Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13950
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
31 aug 2024 11:48
SLWatts schreef: ↑31 aug 2024 08:00
Kan het een probleem zijn dat ik verschillende soorten sealant meng in de banden ?
Bij de FM gebruiken ze een ander soort sealant als dewelke ik in bulk in voorraad heb thuis
Weet je ook welke, sommige verschillende merken is dezelfde sealant.
Heb je zo,n 5L kan gekocht
-
Reilhan
- Forum-lid
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 16 jan 2023 17:26
Reilhan
13 sep 2024 16:06
Hier op het forum heb ik wel eens gelezen dat in principe iedere niet TLR velg
tubeless te maken is. In ieder geval bij MTB en gravel in verband met de lage druk.
Toch even ter bevestiging: is de WH-MT500 van Shimano
tubeless te maken voor gebruik gravel?
Zie link van Futurumshop:
https://www.futurumshop.nl/shimano-wh-m ... cJftzO8Vku
(sorry, dit kan korter met een hyperlink, weet alleen niet hoe...)
Het gaat om een 27.5” wiel, in de specificatie hier bij Futurum staat ETRTO 24x622 (28’ dus). Dat ga ik sowieso dan even navragen.
Indien iemand een ander (goedkoop) alternatief heeft, alleen achterwiel ivm gescheurde Mason x Hunt velg (6 jaar oud?), is dit ook welkom.
Alvast bedankt.
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
13 sep 2024 18:08
Laatst gewijzigd door
Orlok op 13 sep 2024 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40499
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
13 sep 2024 21:21
Setje Pirelli P ZERO Race TLR SPEEDCore gekocht. Benieuwd of die een beetje TL te krijgen is op mijn Philippos setje.
Less is bore
-
Reilhan
- Forum-lid
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 16 jan 2023 17:26
Reilhan
20 sep 2024 16:42
Reilhan schreef: ↑13 sep 2024 16:06
Hier op het forum heb ik wel eens gelezen dat in principe iedere niet TLR velg
tubeless te maken is. In ieder geval bij MTB en gravel in verband met de lage druk.
Toch even ter bevestiging: is de WH-MT500 van Shimano
tubeless te maken voor gebruik gravel?
Zie link van Futurumshop:
https://www.futurumshop.nl/shimano-wh-m ... cJftzO8Vku
(sorry, dit kan korter met een hyperlink, weet alleen niet hoe...)
Het gaat om een 27.5” wiel, in de specificatie hier bij Futurum staat ETRTO 24x622 (28’ dus). Dat ga ik sowieso dan even navragen.
Indien iemand een ander (goedkoop) alternatief heeft, alleen achterwiel ivm gescheurde Mason x Hunt velg (6 jaar oud?), is dit ook welkom.
Alvast bedankt.
Niemand die hier iets over wil/kan zeggen?
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
20 sep 2024 18:18
Reilhan schreef: ↑20 sep 2024 16:42
Reilhan schreef: ↑13 sep 2024 16:06
Hier op het forum heb ik wel eens gelezen dat in principe iedere niet TLR velg
tubeless te maken is. In ieder geval bij MTB en gravel in verband met de lage druk.
Toch even ter bevestiging: is de WH-MT500 van Shimano
tubeless te maken voor gebruik gravel?
Zie link van Futurumshop:
https://www.futurumshop.nl/shimano-wh-m ... cJftzO8Vku
(sorry, dit kan korter met een hyperlink, weet alleen niet hoe...)
Het gaat om een 27.5” wiel, in de specificatie hier bij Futurum staat ETRTO 24x622 (28’ dus). Dat ga ik sowieso dan even navragen.
Indien iemand een ander (goedkoop) alternatief heeft, alleen achterwiel ivm gescheurde Mason x Hunt velg (6 jaar oud?), is dit ook welkom.
Alvast bedankt.
Niemand die hier iets over wil/kan zeggen?
In eerste instantie jouw verhaal niet goed gelezen en geantwoord maar verwijderd.
Je geeft in wezen al zelf het antwoord, n.l.: ja, want bijna iedere velg is
tubeless te maken en zeker ook voor gravel. Het
tubeless maken van iedere velg komt oorspronkelijk uit het mountainbike waar dus ook met lage druk werd/wordt gereden. Juiste keuze
tubeless velglint in breedte van velgrand tot velgrand,
tubeless ventiel,
tubeless band, latex en gaan met die banaan.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
CampaYolo
20 sep 2024 19:16
Het verhaal gaat dat je bij lage drukken wel eens wat lucht kan verliezen bij een niet tubeless velg.
Dit omdat de band wat vervormd in bochten of als je over obstakels rijd. Er zou dan telkens een pufje lucht kunnen ontsnappen.
Omdat de band anders in de velg ligt geklemd snap ik waar de theorie vandaan komt.
Ik heb er zelf echter nog nooit iets van gemerkt. Ik rijd op zowel op mijn mtb als op mijn crosser met clinchers die ik tubeless heb gemaakt.
