Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 30 dec 2024 20:03

Orlok schreef: 29 dec 2024 11:05 Gisteren in al die jaren dat ik met dezelfde carbon wielset met Schwalbe Pro One banden rijd geen mogelijkheid om nieuwe banden deze keer 'geplopt' te krijgen. Over bijna de volle omtrek en aan beide kanten kwam de band in het 'gootje', echter op ongeveer 20 cm na, daar bleef de band op druk 'hangen'. Boven de 5 bar blies de perslucht (compressor 24 ltr.) er aan beide velgzijde de zeepsop bellen tussendoor. Met geen mogelijkheid wilde de band in het 'gootje'. Het leek wel alsof de nieuwe banden een fractie kleiner waren gemaakt, ongelofelijk. Uiteindelijk met de vloerpomp en met ingedraaid binnen ventiel het na meerdere keren hard pompen (luchtstoot geven) voor mekaar gekregen dat de band 'plopte'. Dit gebeurde met beide wielen.! 😲🤔
Van de week hetzelfde probleem gehad, maar met Vittoria's (25mm) op DTSwiss PR1400 disc wielen (binnnen breedte velg 19mm). Ook zo'n 15-25 cm die zich niet wilde zetten, SKS renncompressor tot 3 BAR met veel geweld, liep de lucht er gewoon weer uit. Ben 'helaas' op vakantie in Zuid Frankrijk, had alleen de Schwalbe Booster bij, maar ook die redde het niet, zelfs niet met ventielkern eruit. Bij de Intersport een setje verloop ventielen gekocht
Afbeelding
, oa voor schrader (auto)-naar-presta (race), en bij de benzinepomp beide wielen op proberen te pompen. De eerste wilde wel, maar de tweede helaas niet. Dus laatste CO2 patroon opgeofferd, toen ging het dus wel.
Leeg laten lopen, vloeistof erin (50ml ipv30ml), een dagje/nachtje op een emmer horizontaal gelegd (regelmatig ff omgedraaid).
En nu perfect om de Gravel fiets toch iets meer racy te maken (die 42mm banden op de Gravel wielen zijn leuk op Gravel, maar niet op asfalt beklimmingen).
Conclusie: CO2 patroon is soms echt de enige optie om het voor elkaar te krijgen
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5360
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 dec 2024 20:34

Extra laag velgtape wilt vaak ook wel helpen in zo'n geval.
En bezinepomp ook wel eens geprobeerd maar die geven niet echt harde boost in 1 keer helaas.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13966
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 dec 2024 21:07

Ik weet niet waar je hem monteert, maar zet het wiel even in de (warme) woonkamer.
Dan na een uurtje even proberen en dan helemaal opnieuw vanuit het gootje.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 31 dec 2024 18:19

Was in de warme woonkamer, en rijd al meer dan 15 jaar tubeless, maar ja op vakantie heb je niet alle tools bij die je thuis wel hebt.
De voorlaatste keer, Schwalbe G-One R (42mm) op de Canyon Grail2 met DTSwiss Gravel LN wielen ging het perfect met de SKS Rennkompressor, alleen had ik daar wel 'hi-flow' ventielen in gezet (https://76projects.com/products/hi-flow ... ess-valves)
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

1094
Forum-lid
Berichten: 2252
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 03 jan 2025 20:25

Ik moet er toch maar aan gaan geloven om tubeless te gaan rijden (zie domme vragen topic). Dus ben wat spullen aan het verzamelen hiervoor en vroeg me af of het mij hier mee gaat lukken

- 1 fles orangeseal refill ( maakt het uit of ik regular of endurance neem?)
- Tesa tubeless tape 22mm wiel is ooit geleverd met 22mm tape
- 2 tubeless ventielen

Ik heb tubeless ready velgen, tubeless ready banden (wel al een keer een gaatje in gehad maar dat gaat wel dicht dan toch?)
Heb hier nog wel een injectiespuit liggen om de band te vullen, of kan ik beter zo een spuit van orangeseal nemen?
Lees hier ook dat mensen ventielkernen op alie bestellen. Gaan die vaak kapot dan of kan je die maar eenmalig gebruiken?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9165
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 jan 2025 20:42

1094 schreef: 03 jan 2025 20:25 Ik moet er toch maar aan gaan geloven om tubeless te gaan rijden (zie domme vragen topic). Dus ben wat spullen aan het verzamelen hiervoor en vroeg me af of het mij hier mee gaat lukken

- 1 fles orangeseal refill ( maakt het uit of ik regular of endurance neem?)
- Tesa tubeless tape 22mm wiel is ooit geleverd met 22mm tape
- 2 tubeless ventielen

Ik heb tubeless ready velgen, tubeless ready banden (wel al een keer een gaatje in gehad maar dat gaat wel dicht dan toch?)
Heb hier nog wel een injectiespuit liggen om de band te vullen, of kan ik beter zo een spuit van orangeseal nemen?
Lees hier ook dat mensen ventielkernen op alie bestellen. Gaan die vaak kapot dan of kan je die maar eenmalig gebruiken?
Wil nog wel eens sealent gaan zitten tussen kern en pomp nippel.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie