Tubeless
hier ook vloerpomp, wel ventielkern er uit en met het truukje uit deze video https://www.youtube.com/watch?v=4rkbkjNvPdk (vanaf min 5). -- met een bandenlepel dan band al zoveel mogelijk op de zijkant trekken en dan pompen maar...
Ik heb een keer, toen ik begon met tubeless, een aantal co2 patronen gespendeerd, maar dat vond ik toch echt wel gedoe en verspilling. Toen vrij snel een Schwalbe Booster drukfles aangeschaft en later nog een compressor toen ik echt toegewijd tubeless gebruiker was. Die booster is nog steeds erg handig voor vakanties enzo.
Al moet ik zeggen dat het ook mij steeds vaker gewoon lukt met een normale vloerpomp.
Al moet ik zeggen dat het ook mij steeds vaker gewoon lukt met een normale vloerpomp.
Ja. Ik gebruik een compressor, omdat ik die heb, en omdat dat altijd werkt. Hoe breder de band, hoe meer volume je nodig hebt. Voor racebanden rond de 30mm kan je met vloerpomp wel toekomen, maar als het niet lukt is het voornamelijk een oefening in frustratie. Er zijn wel truken zoals eerst een binnenband gebruiken om de buitenband op de velg te laten ploppen, dan de binnenband eruit halen langs 1 kant waarbij de andere kant mooi moet blijven zitten en dan hopen dat je met de voetpomp de 2de kant terug geplopt krijgt. Maar ik denk dat je jezelf beter zo'n beproeving kunt besparen door in één keer in het juiste materiaal te investeren.roelw schreef: ↑19 jan 2024 10:38 Dus als je de eerste keer een tubeless band wil installeren heb je een CO2 patroon (of pomp met een extra kamer) nodig om op korte tijd voldoende volume lucht te kunnen pompen om de band tegen de velg te drukken? Een klassieke vloerpomp levert onvoldoende volume lucht op korte tijd?
Dit is wel een goede video als je het met een vloerpomp wil proberen, ook interessant als het met een booster niet lukt.croix schreef: ↑19 jan 2024 12:29 ...deze video https://www.youtube.com/watch?v=4rkbkjNvPdk (vanaf min 5)....
Ik kwam er dus onlangs achter dat mijn gravelfiets (die ik pas sinds november heb) tubeless is. Daar kwam ik achter toen ik de band losmaakte omdat-ie lek was gegaan en er een nieuwe binnenband in wilde leggen. Velg en band vol blauwe sealant (ik vermoed dus dat het Schwalbe Doc Blue is). Dat ga ik er even uit halen (hoop dat dat goed gaat), maar ik heb verder nog geen ervaring met tubeless. Moet ik nu sowieso een nieuw ventiel erin zetten, of kan ik de huidige er nog ff in laten? En is er groot verschil tussen sealants?
Schwalbe doc blue is wit, die van Dynamic is volgens mij blauw. Ventiel kan je steeds hergebruiken dus die hoeft niet gewisseld. Wss wel dus nieuwe sealant indoen of de huidige aanvullen.
Je hebt wel een tooltje nodig om de ventielkernen los te krijgen om de sealant door te schudden of je giet het in de losse band (zit normaal altijd als onderdeel bij de ventielen).
Er staan talrijke filmpjes op youtube met informatie en tips.
Je hebt wel een tooltje nodig om de ventielkernen los te krijgen om de sealant door te schudden of je giet het in de losse band (zit normaal altijd als onderdeel bij de ventielen).
Er staan talrijke filmpjes op youtube met informatie en tips.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja en er zijn meer goede wegen die naar Rome leiden.
Nadeel van eerst in de band kan zijn, dat als je hem niet opgepompt krijgt het dan vaak een bende wordt.
Ventiel boven bij het pompen
Het belangrijkste is goed geplakt tape en een normaal aangedraaid ventiel.
Daarna ben je altijd afhankelijk van de band/velg combo.
Nadeel van eerst in de band kan zijn, dat als je hem niet opgepompt krijgt het dan vaak een bende wordt.
Ventiel boven bij het pompen
Het belangrijkste is goed geplakt tape en een normaal aangedraaid ventiel.
Daarna ben je altijd afhankelijk van de band/velg combo.