Heb hetzelfde 2 weken geleden meegemaakt, op een recht stuk met +40km/u hoorde ik plots achter me een knal en meteen een valpartij.jakkel schreef: ↑15 mei 2023 17:21 Tubeless... vorige week reden we in groep zo rond de 40 per uur, ontploft de tubeless achterband van m'n voorganger. Hij kon z'n fiets nog net op tijd aan de kant zetten... en ik hing vol met dat papke.
Ik wil de discussie pro en contra niet beginnen en het zal waarschijnlijk echt wel lichter bollen. Maar ik heb van meerdere coureurs al opgevangen dat het voor wegwielrennen niet echt veilig is. Nu, ik blijf mooi met een lichtgewicht binnenbandje in een soepel buitenbandje rijden, dat bolt ook goed genoeg, voor mij toch. Maar ik hoef dan ook nergens iets te bewijzen.
Bleek dat iemand het achterwiel van zijn voorganger aantikte waarna de band eraf klapte, op zijn carbon wielen een paar meter verder reed en vervolgens viel. Velg in 4 stukken.
Had zijn banden tubeless op een non tubeless carbon Mavic velg liggen, waarschijnlijk was dat de oorzaak icm aantikken voorganger.
Ik heb het niet gezien omdat ik voorop reed, maar de knal was goed te horen waarna het gerammel/val een gevolg ervan was.
Ik rijd zelf op de MTB en Gravelracer ook tubeless en tot voor kort op de racer ook, maar op de racer het verschil tussen tubeless en een lichtgewicht BB niet gemerkt en dus weer terug naar binnenband op die racer....