Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 17 jan 2015 09:26

Je hebt 'm niet perse nodig.
Maar soms wel handig. Ook met niet fiets-gerelateerde zaken.

Ik heb zoiets, maar dan met een andere sticker op:
http://www.itek-webwinkel.be/compressor ... motor.html

JoostG
Forum-lid

JoostG 17 jan 2015 10:05

Een compressor is handig, maar in veel gevallen niet nodig. Alleen in het eerste geval van mijn Farsports had ik een patroon/compressor nodig. Bij het verwisslen van de banden voor nieuwe lukte het zonder. In het geval van andere velgen (Campa zonda, campa eurus, pacenti's) lukt het altijd met een vloerpomp.
De meeste energie bij tubeless gaat in mijn geval zitten in het omleggen van de band (met name de Pacenti's met een brede maat en ondiepe velg zijn pittig), en luchtdicht krijgen van het ventiel. Daarna heb ik er geen omkijken meer na, en rijd ik heerlijk mijn rondjes zonder de "angst" van lekrijden, met comfort en veel grip.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 17 jan 2015 13:44

Een compressor is niet alleen handig voor je tubeless bandjes....
De compressor in de link van Franx78 voldoet ruimschoots en kost geen drol, iets meer dan een goede vloerpomp. :)

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 17 jan 2015 13:53

Uiteraard is zo'n 'werkplaatscompressor' erg handig voor allerlei zaken, maar als je hem aan gaat schaffen omdat je tubeless gaat rijden, is dat natuurlijk koren op de molen voor degenen die tubeless rijden zo'n 'gedoe' vinden :mrgreen: .
60 x Ventoux

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 17 jan 2015 14:40

Ook prettig wanneer je een zwembad of luchtbed op wil pompen, zelfs de buren hebben er baat bij. ;)
Is niet echt boeiend wat anderen ervan vinden. :D

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 17 jan 2015 14:45

scottpch schreef:Een compressor is niet alleen handig voor je tubeless bandjes....
De compressor in de link van Franx78 voldoet ruimschoots en kost geen drol, iets meer dan een goede vloerpomp. :)
Bedoel je een goede of toch maar een gouden vloerpomp voor € 69,00 want een goede vloerpomp heb je al voor een ledenprijs van €19,95 anders €24,95 bij de ANWB en is dus ruimschoots minder dan die drol ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 17 jan 2015 15:34

Orlok schreef:...want een goede vloerpomp heb je al voor een ledenprijs van €19,95 anders €24,95 bij de ANWB...
En dan moet ik zeker geloven dat die ANWB-pomp net zo degelijk en duurzaam is als bijv. de befaamde SKS Rennkompressor? ;) Deze laatste gebruik ik al meer dan 30 jaar en daar heb ik alleen één keer het rubbertje in de kop van behoeven te vervangen.
60 x Ventoux

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 17 jan 2015 15:38

scottpch schreef:...Is niet echt boeiend wat anderen ervan vinden. :D
Daarom staat :mrgreen: er bij en daarom blijf ik ook gewoon fijn tubeless fietsen 8-) (maar ook nog 'conventioneel', want ik heb nog een paar sets niet-tubeless-ready wielen en Michelin Pro banden ;)).
60 x Ventoux

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 17 jan 2015 15:56

Orlok, met alle respect, ik heb niks met budgetmateriaal wat jij bij de ANWB haalt.
Ik heb het bv over een Topeak Joe blow sprint of een SKS Rennkompressor, dat zijn fatsoenlijke pompen.
Alleen m'n MTB en m'n cyclocrosser heb ik tubeless met latex, wel beide met Notubes velgen en daar werkt een compressor perfect bij.
Geen gek'"t met een vloerpomp of je Co2 patroontjes verbrassen om een band op spanning te krijgen.
Die Co2 patronen gebruik ik alleen in het veld. ;)
Succes.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 17 jan 2015 18:54

scottpch schreef:Orlok, met alle respect, ik heb niks met budgetmateriaal wat jij bij de ANWB haalt.
Ik heb het bv over een Topeak Joe blow sprint of een SKS Rennkompressor, dat zijn fatsoenlijke pompen.
Alleen m'n MTB en m'n cyclocrosser heb ik tubeless met latex, wel beide met Notubes velgen en daar werkt een compressor perfect bij.
Geen gek'"t met een vloerpomp of je Co2 patroontjes verbrassen om een band op spanning te krijgen.
Die Co2 patronen gebruik ik alleen in het veld. ;)
Succes.
Hoezo budgetmateriaal die van de ANWB, een pomp is een pomp bestaande uit een pomphuis met een zuiger/cilinder om de druk op te bouwen door deze met de handen o.i.d. naar beneden te drukken. De kracht daarvoor nodig is afhankelijk van het oppervlak van de zuiger/cilinder en bepaalt uiteindelijk hoeveel keer je zal moeten pompen om een bepaalde druk op te kunnen bouwen. Verder moet de pomp voorzien zijn van een manometer - is wel zo handig - om de waarde van de druk af te kunnen lezen. Zowel die gouden als die budget pomp is daarin voorzien, hooguit dat het verschil is af te leiden uit de gebruikte materialen; goud of budget, want beide pompen doen gewoon wat zij moeten doen. 8-)

Btw, deze budgetpomp gebruik ik al 5 jaar tot volle tevredenheid, alleen eventjes niet om de Hutchinson Fusion 3 Tubeless banden te laten ploppen. Verder gebruik ik ook budget CO2-patronen voor tijdens de rit en zal de eerstvolgende keer er één verbrassen voor de Fusion 3 ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

RaceFietserke
Forum-lid

RaceFietserke 22 jan 2015 11:23

Ik heb zojuist mijn tubeless One's 25mm besteld via bike components, wou eens kijken of ze (al) in stock waren en jawel hoor :)
Deze zullen komen op mijn Far Sports 25mm full carbon wielen, ben benieuwd...
Heb alvast meteen een crank brothers bandenlichter (speedier) mee besteld... :roll:

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 22 jan 2015 19:08

@RaceFietserke,
Laat aub even weten hoe de banden bevallen. Ik wilde een tijdje geleden ook voor 25mm gaan, maar twijfel nu toch tussen 23 en 25.
Mocht je nog tape zoeken om je velg luchtdicht te maken: Tesa 4289 schijnt exact hetzelfde te zijn dan de bekende yellowtape, maar dan een stuk goedkoper.
Let er wel even op dat je de juiste breedte kiest.

En de bandenlichter is een goed idee. Al zou 2 welicht handiger zijn.

Ik heb deze gebruikt (gekocht voor 6 euro):
http://www.superspark.nl/nl/var/wielen/ ... age-beugel
Superhandig!! Doordat je de binnenkant eruit kunt halen, heb je eigenlijk 2 lichters.

Plaats reactie