Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13709
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat snap ik, maar bij de MTB heb je TL ready banden die zijn zonder vloiestof niet dicht maar wel een stuk lichter
Daar zouden ze ook voor kunnen kiezen om het gewicht flink omlaag te brengen en een soepelere band te creeeren.
Zonder vloiestof rijden kan om reden van gewicht zijn, een TL combinatie is met vloeistof voor sommigen wellicht te zwaar. iig al gauw 150 - 200 gram zwaarder per fiets.
Daar zouden ze ook voor kunnen kiezen om het gewicht flink omlaag te brengen en een soepelere band te creeeren.
Zonder vloiestof rijden kan om reden van gewicht zijn, een TL combinatie is met vloeistof voor sommigen wellicht te zwaar. iig al gauw 150 - 200 gram zwaarder per fiets.
Vraagje.
Kan ik ook een gewoon Campa Shamal wiel tubeless maken? Of is het niet aan te raden om met een niet tubeless ready wiel tubeless te gaan rijden?
Heb een Alpha 340 setje en tubeless rijden bevalt erg goed, zou ook wel met mijn andere wielen tubeless willen rijden.
Zelfde vraag voor een setje Zipp 404 wielen.
Kan ik ook een gewoon Campa Shamal wiel tubeless maken? Of is het niet aan te raden om met een niet tubeless ready wiel tubeless te gaan rijden?
Heb een Alpha 340 setje en tubeless rijden bevalt erg goed, zou ook wel met mijn andere wielen tubeless willen rijden.
Zelfde vraag voor een setje Zipp 404 wielen.
Ja hoor, dat kan je, en dat moet geen probleem zijn. Ik heb een tijdje rondgereden met een tubeless set-up op standaard zonda's. Ik zou wel rijden met tubeless banden.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Uiteraard. De Schwalbe One.JoostG schreef:Ja hoor, dat kan je, en dat moet geen probleem zijn. Ik heb een tijdje rondgereden met een tubeless set-up op standaard zonda's. Ik zou wel rijden met tubeless banden.
Vraag was mee ivm de iets andere velgranden bij tubeless ready wielen.
Ik weet niet of er echt (veel) verschil zit in die randen. Meer in het oog springt de vorm van het velgbed van een tubeless ready velg. Die loopt was steiler af, waardoor een band makkelijker te monteren is en makkelijker op te pompen.
Schwalbe geeft overigens aan dat velgen met een rand van 3mm of minder niet geschikt zijn (logisch aangezien de dikkere rand van een tubeless band daar niet achter kan haken) en dat randen van 6mm en hoger volledig geschikt zijn.
Schwalbe geeft overigens aan dat velgen met een rand van 3mm of minder niet geschikt zijn (logisch aangezien de dikkere rand van een tubeless band daar niet achter kan haken) en dat randen van 6mm en hoger volledig geschikt zijn.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik rijd tubeless op al mijn wielsets, waaronder Fulcrum R1 2-wayfit en R1 normaal. Op de normale R1 is idd het velgbed iets anders (minder diep in het midden). Montage gaat ietsje lastiger (zeepsop gebruiken) en omdat ze van 2009 zijn zit er 1 klein gaatje in het velgbed (dat heb ik dichtgelijmd).
Vraag me wel af waarom de velgranden sinds dit seizoen naar buiten aan het wijken zijn, maar dat kan ook komen van de vele sneeuw afdalingen vd winter (en dus slepend achter moeten remmen om niet te vallen) tijdens lus 3 van de AGR en deel van LBL in Februari.
Vraag me wel af waarom de velgranden sinds dit seizoen naar buiten aan het wijken zijn, maar dat kan ook komen van de vele sneeuw afdalingen vd winter (en dus slepend achter moeten remmen om niet te vallen) tijdens lus 3 van de AGR en deel van LBL in Februari.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
O ja, heb nog 2 gebruikte Schwalbe Ultremo ZX tubeless liggen, kunnen gratis opgehaald worden tijdens de jaarlijkse rommelmarkt in de straat mits je een goed verhaal erbij hebt !
Zie mijn te koop topic
Zie mijn te koop topic
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de nieuwe tubeless band van Schwalbe.
