Tubeless
velg/wiel band montage
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Orlok schreef:velg/wiel band montage
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon Schwalbe Ultremo ZX 23 mm moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
60 x Ventoux
Het is gelukt. Heb het wiel een dag laten staan met de band erover tot op het punt waar ik hem niet verder kreeg. Een paar stevige halen met de (inmiddels kromme) bandenlichter en toen ging het opeens wel....
Dank je voor het meedenken. Deze technieken kende ik wel al. Met water en zeep ben ik helaas nooit veel opgeschoten; je raakt veel grip kwijt en dat de band makkelijker beweegt, betekent ook dat als je aan de ene kant de band er op duwt (of trekt), hij er simpelweg aan de andere kant weer afrolt.remirom schreef:heb je de rand van de band al eens ingewreven met een zeepsopje (paar druppeltjes dret of zoiets met beetje water) ?
let je er goed op dat de band aan de andere kant van de velg goed in het midden ligt (in het diepere gedeeltje van de velg) terwijl je de band over de velg probeert te krijgen ?
JoostG schreef:Een bandenknecht is een veel betere hulp dan een bandenlichter en je zal de velg er veel mindere snel mee beschadigen.
Ja top jongens! Dat is dus iets wat ik nog niet geprobeerd had maar de volgende keer dus wel ga doen. Ik had er al vaker over gelezen, maar dat het zo'n verschil uitmaakt t.o.v. bandenlichters..!? Ik wist het echt niet.Orlok schreef:Alleen met een bandenknecht is het te doen, anders lukt het niet, zeker niet als de band nog nieuw is.
Eau, dus jij hebt die ervaring ook. Vervelend. Ja en het stomme is nu, heb ik het kreng er eindelijk op, kom ik er (nu pas) achter dat het wiel toch wel een beetje krom is (en gericht moet worden). Moet de band er binnenkort weer af! Aaaaaaah grrmblapexrider schreef:Schwalbe One of Utremo ZX in combinatie met Pacenti SL 23 is bijna niet te doen. Ik heb het destijds uitbesteed aan de FM en die heeft daar ook de nodige moeite mee gehad. Voor mij zijn dit soort praktische dingen de reden waarom ik weer terug ben bij clinchers, dat bevalt gewoon prima.
Zeker een aardig idee!JoostG schreef: Misschien een aardig idee om een lijstje te maken van de combo's velg/tubeless band die nu rondrijden en de ervaringen wat betreft montage. Dan weten de potentiële tubeless rijders een beetje wat hen te wachten staat.
Laatst gewijzigd door gineau op 11 okt 2014 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Vergeef me de dubbelpost; dit is wat overzichtelijker dan wanneer ik het erbij kwak in de voorgaande post.
Het lijkt me puik als we een alfabetische volgorde blijven aanhouden.
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
DT Swiss R1700 Tricon Schwalbe Ultremo ZX 23 mm moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit, Schwalbe Ultremo ZX 23mm, makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 mm) = (zeer) moeilijk
Pacenti SL23 / Schwalbe One (28 mm) = (zeer) moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) = (zeer) moeilijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 mm) = makkelijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (28 mm) = makkelijk
Het lijkt me puik als we een alfabetische volgorde blijven aanhouden.
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
DT Swiss R1700 Tricon Schwalbe Ultremo ZX 23 mm moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit, Schwalbe Ultremo ZX 23mm, makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 mm) = (zeer) moeilijk
Pacenti SL23 / Schwalbe One (28 mm) = (zeer) moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) = (zeer) moeilijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 mm) = makkelijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (28 mm) = makkelijk
Bij een bandenlichter probeer je in 1 keer de band over de velgrand te wippen. Met een bandenknecht begin je dicht bij het gedeelte dat al goed zit, en til je de band op. Op deze manier til je beetje bij beetje over de velgrand en is het laatste stukje vaak een koud kunstje.
Nu je hem er op gekregen heb, zal je zien dat de volgende keer een stuk makkelijker wordt, zeker met een bandenknecht.
Nu je hem er op gekregen heb, zal je zien dat de volgende keer een stuk makkelijker wordt, zeker met een bandenknecht.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Dat is bij veel, ook niet-tubeless banden, het geval. Na een dikke 2000 km met mijn Ultremeo ZX tubeless banden gereden te hebben, moest ik een reparatie uitvoeren aan de binnenzijde van de band. Door het gebruik van een anti-lek vloeistof (dat spul werkt bij demonteren zo ongeveer als een montagevloeistof), was de band heel erg makkelijk van de velg te wippen. Nadien kon ik de band ook vrij makkelijk weer monteren. Dus, een 'ingereden' band geeft veel minder problemen bij montage. Doch dit is natuurlijk een 'open deur' .JoostG schreef:...Nu je hem er op gekregen heb, zal je zien dat de volgende keer een stuk makkelijker wordt, zeker met een bandenknecht.
60 x Ventoux
Vorige week vrijdag op de beurs Bike Motion eens rond gekeken naar tubeless, maar dat viel tegen. Ik heb geen enkele fiets gemonteerd gezien met tubeless banden, maar ik kan niet alles hebben gezien. Bij Schwalbe was men blij dat er tenminste iemand is langs gekomen die ervaring heeft met tubeless voor de racefiets, want er waren er nog niet langsgeweest (vrijdagmiddag). Schwalbe heeft inmiddels hun tubeless uitgebreid met tubeless ventielen en rimtape (adviesprijs is duur). Maar dat wist ik al door hun promotiefilm "Les avantages du tubeless par Schwalbe". Op de stand had men banddoorsneden als voorbeeld liggen, daar kon je goed het verschil zien tussen de gewone Schwalbe One draad/vouwband en de tubelessband. Deze laatste had als extra een blauwkleurige 'luchtdichte' laag tussen de rubberlagen en kon je goed zien dat de hiel met de draad veel dikker was uitgevoerd. Verder heeft men bij Schwalbe aangegeven dat men in het prof-circuit nog steeds met tubes rijdt en gezien de prestaties etc. nog geen behoefte heeft in veranderingen met banden.
Vredestein heeft aangegeven dat men volgend jaar met een Fortessa tubeless variant op de markt komt.
Continental en Vittoria hebben aangegeven dat ze er mee bezig zijn, maar niet eerder iets verwachten dan in 2016.
Helaas door tijdgebrek etc. heb ik Hutchinson en Maxx tijdens mijn rondgang niet kunnen bezoeken.
Wat mij wel is opgevallen dat veel meer wielen (velgen) nu als tubeless ready zijn/worden uitgevoerd.
M.a.w. "Go Tubeless".
Vredestein heeft aangegeven dat men volgend jaar met een Fortessa tubeless variant op de markt komt.
Continental en Vittoria hebben aangegeven dat ze er mee bezig zijn, maar niet eerder iets verwachten dan in 2016.
Helaas door tijdgebrek etc. heb ik Hutchinson en Maxx tijdens mijn rondgang niet kunnen bezoeken.
Wat mij wel is opgevallen dat veel meer wielen (velgen) nu als tubeless ready zijn/worden uitgevoerd.
M.a.w. "Go Tubeless".
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dank voor het verslag. Had gehoopt dat er sneller meer aanbieders zouden komen.
Grappig is wel dat een ander forumlid na bezoek aan BM in een ander draadje juist met de conclusie kwam dat tubeless is overgewaaid.
Ik was afgelopen zondag overigens erg blij met mijn tubeless bandjes. Recent mijn bandenspanning nog wat omlaag gebracht (5 voor en 5.5 bar achter) en dat zorgde voor zoveel gip dat ik op spekgladde stukken toch op de been bleef.
Nu nog tubeless op de cyclocrosser.
Grappig is wel dat een ander forumlid na bezoek aan BM in een ander draadje juist met de conclusie kwam dat tubeless is overgewaaid.
Ik was afgelopen zondag overigens erg blij met mijn tubeless bandjes. Recent mijn bandenspanning nog wat omlaag gebracht (5 voor en 5.5 bar achter) en dat zorgde voor zoveel gip dat ik op spekgladde stukken toch op de been bleef.
Nu nog tubeless op de cyclocrosser.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik weet niet of je dit draadje bedoelt maar ben wel benieuwd waar men dit op baseert.JoostG schreef:Dank voor het verslag. Had gehoopt dat er sneller meer aanbieders zouden komen.
Grappig is wel dat een ander forumlid na bezoek aan BM in een ander draadje juist met de conclusie kwam dat tubeless is overgewaaid.
Ik was afgelopen zondag overigens erg blij met mijn tubeless bandjes. Recent mijn bandenspanning nog wat omlaag gebracht (5 voor en 5.5 bar achter) en dat zorgde voor zoveel gip dat ik op spekgladde stukken toch op de been bleef.
Nu nog tubeless op de cyclocrosser.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dank je wel Orlok!
Of tubeless zal doorzetten de komende tijd, ik hoop het, ik hoop het, maar ik vraag het me een beetje af. "Old habits die hard", en de gemiddelde (gemakkelijke) installatie van binnenbandjes blijft een moeilijk punt. Daar moet nog wat meer tegenover komen te staan wat betreft aanbod en onderlinge compatibiliteit van tubeless onderdelen, wil je de massa mee krijgen.
Ik blijf ook erg te spreken over de lekbestendigheid. Laatst nog na een lange avond aan de fiets knutselen (ik was een beetje moe en chagrijnig); ik fietste de straat uit en hoorde iets tegen de voorvork tikken. Ik afstappen, kijken wat er is. Hangt er een stuk afgebroken binnenkabel in de band. (ik moet misschien eens wat gaan bezemen in de fietsenstalling / gang)
Hij zat er helemaal in, wat met een binnenband een lek was geweest. Had ik weer terug naar huis mogen gaan. Maar ik trok hem eruit en het gaatje in de band werd direct (ook al regende het) door de sealant gedicht. Niks meer aan hoeven doen. Driewerf hoera.
Of tubeless zal doorzetten de komende tijd, ik hoop het, ik hoop het, maar ik vraag het me een beetje af. "Old habits die hard", en de gemiddelde (gemakkelijke) installatie van binnenbandjes blijft een moeilijk punt. Daar moet nog wat meer tegenover komen te staan wat betreft aanbod en onderlinge compatibiliteit van tubeless onderdelen, wil je de massa mee krijgen.
Mooi om te horen. Hier hetzelfde: 5 voor en 5,5 bar achter en het kan waarschijnlijk nog verder omlaag. (28 mm) Ik ben in natte bochten nog steeds een watje maar zal dat wel blijven, door al m'n valpartijen...JoostG schreef:Ik was afgelopen zondag overigens erg blij met mijn tubeless bandjes. Recent mijn bandenspanning nog wat omlaag gebracht (5 voor en 5.5 bar achter) en dat zorgde voor zoveel gip dat ik op spekgladde stukken toch op de been bleef.
Ik blijf ook erg te spreken over de lekbestendigheid. Laatst nog na een lange avond aan de fiets knutselen (ik was een beetje moe en chagrijnig); ik fietste de straat uit en hoorde iets tegen de voorvork tikken. Ik afstappen, kijken wat er is. Hangt er een stuk afgebroken binnenkabel in de band. (ik moet misschien eens wat gaan bezemen in de fietsenstalling / gang)
Hij zat er helemaal in, wat met een binnenband een lek was geweest. Had ik weer terug naar huis mogen gaan. Maar ik trok hem eruit en het gaatje in de band werd direct (ook al regende het) door de sealant gedicht. Niks meer aan hoeven doen. Driewerf hoera.