Zeker op die crosser is het verre van ideaal (33mm bandjes in een velg van 15mm), maar het is wel gelukt.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
abdr
- Forum-lid
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16
abdr
20 sep 2024 19:33
Volgens bike-components is de WT-MT500 set niet tubeless compatibel. Ik weet niet waarom, bij Shimano zelf vind ik niets.
Of een velg al dan niet tubeless compatibel is heeft niets met luchtdichtheid te maken maar wel met het aanwezig zijn van de nodige “shelfs” waar de hieldraad van de band op blijft zitten, ook zonder druk. Zonder deze voorziening ploft je tubeless band onmiddellijk naar binnen als je druk verliest. En dat is zeer onhandig want met een handpomp krijg je de band dan 100% zeker niet terug op de velg geplopt. D.w.z. wat een eenvoudige reparatie met een plug zou kunnen zijn wordt een gehannes met binnenbanden.
-
CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
CampaYolo
20 sep 2024 19:41
Met een CO2 patroon lukt het wel.
Pompen is inderdaad onmogelijk.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
21 sep 2024 10:23
CampaYolo schreef: ↑20 sep 2024 19:16
Het verhaal gaat dat je bij lage drukken wel eens wat lucht kan verliezen bij een niet
tubeless velg.
Dit omdat de band wat vervormd in bochten of als je over obstakels rijd. Er zou dan telkens een pufje lucht kunnen ontsnappen.
Omdat de band anders in de velg ligt geklemd snap ik waar de theorie vandaan komt.
Ik heb er zelf echter nog nooit iets van gemerkt. Ik rijd op zowel op mijn mtb als op mijn crosser met clinchers die ik
tubeless heb gemaakt.
Zeker op die crosser is het verre van ideaal (33mm bandjes in een velg van 15mm), maar het is wel gelukt.
Meer dan 8 jaar heb ik op velgen gereden die niet
tubeless ready waren en heb ook nooit iets gemerkt van het verliezen van pufjes lucht in bochten, wel één maal meegemaakt dat een afwateringsgoot overdwars er voor zorgde dat beide tubelessbanden alle lucht verloren en dus de velg in schoten, gelukkig had ik twee binnenbanden als reserve bij mij.
33 mm bandjes in een velg van 15mm intern is niet alleen extreme maar ook niet mogelijk gezien de breedte van het afdichtingsrubber (10mm) van een
tubeless ventiel. In samenstelling met twee maal de randdikte van een clincher cq.
tubeless band blijft er m.i. minder dan niets over om de band langs het ventiel te kunnen monteren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 4748
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
scottwilko
21 sep 2024 12:13
Orlok schreef: ↑21 sep 2024 10:23
CampaYolo schreef: ↑20 sep 2024 19:16
Het verhaal gaat dat je bij lage drukken wel eens wat lucht kan verliezen bij een niet
tubeless velg.
Dit omdat de band wat vervormd in bochten of als je over obstakels rijd. Er zou dan telkens een pufje lucht kunnen ontsnappen.
Omdat de band anders in de velg ligt geklemd snap ik waar de theorie vandaan komt.
Ik heb er zelf echter nog nooit iets van gemerkt. Ik rijd op zowel op mijn mtb als op mijn crosser met clinchers die ik
tubeless heb gemaakt.
Zeker op die crosser is het verre van ideaal (33mm bandjes in een velg van 15mm), maar het is wel gelukt.
Meer dan 8 jaar heb ik op velgen gereden die niet
tubeless ready waren en heb ook nooit iets gemerkt van het verliezen van pufjes lucht in bochten, wel één maal meegemaakt dat een afwateringsgoot overdwars er voor zorgde dat beide tubelessbanden alle lucht verloren en dus de velg in schoten, gelukkig had ik twee binnenbanden als reserve bij mij.
33 mm bandjes in een velg van 15mm intern is niet alleen extreme maar ook niet mogelijk gezien de breedte van het afdichtingsrubber (10mm) van een
tubeless ventiel. In samenstelling met twee maal de randdikte van een clincher cq.
tubeless band blijft er m.i. minder dan niets over om de band langs het ventiel te kunnen monteren.
Dat laatste hangt ook van de band af. Ik heb 17mm interne velgen met Michelin banden probleemloos
tubeless kunnen maken, maar met Vittoria was het bijna niet te doen. Die moest ik echt met bandenlichter tussen de velg en ventiel duwen.
-
CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
CampaYolo
21 sep 2024 14:03
Ik heb er na een dagje klooien uiteindelijk "joe's no flat" ventielen voor gebruikt.
Om een lang verhaal met veel krachttermen kort te houden:
Los in het gat gehangen, dan de band er op en daarna het ventiel pas aan draaien.
Ik zal het niemand aanbevelen, maar als je net zo eigenwijs bent als ik is het mogelijk.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.