Tubeless
In principe is elke velg, dus ook een carbonvelg, geschikt voor tubelessbanden mits je de velg, als die niet 'tubeless-ready' is, met zgn. "yellow-tape" o.i.d. lekdicht maakt.
Indien de velg over een verdiept velgbed beschikt - zoals meeste aluminium velgen - kunnen banden makkelijker worden gemonteerd omdat je dan de andere kant van de bandwangen in de verdiepte velg kan drukken waardoor er meer ruimte ontstaat aan de montage kant. Vandaar dat je bij het monteren van een tubelessband altijd aan de andere kant van het ventiel moet beginnen. Tenzij je natuurlijk het ventiel achteraf monteert, maar nog wel voordat de band volledig is gemonteerd.
Indien de velg over een verdiept velgbed beschikt - zoals meeste aluminium velgen - kunnen banden makkelijker worden gemonteerd omdat je dan de andere kant van de bandwangen in de verdiepte velg kan drukken waardoor er meer ruimte ontstaat aan de montage kant. Vandaar dat je bij het monteren van een tubelessband altijd aan de andere kant van het ventiel moet beginnen. Tenzij je natuurlijk het ventiel achteraf monteert, maar nog wel voordat de band volledig is gemonteerd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Inmiddels heb ik mij 'bewapend' voor de strijd... :Orlok schreef:In ieder geval van te voren even proberen of het jouw wel lukt met een CO2 patroon, want je weet het maar nooit. Persoonlijk denk ik dat als het met een vloerpomp lukt het ook met een CO2 patroon zal lukken...Le Grimpeur schreef:Daar sta ik dan met mijn voorraadje Fusion 3's . Maar voorlopig heb ik (gelukkig) nog andere dingen aan mijn hoofd .
60 x Ventoux
-
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52
Vandaag mijn One's tubelss gemonteerd op mijn Far Sports full carbon clinchers...
Hier mijn bevindingen:
Vol goede moed gestart, ik had mijn eigen al enkele dagen voorgenomen om vandaag dit te doen, als start van mijn volledige fietsopbouw.
Wiel 1 - 50mm carbon wiel. Eerste met yellowtape tubeless gemaakt, dit ging vlotjes.
Een stukje tape plakken is dan ook niet zo moeilijk
Toen een 60mm ventiel uit een biba geknipt, om zo JoostG zijn methode toe te passen.
Enkele keer passen, want de One moet er nog langs kunnen en klemmen natuurlijk
Ik keek onder het stukje rubber, om te checken of het goed zou afdichten en had zo mijn twijfels daarover... Voor de zekerheid toch een klein o-ringetje eronder gestoken. (aan de binnenkant dus)
Toen de One monteren... Hier had ik schrik voor...
Maar dat was totaal niet nodig, het ging vlotjes
Ik heb gewoon met mijn eigen handen, zonder al te hard te moeten forceren of pijn lijden, de band er vrij eenvoudig overheen gekregen. FIEUW!
Ik had wel een klein beetje water met dreft aan de band gedaan, dat zal ook een klein beetje geholpen hebben
Trouwens voor ik de band erop wipte, de tubeless vloeistof in de band gedaan. (Stans)
Toen opnieuw een o-ringetje over het ventiel en met het schroefje goed vastgezet.
Kompressor opgezet, band oppompen.
Toen ik dit deed merkte ik dat er veel luchte ontsnapte langs het ventiel, onder de o-ring door. Als ik goed keek zag ik ook nog een beetje blinkend van het ventiel.
Alles nog strakker vastgezet, en nogmaals op druk gezet en hij was dicht.
Morgen nog eens checken of hij nog goed op druk staat en ik ben tevreden.
Toen de 2e band - Wiel 2 - 60mm carbon wiel:
Deze moest een stuk sneller gaan natuurlijk
Opnieuw tape geplakt, haal mijn nieuwe 80mm biba uit de verpakking om een ventiel uit te knippen (spijtig dat ik daarvoor een nieuwe heb moeten kopen) maar wat zie ik
Geen schroefdraad op het ventiel, fuck!
Half 5 was het, snel even naar de FM gereden en gevraagd of ze een 80mm biba hadden met extern schroefdraad... Gelukkig wel
Thuis gekomen, stuk gesneden, gepast, o-ring eronder en band erop met vloeistof in.
Aan de buitenkant opnieuw een o-ring met schroefje, aandraaien en lucht erop.
Het ventiel schoot nog een stuk naar buiten, dus band plat, deze terug goed aangedraaid en opnieuw lucht erop.
Band dicht.
Ik hoorde wel een klein sis geluid, tegenover mijn ventiel.
Ik heb geluisterd aan mijn spaaknippels, maar vond het niet. Na een tijd stopte het, en band blijft hard. Morgen nog eens voelen of ook deze hard blijft staan.
Wat het gesis was weet ik dus niet, het was wel ongeveer op de plaats waar ik met de tape ben gestart en gestopt en waar de tape dus even dubbel ligt. Ligt het daaraan en is dit na een tijdje op druk beter gedicht met de tubeless vloeistof? Ik weet het niet, maar denk dat het zoiets is.
Al bij al, voorlopig een redelijk goede ervaring met tubeless maken.
Ik mag niet te hard vooruit lopen, want ik moet morgen nog kijken of ze hard staan en er dan ook nog eens mee rijden... (als de rest van mn china racer in elkaar staat)
Nog een kleine opmerking voor iemand die dit ook wil doen, let erop dat je ventiel zeker lang genoeg is.
Bij het eerste wiel had ik per ongelijk een ventiel dat net ietsje te kort was om mijn CO2 patroon verloopstuk op te zetten. Hier kwam ik gelukkig op tijd achter, maar het zou lullig zijn als je denk klaar te zijn en dan pas hier achter komt.
Als nog iemand vragen/opmerking/tips heeft, ik hoor ze graag.
Hier mijn bevindingen:
Vol goede moed gestart, ik had mijn eigen al enkele dagen voorgenomen om vandaag dit te doen, als start van mijn volledige fietsopbouw.
Wiel 1 - 50mm carbon wiel. Eerste met yellowtape tubeless gemaakt, dit ging vlotjes.
Een stukje tape plakken is dan ook niet zo moeilijk
Toen een 60mm ventiel uit een biba geknipt, om zo JoostG zijn methode toe te passen.
Enkele keer passen, want de One moet er nog langs kunnen en klemmen natuurlijk
Ik keek onder het stukje rubber, om te checken of het goed zou afdichten en had zo mijn twijfels daarover... Voor de zekerheid toch een klein o-ringetje eronder gestoken. (aan de binnenkant dus)
Toen de One monteren... Hier had ik schrik voor...
Maar dat was totaal niet nodig, het ging vlotjes
Ik heb gewoon met mijn eigen handen, zonder al te hard te moeten forceren of pijn lijden, de band er vrij eenvoudig overheen gekregen. FIEUW!
Ik had wel een klein beetje water met dreft aan de band gedaan, dat zal ook een klein beetje geholpen hebben
Trouwens voor ik de band erop wipte, de tubeless vloeistof in de band gedaan. (Stans)
Toen opnieuw een o-ringetje over het ventiel en met het schroefje goed vastgezet.
Kompressor opgezet, band oppompen.
Toen ik dit deed merkte ik dat er veel luchte ontsnapte langs het ventiel, onder de o-ring door. Als ik goed keek zag ik ook nog een beetje blinkend van het ventiel.
Alles nog strakker vastgezet, en nogmaals op druk gezet en hij was dicht.
Morgen nog eens checken of hij nog goed op druk staat en ik ben tevreden.
Toen de 2e band - Wiel 2 - 60mm carbon wiel:
Deze moest een stuk sneller gaan natuurlijk
Opnieuw tape geplakt, haal mijn nieuwe 80mm biba uit de verpakking om een ventiel uit te knippen (spijtig dat ik daarvoor een nieuwe heb moeten kopen) maar wat zie ik
Geen schroefdraad op het ventiel, fuck!
Half 5 was het, snel even naar de FM gereden en gevraagd of ze een 80mm biba hadden met extern schroefdraad... Gelukkig wel
Thuis gekomen, stuk gesneden, gepast, o-ring eronder en band erop met vloeistof in.
