Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13709
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maarre wielertourist, wat wegen ze?
Hoe breedt zijn ze en hoe breedt vallen ze op de 340?
Je bent tenslotte aan het testen, willen we het weten ook!
Zeker straks in verglijk met de productie banden.
Ik had me ook ingeschreven en helaas niets gehad. Of het om km gaat weet ik niet dat hoefde je niet op te geven en ook niet het aantal wislsets.
Hoe breedt zijn ze en hoe breedt vallen ze op de 340?
Je bent tenslotte aan het testen, willen we het weten ook!
Zeker straks in verglijk met de productie banden.
Ik had me ook ingeschreven en helaas niets gehad. Of het om km gaat weet ik niet dat hoefde je niet op te geven en ook niet het aantal wislsets.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Helaas geen digitale keukenweegschaal in huis, ik hoop dat JoostG ze kan wegen.
In het begeleidend schrijven staat dat ze lichter en sneller zijn, maar opgave van het gewicht is niet gedaan.
Breedte op de 340 is op het oog identiek aan de One; 24,5mm met een rolmaatje gemeten.
Geen idee waarop geselecteerd is.
De testperiode loopt tot 31 juli, waarbij gevraagd wordt op de Schwalbe website in te loggen en tussentijdse en eind bevindingen te delen. Na 5000 km kunnen we de banden dan retourneren (naar het lab) en ontvangen daarvoor een nieuwe set terug. De banden zijn genummerd en wereldwijd testen 500 rijders dus 1000 bandjes.
Nu vraag ik me wel af of ze de 5000 km zullen halen, want dat is me op de One nooit gelukt.
In het begeleidend schrijven staat dat ze lichter en sneller zijn, maar opgave van het gewicht is niet gedaan.
Breedte op de 340 is op het oog identiek aan de One; 24,5mm met een rolmaatje gemeten.
Geen idee waarop geselecteerd is.
De testperiode loopt tot 31 juli, waarbij gevraagd wordt op de Schwalbe website in te loggen en tussentijdse en eind bevindingen te delen. Na 5000 km kunnen we de banden dan retourneren (naar het lab) en ontvangen daarvoor een nieuwe set terug. De banden zijn genummerd en wereldwijd testen 500 rijders dus 1000 bandjes.
Nu vraag ik me wel af of ze de 5000 km zullen halen, want dat is me op de One nooit gelukt.
Ik kon het gistermiddag ook niet laten de nieuwe Schwalbe bandjes te bekijken en er ff mee te pielen: ze hebben een klein profieltje en een draairichting. De wang lijkt dunner te zijn en het gewicht is zeker lager. Ik heb 1 bandje snel gewogen: 230 gram. Binnen een minuutje of 10 had ik de Campa Eurus met een nieuwe band opgepompt en wel klaar. Ook hier lukte het met de hand. Ik zal de andere band ook wegen en kijken hoe makkelijk ik de band op Pacenti's krijg en op de carbon velgen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Net de andere band gewogen: 245 gram.
Meteen de lastigste velg gepakt, namelijk de 23mm brede Farsports carbon velg. De Ultremo waren een hel, die One's gingen makkelijker, maar dat was een flink karwei. En de Pro One's: de eerste zijde met de hand. De andere zijde had slechts een laatste zetje met de tyre lever nodig. Eitje dus. Ik had wel een patroon nodig om de band op te pompen (was ook het geval bij de Ultremo's en One's), maar dat heeft meer te maken met het velgbed, dan de band.
Op de 23mm brede Farsports meet de Pro One 24,5mm, op de 20mm Campa Eurus 22,5mm.
Meteen de lastigste velg gepakt, namelijk de 23mm brede Farsports carbon velg. De Ultremo waren een hel, die One's gingen makkelijker, maar dat was een flink karwei. En de Pro One's: de eerste zijde met de hand. De andere zijde had slechts een laatste zetje met de tyre lever nodig. Eitje dus. Ik had wel een patroon nodig om de band op te pompen (was ook het geval bij de Ultremo's en One's), maar dat heeft meer te maken met het velgbed, dan de band.
Op de 23mm brede Farsports meet de Pro One 24,5mm, op de 20mm Campa Eurus 22,5mm.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Campa Eurus 2-way-fit / Hutchinson Sector 28mm / makkelijk (met de handjes)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (kon alleen geen druk opbouwen met vloerpomp)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Supra RA Comp / Scwalbe One 23mm / moeilijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (kon alleen geen druk opbouwen met vloerpomp)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Supra RA Comp / Scwalbe One 23mm / moeilijk
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13709
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Das serieus licht, mijn one,s zijn resp: 308, 312 en 323.
Als ze rond de 250 uitkomen ben je altijd lichter dan met een biba/buba combi.
Dan zijn er helemaal geen redenen meer om niet voor tubeless te kiezen, nu ook niet maar het wielervolk stapt doorgaans wat lastiger van gewoontes af.
Is het wel een volledige tubeless band? DWZ, kan je ze zonder vloeistof rijden of lopen ze dan (te snel) leeg?
Als ze rond de 250 uitkomen ben je altijd lichter dan met een biba/buba combi.
Dan zijn er helemaal geen redenen meer om niet voor tubeless te kiezen, nu ook niet maar het wielervolk stapt doorgaans wat lastiger van gewoontes af.
Is het wel een volledige tubeless band? DWZ, kan je ze zonder vloeistof rijden of lopen ze dan (te snel) leeg?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13709
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
het varieert nogal bij schwalbe ik heb MTB banden waar van hetzelfde type 80/90 gram tussenzit.
Ik heb er 1 zonder vloeistof op de Campa Eurussen gelegd en 2 dagen later geen merkbaar drukverschil.wasbeer2006 schreef: Is het wel een volledige tubeless band? DWZ, kan je ze zonder vloeistof rijden of lopen ze dan (te snel) leeg?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Ja, net als de One Tubeless.wasbeer2006 schreef: Is het wel een volledige tubeless band?
Joost merkte al op dat de wang dunner lijkt, zou goed kunnen.
Vanochtend heb ik een eerste rondje gereden en de banden voelen nog iets soepeler aan dan de One. Dit zou toch op een andere opbouw van het karkas kunnen duiden, maar uiteraard hebben we geen enkele technische gegevens bij de bandjes gekregen.
Eerste rijervaring dus positief.
2 plaatjes na montage:
.
Een tubelessband en of dat nu die nieuwe Pro One is of niet kan je altijd zonder vloeistof rijden want de vloeistof is primair niet bedoeld om de band lekvrij op de velg te houden maar om bij het lekrijden het gaatje snel te dichten zodat je zonder merkbaar verschil kunt doorrijden, dus waarom zou je dan zonder vloeistof willen rijden?wasbeer2006 schreef:Is het wel een volledige tubeless band? DWZ, kan je ze zonder vloeistof rijden of lopen ze dan (te snel) leeg?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless