Ik fiets vaak in de belgische Hoge Venen en Nationaal Park Brabantse wouden rond Leuven met de gravelfiets en mijn ervaring leert dat de routes onvermijdelijk een mix zijn van verschillende soorten ondergrond: goede gravel kan plots overgaan naar losse stenen in een afdaling of beklimming omdat de regen daar de fijnere deeltjes wegspoelt, in de Hoge Venen gaan gravelpaden soms over in een kort stukje wandelpad met bijvoorbeeld boomwortels. Voor deze delen zou een MTB inderdaad beter zijn maar vermits het grootste deel van het parcours met een gewone gravelfiets goed berijdbaar is blijf ik voor de gravelfiets kiezen omdat deze sneller is als een MTB (en omdat ik geen MTB heb).Ramon73 schreef: ↑17 jan 2024 22:00Is een atb wellicht een betere keuze voor jou? Dat zijn dus heftige trails en 47mm is meer atb bandbreedte dan gravelbike.roelw schreef: ↑17 jan 2024 21:55
Dat van je band die vol zou zitten met opgedroogde sealant: ik zag recent ergens (Weight Weenies of Instagram, weet het niet meer) de opgedroogde sealant die iemand uit een band haalde en dat was toch een behoorlijke prop (werd ook op de weegschaal gelegd maar ken het resultaat niet meer).
Opgedroogde proppen latex zie ik alleen bij fietsen die (te) lang stilstaan en de latex op 1 plek blijft staan. Als ik de gravelbike weinig gebruik haal ik de latex eruit, banden naast de velg en opnieuw vullen bij gebruik.
Vroeger met de atb die vaak lang niet werd gebruikt heus wel opgedroogde latex gezien. Kwestie van te weinig rijden/onderhoud.
Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40630
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De setup speelt ook mee. Ik heb nu in de Giant met hookless wielen (22.4mm intern) 25mm Tubeless banden liggen. Die meten in die setup 27/28 mm breed. Die had ik op iets meer dan 4 bar gezet en dat voelde hard aan in vergelijking met mijn andere set met hooked velgen en 19mm intern waar ook dezelfde band omligt die ik op 5 bar heb staan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Exact. het type/merk band en velg speelt een grote rol.
Alsook de gewichtsverdeling en rijstijl ondergrond. We kunnen hier een discussie houden over een halve bar of zelf 1, maar dan hebben we het mogelijk helemaal nergens over
Ik heb bv op dezelfde velg op de MTB een light versie van een band en een met bescherming in de zijwang.
Zelfde band, zelfde breedte, degene met de stugere zijwang gaat 20% minder druk (3 tiende) in voor hetzelfde gevoel.
Alsook de gewichtsverdeling en rijstijl ondergrond. We kunnen hier een discussie houden over een halve bar of zelf 1, maar dan hebben we het mogelijk helemaal nergens over
Ik heb bv op dezelfde velg op de MTB een light versie van een band en een met bescherming in de zijwang.
Zelfde band, zelfde breedte, degene met de stugere zijwang gaat 20% minder druk (3 tiende) in voor hetzelfde gevoel.
Ik heb nog nooit zoveel lekke banden gezien als tijdens de Dirty Boar op de Hoge Venen in 2022, allemaal gravelfietsen met binnenbanden, met stootlekken. Mijn kameraad is zelfs met tubeless lek gereden, 't is te zeggen iets te enthousiast gegaan op een ruwe afdaling waardoor de band geburpt heeft. Het heeft geduurd tot hij een fatsoenlijke pomp vast had, die van mij , om de band terug op druk te krijgen, nadien probleemloos uit gereden. De band is er niet af gemoeten, geen geknoei met sealant. Maar het is natuurlijk zo dat tubeless geen wondermiddel is, het is wel veel veel beter qua stootlekken.
Na alles wat je hier vertelt vind ik dat je niet moet twijfelen over tubeless, het is voor jouw omstandigheden gemaakt.
Ik ben ook geen fan van Doc Blue / Stan's sealant (dat is hetzelfde), wel tevreden van Orange Seal Endurance.
En welke pomp gebruik je?abdr schreef: ↑18 jan 2024 16:19 Mijn kameraad is zelfs met tubeless lek gereden, 't is te zeggen iets te enthousiast gegaan op een ruwe afdaling waardoor de band geburpt heeft. Het heeft geduurd tot hij een fatsoenlijke pomp vast had, die van mij , om de band terug op druk te krijgen, nadien probleemloos uit gereden.
Ik veronderstel dat de vloerpompen met een extra kamer voor een gravelfiets niet nodig zijn maar enkel voor de nog bredere MTB banden.
Volstaat een framepomp zoals de BBB Samoerai voor onderweg om voldoende basisdruk in de band te krijgen om de velg-band verbinding te dichten en verder te kunnen pompen?
https://bbbcycling.com/be_nl/bmp-50-samurai
Tubeless zou ik even met CO2 patroon laten ploppen. Dan bij pompen met handpomp indien druk nog te laag is.roelw schreef: ↑18 jan 2024 17:41En welke pomp gebruik je?abdr schreef: ↑18 jan 2024 16:19 Mijn kameraad is zelfs met tubeless lek gereden, 't is te zeggen iets te enthousiast gegaan op een ruwe afdaling waardoor de band geburpt heeft. Het heeft geduurd tot hij een fatsoenlijke pomp vast had, die van mij , om de band terug op druk te krijgen, nadien probleemloos uit gereden.
Ik veronderstel dat de vloerpompen met een extra kamer voor een gravelfiets niet nodig zijn maar enkel voor de nog bredere MTB banden.
Volstaat een framepomp zoals de BBB Samoerai voor onderweg om voldoende basisdruk in de band te krijgen om de velg-band verbinding te dichten en verder te kunnen pompen?
https://bbbcycling.com/be_nl/bmp-50-samurai
Dogma F
Ik heb een Topeak Mini Morph. Het feit dat je die op grond zet en met je voet vasthoudt maakt alle verschil.
Maar een burp is niet te vergelijken met een band die van de velg is gesprongen, die krijg je er met geen enkele handpomp terug op. Mogelijks wel met een CO2 patroon.
Maar een burp is niet te vergelijken met een band die van de velg is gesprongen, die krijg je er met geen enkele handpomp terug op. Mogelijks wel met een CO2 patroon.
Dus als je de eerste keer een tubeless band wil installeren heb je een CO2 patroon (of pomp met een extra kamer) nodig om op korte tijd voldoende volume lucht te kunnen pompen om de band tegen de velg te drukken? Een klassieke vloerpomp levert onvoldoende volume lucht op korte tijd?