Om mijn Fulcrum R3, 2-way versie geschikt voor tubeless, heb ik onlangs de Schwalbe One gelegd. Eerlijk gezegd merk ik op de fiets weinig verschil met mijn oude Conti GP 4000s banden. Eens nagezocht op het web, en volgens bicyclerollingresistance.com is het verschil in rolweerstand tussen deze banden inderdaad gering, ook bij lagere banddruk. Met een latex binnenband zou de Conti zelfs beter presteren. Ook het gewicht van de tubeless band (met latex sealant) is hoger dan de Conti met binnenband. Met de Schwalbe heb ik nog niet lek gereden, maar de Conti’s waren evengoed prima lekbestendig. Het gepruts met sealant is overigens wel te overzien, net als het opleggen van de tubeless band om de Fulcrum velg.
Kortom, tot dusver heb ik geen grote nadelen, maar ook geen duidelijke voordelen gemerkt. Het is een mooie uitdaging voor Schwalbe om te zorgen dat de nieuwe tubeless band meetbaar beter rijdt.
Om mijn Fulcrum R3, 2-way versie geschikt voor tubeless, heb ik onlangs de Schwalbe One gelegd. Eerlijk gezegd merk ik op de fiets weinig verschil met mijn oude Conti GP 4000s banden. Eens nagezocht op het web, en volgens bicyclerollingresistance.com is het verschil in rolweerstand tussen deze banden inderdaad gering, ook bij lagere banddruk. Met een latex binnenband zou de Conti zelfs beter presteren. Ook het gewicht van de tubeless band (met latex sealant) is hoger dan de Conti met binnenband. Met de Schwalbe heb ik nog niet lek gereden, maar de Conti’s waren evengoed prima lekbestendig. Het gepruts met sealant is overigens wel te overzien, net als het opleggen van de tubeless band om de Fulcrum velg.
Kortom, tot dusver heb ik geen grote nadelen, maar ook geen duidelijke voordelen gemerkt. Het is een mooie uitdaging voor Schwalbe om te zorgen dat de nieuwe tubeless band meetbaar beter rijdt.
Ik heb de eerste 2 ritjes met de nieuwe Pro One bandjes achter de rug. De nieuwe banden zijn beduidend lichter (230 en 245 gram). Ze zijn veel makkelijker om te leggen en er lijken minder makkelijk steentjes aan te plakken (na 145 km geen enkele beschadiging te bespeuren). Ikzelf merk geen verschil met de huidige One's. Medeforum-lid Wiliertoerist vindt ze wel soepeler rijden. Deze band lijkt dan ook een verbetering ten opzichte van de huidige One's.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Enige uitleg na de een eerste rit. Ik rij ze op dezelfde druk als de One (V 6.0 / A 6.5) en vind ze minder hard aanvoelen op klinkerwegen, over een spoorwegovergang en diverse randen / scheuren in het asfalt. Bewust een ronde gereden die ik vaker rij en dus weet waar de minder fijne delen in het wegdek zitten.JoostG schreef:Medeforum-lid Wiliertoerist vindt ze wel soepeler rijden.
Dit zou het grootste voordeel zijn, na mijn vakantie ga ik ook bewust wat op natte wegen rijden, mits het dan nog steeds af en toe lekker regentJoostG schreef:er lijken minder makkelijk steentjes aan te plakken
Even een Dummy vraagje... dit weekend mijn eerste "lek" ervaring. Ik riep ook nog "lek!" maar na een paar sissende omwenteling verdween het geluid... Amper drukverlies, kon zo 123 niets zien dus doorgereden. Bij thuiskomst inspectie en in de achterband een steentje gevonden.
Verwijder ik nu dat steentje?
Eerst lucht uit de band of juist niet i.v.m. latex dichting?
Verwijder ik nu dat steentje?
Eerst lucht uit de band of juist niet i.v.m. latex dichting?
Dat steentje wil niet zeggen dat jij daar lek bent gereden, dus . . . . gewoon verwijderen. Mocht zich toch daar het lek bevinden dan gewoon het wiel met het lek naar beneden draaien en wachten totdat het lek weer is gedicht.
Het is wel verstandig de hoeveelheid latex weer bij te vullen omdat je een hoeveelheid latex hebt verloren.
Het is wel verstandig de hoeveelheid latex weer bij te vullen omdat je een hoeveelheid latex hebt verloren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless