lezen, ik PB mijn rekeningnummer wel
Deze keer ben ik afgereisd met mijn zelf opgebouwde chinees en tubeless uitgeruste eurussen: je weet nooit waar het precies aan ligt, maar ik heb met plezier afgedaald, ook in regen en invallende duisternis. Ik heb constant het gevoel van controle behouden en tubeless heeft daar zeker aan bijgedragen. Wetende dat je niet een ontploffende binnenband kan hebben, het hogere comfort (zeker bij afdalingen met slecht wegdek), en meer grip, hebben er voor gezorgd dat ik niet meer opzie tegen dalen en bijvoorbeeld tijdens de Marmotte rapper wist te dalen dan de grote meute.
Mochten twijfelaars dit lezen: tubeless is the way to go!
Mocht Schwalbe dit lezen, ik PB mijn rekeningnummer wel
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Nadat ik nu na een kleine week en 250..300km verder tubeless gereden heb moet ik zeggen: ik ben (half)om…
Schwalbe One's liggen momenteel op mijn wintersetje Fulcrum 5's. Even wennen, maar met mijn 64kg en nu voor het 5e jaar een S1 die niet in comfort zal uitblinken is het rijden op sporadisch onverhard en zeker fietspaden met (kleine) tottoirtegels of bakstenen een verademing met ca. 5,8 bar ipv de gebruikelijke 6-6,5 voren en 6,5-7 achter. BTW de tubeless krijg ik ook op mijn normale Zonda's gemonteerd.
Een beetje twijfel bleef toch begin van de week en gisteren een setje 2-way's Zonda's ontvangen: ik krijg de tubeless er met geen mogelijkheid op…. @#$@. Clinchers lukt aardig maar daar heb ik ze niet voor gekocht.
De foto moet ik nog posten, het verschil in velg(bed) tussen normale Zonda's en 2-way's is hoofdzakelijk dat pakweg iets minder dan een kwart van de binnenvelg direct naast de velgrand horizontaal verloopt incl. een opstekend randje. Wellicht om de volgende redenen: om de band behalve aan de velgrand ook hier luchtdicht te krijgen (zonder vloeibare latex); en 2 ingeval van een te lage bandenspanning te voorkomen dat de band in het midden van de velg schiet met catastrofale gevolgen van dien.
Normale velgen krijg ik luchtdicht met Doc Blue. Ware het niet dat Campagnolo (en ik denk ook Shimano) letterlijk schrijft: "Gebruik NOOIT doorboringsbestendige afdichtingsproducten die alkalische stoffen bevatten ammoniak - natriumhydroxide". Voor diegene die dus normale velgen (ook normale Zonda's) met vloeistof willen rijden zou ik aanraden min. 1 laag yellow tape aanbrengen ivm corrosie.
Van de week gaan de normale Zonda's naar tubeless incl. yellow tape. Ik heb nog de hoop dat ik "ingereden tubeless" op de 2-way-fit krijg, anders gaat maar ritueel de flex in dat k%$-wielsetje…
Schwalbe One's liggen momenteel op mijn wintersetje Fulcrum 5's. Even wennen, maar met mijn 64kg en nu voor het 5e jaar een S1 die niet in comfort zal uitblinken is het rijden op sporadisch onverhard en zeker fietspaden met (kleine) tottoirtegels of bakstenen een verademing met ca. 5,8 bar ipv de gebruikelijke 6-6,5 voren en 6,5-7 achter. BTW de tubeless krijg ik ook op mijn normale Zonda's gemonteerd.
Een beetje twijfel bleef toch begin van de week en gisteren een setje 2-way's Zonda's ontvangen: ik krijg de tubeless er met geen mogelijkheid op…. @#$@. Clinchers lukt aardig maar daar heb ik ze niet voor gekocht.
De foto moet ik nog posten, het verschil in velg(bed) tussen normale Zonda's en 2-way's is hoofdzakelijk dat pakweg iets minder dan een kwart van de binnenvelg direct naast de velgrand horizontaal verloopt incl. een opstekend randje. Wellicht om de volgende redenen: om de band behalve aan de velgrand ook hier luchtdicht te krijgen (zonder vloeibare latex); en 2 ingeval van een te lage bandenspanning te voorkomen dat de band in het midden van de velg schiet met catastrofale gevolgen van dien.
Normale velgen krijg ik luchtdicht met Doc Blue. Ware het niet dat Campagnolo (en ik denk ook Shimano) letterlijk schrijft: "Gebruik NOOIT doorboringsbestendige afdichtingsproducten die alkalische stoffen bevatten ammoniak - natriumhydroxide". Voor diegene die dus normale velgen (ook normale Zonda's) met vloeistof willen rijden zou ik aanraden min. 1 laag yellow tape aanbrengen ivm corrosie.
Van de week gaan de normale Zonda's naar tubeless incl. yellow tape. Ik heb nog de hoop dat ik "ingereden tubeless" op de 2-way-fit krijg, anders gaat maar ritueel de flex in dat k%$-wielsetje…