Ik heb Schwalbe One's liggen op Eurussen 2 way fit en verwacht dat de afmetingen daarvan niet afwijken van jouw zonda's. Met een VAR bandenknecht had ik ze er zo om.kauwvot schreef:Nadat ik nu na een kleine week en 250..300km verder tubeless gereden heb moet ik zeggen: ik ben (half)om…
Schwalbe One's liggen momenteel op mijn wintersetje Fulcrum 5's. Even wennen, maar met mijn 64kg en nu voor het 5e jaar een S1 die niet in comfort zal uitblinken is het rijden op sporadisch onverhard en zeker fietspaden met (kleine) tottoirtegels of bakstenen een verademing met ca. 5,8 bar ipv de gebruikelijke 6-6,5 voren en 6,5-7 achter. BTW de tubeless krijg ik ook op mijn normale Zonda's gemonteerd.
Een beetje twijfel bleef toch begin van de week en gisteren een setje 2-way's Zonda's ontvangen: ik krijg de tubeless er met geen mogelijkheid op…. @#$@. Clinchers lukt aardig maar daar heb ik ze niet voor gekocht.
De foto moet ik nog posten, het verschil in velg(bed) tussen normale Zonda's en 2-way's is hoofdzakelijk dat pakweg iets minder dan een kwart van de binnenvelg direct naast de velgrand horizontaal verloopt incl. een opstekend randje. Wellicht om de volgende redenen: om de band behalve aan de velgrand ook hier luchtdicht te krijgen (zonder vloeibare latex); en 2 ingeval van een te lage bandenspanning te voorkomen dat de band in het midden van de velg schiet met catastrofale gevolgen van dien.
Normale velgen krijg ik luchtdicht met Doc Blue. Ware het niet dat Campagnolo (en ik denk ook Shimano) letterlijk schrijft: "Gebruik NOOIT doorboringsbestendige afdichtingsproducten die alkalische stoffen bevatten ammoniak - natriumhydroxide". Voor diegene die dus normale velgen (ook normale Zonda's) met vloeistof willen rijden zou ik aanraden min. 1 laag yellow tape aanbrengen ivm corrosie.
Van de week gaan de normale Zonda's naar tubeless incl. yellow tape. Ik heb nog de hoop dat ik "ingereden tubeless" op de 2-way-fit krijg, anders gaat maar ritueel de flex in dat k%$-wielsetje…
Dat verhaal van doorboringsbestendige afdichtingsproducten had ik nog nooit gehoord. Heb stans sealant in mijn eurussen, maar zie geen corrosie of wat dan ook.
Mocht je tubeless willen rijden met standaard zonda's, dan heb je sowieso een luchtdicht velglint nodig: er is een klein gaatje geboord in velgbed en wang velg. Die moet je luchtdicht maken.