Aan de buitenkant opnieuw een o-ring met schroefje, aandraaien en lucht erop.
Het ventiel schoot nog een stuk naar buiten, dus band plat, deze terug goed aangedraaid en opnieuw lucht erop.
Band dicht.
Ik hoorde wel een klein sis geluid, tegenover mijn ventiel.
Ik heb geluisterd aan mijn spaaknippels, maar vond het niet. Na een tijd stopte het, en band blijft hard. Morgen nog eens voelen of ook deze hard blijft staan.
Wat het gesis was weet ik dus niet, het was wel ongeveer op de plaats waar ik met de tape ben gestart en gestopt en waar de tape dus even dubbel ligt. Ligt het daaraan en is dit na een tijdje op druk beter gedicht met de tubeless vloeistof? Ik weet het niet, maar denk dat het zoiets is.
Al bij al, voorlopig een redelijk goede ervaring met tubeless maken.
Ik mag niet te hard vooruit lopen, want ik moet morgen nog kijken of ze hard staan en er dan ook nog eens mee rijden... (als de rest van mn china racer in elkaar staat)
Nog een kleine opmerking voor iemand die dit ook wil doen, let erop dat je ventiel zeker lang genoeg is.
Bij het eerste wiel had ik per ongelijk een ventiel dat net ietsje te kort was om mijn CO2 patroon verloopstuk op te zetten. Hier kwam ik gelukkig op tijd achter, maar het zou lullig zijn als je denk klaar te zijn en dan pas hier achter komt.
Als nog iemand vragen/opmerking/tips heeft, ik hoor ze graag.
Heb je de wielen nog even laten draaien, plat en ook rechtop, om de latex de gelegenheid te geven zich overal te verspreiden om gaatjes/spleetjes te dichten? Als na een paar uur de banden nog hard zijn is het ook al goed, want je merkt het toch al meteen als de band niet op druk blijft, anders weer wat lucht bijpompen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52
Yup, had ik ook gedaan
Ik ben juist nog eens gaan voelen aan beide wielen, en zo met de hand te voelen is er geen druk af
M'n digitale meter is stuk, merkte ik vandaag (of batterij plat)
Ik ben juist nog eens gaan voelen aan beide wielen, en zo met de hand te voelen is er geen druk af
M'n digitale meter is stuk, merkte ik vandaag (of batterij plat)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13708
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En ook al lopen ze met latex nog af, gewoon rijden. Na een ritje te hebben gereden zit de latex pas echt goed, dan hoef je de banden amper meer op te pompen. ik heb mtb banden die gewoon 2/3 maanden geen tiende bar aflopen.
benieuwd hoe datvmet de racer is. Daar rijd ik zonder vloeistof
benieuwd hoe datvmet de racer is. Daar rijd ik zonder vloeistof
Dat moet ook kunnen lijkt mij, zolang je maar geen lekke band oploopt.wasbeer2006 schreef:En ook al lopen ze met latex nog af, gewoon rijden. Na een ritje te hebben gereden zit de latex pas echt goed, dan hoef je de banden amper meer op te pompen. ik heb mtb banden die gewoon 2/3 maanden geen tiende bar aflopen.
benieuwd hoe datvmet de racer is. Daar rijd ik zonder vloeistof
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13708
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
de tubeless heeft een iets andere hieldraad is luchtdicht en daardoor wat dikker.
Passing is ietsje strakker zodat ie er niet afvliegt.
Passing is ietsje strakker zodat ie er niet afvliegt.
Gisteren een lange rit (100km) in de heuvels rond Tecklenburg op Schwalbe Ultremo ZX Tubeless. Voor 6 achter 7 bar (87kg), ging perfect, zelfs op een vals plat klim van 8km met maagdelijke sneeuw van zo'n 15cm. Voelde me wel een veldrijder, maar ondanks dat het slicks zijn toch wel grip
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
OK bedankt, dus een gewone zou niet aan te raden zijn om tubeless te rijden?wasbeer2006 schreef:de tubeless heeft een iets andere hieldraad is luchtdicht en daardoor wat dikker.
Passing is ietsje strakker zodat ie er niet afvliegt.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Een gewone krijg je niet luchtdicht.