Tubeless
Nou ja, het hoeft niet speciaal Schwalbe te zijn hoor, maar het is wel zo handig dat je het binnenwerk van het ventiel kan demonteren om de latex erin te gieten/spuiten. Volgens mij hebben alleen Schwalbe binnenbanden dit, vandaar. Je kan natuurlijk ook de latex erin doen voordat je de laatste kant van de tubelessband op de velg monteert.
Btw, ik ben er wel vanuit gegaan dat je tubeless en latex rijdt.
Btw, ik ben er wel vanuit gegaan dat je tubeless en latex rijdt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dank Orlok. Helder
Er wordt hier veel verteld over velglinten om luchtdicht te maken. Mijn vraag: als je tubeless ready velgen hebt (ultegra 6800), moet je dat dan ook doen? En is het geschikt om wedstrijden mee te rijden? Ken namelijk niemand in het peloton die hiermee rijdt. Bijna allemaal tubes.
Kleine update na precies een maand: tenzij nog wat catastrofaals gebeurt ben ik om.
Laatste maand eerst 300km op een setje omgebouwde R5's gereden daarna 700+km op de 2-way Zonda's, 2 setjes Schwalbe Ones btw.
Comfort bij 5,5 bar is uitstekend (weeg 64kg), daarbij rolt het nog fantastisch. Alleen de eerste keer als ik weer in de pedalen sta denk ik, ik heb lekke banden .
Helaas blijven wel beide setjes ondanks Doc Blue minder luchtdicht dan voorheen met gp4000s; op de Zonda's verlies ik een bar op 4..5 dagen en de R5's hadden 3 bar na 3 weken verloren…
Laatste maand eerst 300km op een setje omgebouwde R5's gereden daarna 700+km op de 2-way Zonda's, 2 setjes Schwalbe Ones btw.
Comfort bij 5,5 bar is uitstekend (weeg 64kg), daarbij rolt het nog fantastisch. Alleen de eerste keer als ik weer in de pedalen sta denk ik, ik heb lekke banden .
Helaas blijven wel beide setjes ondanks Doc Blue minder luchtdicht dan voorheen met gp4000s; op de Zonda's verlies ik een bar op 4..5 dagen en de R5's hadden 3 bar na 3 weken verloren…
-
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02
drukverlies van 1 bar zie ik ook op een setje wielen met alpha 340 velgen, schwalbe one bandjes en notubes melk.kauwvot schreef:Kleine update na precies een maand: tenzij nog wat catastrofaals gebeurt ben ik om.
Laatste maand eerst 300km op een setje omgebouwde R5's gereden daarna 700+km op de 2-way Zonda's, 2 setjes Schwalbe Ones btw.
Comfort bij 5,5 bar is uitstekend (weeg 64kg), daarbij rolt het nog fantastisch. Alleen de eerste keer als ik weer in de pedalen sta denk ik, ik heb lekke banden .
Helaas blijven wel beide setjes ondanks Doc Blue minder luchtdicht dan voorheen met gp4000s; op de Zonda's verlies ik een bar op 4..5 dagen en de R5's hadden 3 bar na 3 weken verloren…
een vraag, als je op je pedalen staat en je hebt het gevoel dat je lekke banden hebt, heb je dan niet te weinig druk in je banden?
als voorbeeld - ik weeg 71 en eens ik lager ga dan 5,6 bar (gemeten met digitale manometer van schwalbe - mijn voetpomp is niet zo nauwkeurig af te lezen) dan heb ik hetzelfde gevoel.
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!
Elke band verliest nu eenmaal wat druk, hoeveel hangt af van het type band etc. zo ook tubeless banden, maar ook van de nauwkeurigheid van de drukmeting. Maar zo wat, zolang de band maar niet leegloopt, tenslotte controleer je voor iedere rit - tenminste dat doe ik - de bandenspanning en pomp je de band weer op druk.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Denk het niet, ik zit met 5,5 nog geen 1 bar onder de vuistregel wat je normaal met een 23mm clincher aanhoudt (massa/10). Jij zat er 1,5 bar er onder. Niet dat het veel scheelt overigens.twofourtwo schreef:een vraag, als je op je pedalen staat en je hebt het gevoel dat je lekke banden hebt, heb je dan niet te weinig druk in je banden?
als voorbeeld - ik weeg 71 en eens ik lager ga dan 5,6 bar (gemeten met digitale manometer van schwalbe - mijn voetpomp is niet zo nauwkeurig af te lezen) dan heb ik hetzelfde gevoel.
Nee, zelfs onlangs een bestelling bij BC in Aachen op de racer afgehaald, toen ik thuis kwam gaf zowel de Rennkompressor als het blauwe Schwalbe drukmetertje amper 5 bar aan, geen wonder dat het zo lekker reed… Het gevoel van lek rijden als je staat heb ik zelfs gehad toen ik ze op 6 bar oppompte. Alles went. Ik pomp ze nu tussen zeg 5,8 en 6 bar op, min. 2x per week controleren daar waar ik vroeger met de conti's amper 1x per week hoefde te controleren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De race tubeless combo loopt bij mij ook 1 bar in 24uur af.
Zal door de hoge druk komen.
Ik heb mtb setjes die gewoon 3/4 maanden op dezelfde druk blijven staan. Tussen de 1.6 en 2.2 bar.
Zal door de hoge druk komen.
Ik heb mtb setjes die gewoon 3/4 maanden op dezelfde druk blijven staan. Tussen de 1.6 en 2.2 bar.
29/08 aldus 12GO Biking.
Vanmorgen bij het oppompen van mijn banden merkte ik dat mijn Schwalbe Ultremo ZX tubeless achterband zachter was dan gewoonlijk, n.l. 3,5 i.p.v. 5,5 bar. Het was mij eergisteren dus niet opgevallen dat ik lek had gereden. Een snee van ong. 4 á 5 mm op het loopvlak was de boosdoener. Toen ik de band op druk wilde brengen spoot de latex eruit en kreeg het lek niet dicht.!
Nadat ik de band had gedemonteerd bleek die 'grote' snee maar een klein gaatje te hebben veroorzaakt!! Besloten om de proef op de som te nemen en heb aan de binnenkant een bandenplakker erop geplakt en ben nu benieuwd of/hoe lang dat houdt.
Ik heb er inmiddels al 3056 km mee gereden. Het loopvlak is bijna vierkant, heeft veel littekens, voelt ruw en plakkerig aan. De Ultremo tubeless heeft zijn langste tijd gehad, denk ik.
Btw, de band demonteren en monteren op mijn carbonwiel was ook nu weer een fluitje van een cent, zelfs geen montagevloeistof gebruikt.
Nadat ik de band had gedemonteerd bleek die 'grote' snee maar een klein gaatje te hebben veroorzaakt!! Besloten om de proef op de som te nemen en heb aan de binnenkant een bandenplakker erop geplakt en ben nu benieuwd of/hoe lang dat houdt.
Ik heb er inmiddels al 3056 km mee gereden. Het loopvlak is bijna vierkant, heeft veel littekens, voelt ruw en plakkerig aan. De Ultremo tubeless heeft zijn langste tijd gehad, denk ik.
Btw, de band demonteren en monteren op mijn carbonwiel was ook nu weer een fluitje van een cent, zelfs geen montagevloeistof gebruikt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless