Tubeless
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Dat is een meer dan respectabele afstand met de One Tubeless.
Ik heb het nog niet meegemaakt, ik reed vorig jaar met 2 setjes binnen 3000 km scheuren (+/- 0,5mm) die te groot waren om nog met een goed gevoel door te rijden.
Ik heb het nog niet meegemaakt, ik reed vorig jaar met 2 setjes binnen 3000 km scheuren (+/- 0,5mm) die te groot waren om nog met een goed gevoel door te rijden.
5800 kilometer met Schwalbe One tubeless banden.? Momenteel zijn er met mijn One tubeless iets meer dan 2200 kilometer mee gereden en vraag mij nu al af of ik de 3000 km ga halen omdat enerzijds ik wat scheurtjes boven de hieldraad heb ontdekt wat vlgns mij niet normaal is en anderzijds de banden al vierkant beginnen te worden en al veel kloven in het loopvlak vertonen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Volgens mij heb je dezelfde wielen als ik Orlok
Dat zou best mogelijk kunnen zijn.
Het zijn carbonwielen van Helin Liu (Carbonspeed) type V-shape 38mm hoog en 20mm breed 3K glossy met Novatec naven.
Het zijn carbonwielen van Helin Liu (Carbonspeed) type V-shape 38mm hoog en 20mm breed 3K glossy met Novatec naven.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13709
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
JM_H schreef:
Zojuist mijn Schwalbe One Tubeless maar vervangen. Werd tijd na ruim 5800 km.
Nou het beeld van de Nederlander wordt wel weer duidelijk nergezet
Ik zou zo niet durven rijden, maargoed ze blijven dus vrij lang heel als het moet.
@Orlok, daar hoef je je niet druk om te maken. Zolang dat randje maar boven je velgrand uitsteekt. de kleinere scheurtjes daar boven is meer het bewegen op de draden, dat gebeurt nu eenmaal meer met lage spanning.
Ik heb MTB banden waar dat nog veel extremer is en dat gaat prima.
Ik denk dat het wel uitmaakt waar je fietst ivm die slijtage. Inmiddels 2300km gereden met mijn eerste set Ones, maar achter wordt ie wel wat hoekiger al. Nu heb ik afgelopen maand aardig wat hoogtemeters gemaakt voor mijn doen, dus helemaal een goed vergelijk met snellere slijtage dan normale oude banden heb ik niet.
Ik zie wel dat mijn voorband sneller lijkt in te slijten, terwijl die er meestal als nieuw uit bleef zien. Dat doen de Ones dus niet. Misschien dat het komt om dat ik hard rem vlak voor de bochten in afdalingen (en die weinig meemaak). Maar na Limburg Mooiste, Jean Nelissen in Luxemburg, de Provence (incl. een paar keer de Mont Ventoux) in de afgelopen 4 weken.
Overigens durf ik tubeless ook harder te remmen voor de bocht (want verder rem ik niet veel in afdalingen), omdat ik niet bang hoef te zijn dat mijn binnenband ontploft door de warmte.
Mijn banden zien er nog niet zo uit als die van Orlok, maar ik zie wel op diverse plekjes van die kleine (lijken gaatjes, maar zijn het niet). In de foto rechtsboven van Orlok, boven die naad. Mijn naad is nog helemaal vast rondom.
Verder is mijn loopvlak niet zo mooi meer, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ook veel op onverharde stukken heb gereden (en daar nu ook meer durf te rijden).
Ik zie wel dat mijn voorband sneller lijkt in te slijten, terwijl die er meestal als nieuw uit bleef zien. Dat doen de Ones dus niet. Misschien dat het komt om dat ik hard rem vlak voor de bochten in afdalingen (en die weinig meemaak). Maar na Limburg Mooiste, Jean Nelissen in Luxemburg, de Provence (incl. een paar keer de Mont Ventoux) in de afgelopen 4 weken.
Overigens durf ik tubeless ook harder te remmen voor de bocht (want verder rem ik niet veel in afdalingen), omdat ik niet bang hoef te zijn dat mijn binnenband ontploft door de warmte.
Mijn banden zien er nog niet zo uit als die van Orlok, maar ik zie wel op diverse plekjes van die kleine (lijken gaatjes, maar zijn het niet). In de foto rechtsboven van Orlok, boven die naad. Mijn naad is nog helemaal vast rondom.
Verder is mijn loopvlak niet zo mooi meer, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ook veel op onverharde stukken heb gereden (en daar nu ook meer durf te rijden).
Ik moet zeggen dat, als ik de foto van @JM_H zie, zover doorrijden met een band bij mij niet zal gebeuren. Dan had ik nog wel een 1000km met mijn Ultremo's kunnen doorrijden want die zagen er zelfs nog niet uit zoals die van @JM_H. Maar ja, dit is dan wel een antwoord tot hoe ver je dus kan doorrijden.
@Wasbeer: Ik heb geen idee van het fabricageproces maar de scheurtjes vlak boven de velgrand lijkt mij een begin van het loslaten van de hieldraad. Als dit proces van devulcanisatie doorzet loop je het risico dat de band op die plekken uit de hieldraad schiet waarna de band volledig onbruikbaar is geworden.
@Wasbeer: Ik heb geen idee van het fabricageproces maar de scheurtjes vlak boven de velgrand lijkt mij een begin van het loslaten van de hieldraad. Als dit proces van devulcanisatie doorzet loop je het risico dat de band op die plekken uit de hieldraad schiet waarna de band volledig onbruikbaar is geworden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Idd, Zover als JM_H zal ik het ook nooit laten komen... Voor die tijd heb ik al lang mijn banden wel vervangen ja, als zou die staat voor locale vlakke ritjes rondom Dordrecht nog wel kunnen. Maar een fietsmaat had het vorig jaar met binnenband ook eens zover laten komen en we gingen toen een dagje in Limburg fietsen.
Drama, wel 3x een lekke band had ie die dag die dag en op het laatst had ik zelfs een folie van een reepje in zijn buitenband gelegd zodat de binnenband er niet weer door heen kwam en maar rustig aan gefietst...
Overigens reed ik toen nog met binnenband en had die dag ook al een lekke band gehad en met zijn 3en hadden we ook geen binnenbanden meer.... En hadden we ouderwets moeten gaan plakken.
Voor mijn weekje Frankrijk had ik er overigens ook rond de 50ml (en geen 30ml) sealant in gedaan (vanwege de warmte en zon). Geen idee of meer nut heeft overigens, maar voor het geval er veel uit zou spuiten bij een groot lek. En het oude eruit gegooid. Op mijn mountainbike ververs ik ongeveer elke 3 maanden de sealant. Aangezien ik de racefiets meer gebruik, zal ik dat ook bij mijn racefietsbanden doen...
Drama, wel 3x een lekke band had ie die dag die dag en op het laatst had ik zelfs een folie van een reepje in zijn buitenband gelegd zodat de binnenband er niet weer door heen kwam en maar rustig aan gefietst...
Overigens reed ik toen nog met binnenband en had die dag ook al een lekke band gehad en met zijn 3en hadden we ook geen binnenbanden meer.... En hadden we ouderwets moeten gaan plakken.
Voor mijn weekje Frankrijk had ik er overigens ook rond de 50ml (en geen 30ml) sealant in gedaan (vanwege de warmte en zon). Geen idee of meer nut heeft overigens, maar voor het geval er veel uit zou spuiten bij een groot lek. En het oude eruit gegooid. Op mijn mountainbike ververs ik ongeveer elke 3 maanden de sealant. Aangezien ik de racefiets meer gebruik, zal ik dat ook bij mijn racefietsbanden doen...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13709
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
In de raceband heb ik 30ml gedaan. Het in tenslotte al een tubeless band en met de kleine racelekjes moet dat voldoende zijn.
Op de MTB doe ik er 90ml in, das is redelijk gebruikelijk om een Tubeless ready band dicht te maken. Bij een wat groter lek ben je zo 30ml kwijt + 30 voor het dicht maken.
De ervaring dat voor harder slijt dan achter heb ik op de MTB ook gehad ook hetzelfde als Suntoro zegt in de bergen, waarschijnlijk door het harde remmen. Op de race max achterelkaar 800km in de bergen gereden, dat verschil zag ik toen niet
Op de MTB doe ik er 90ml in, das is redelijk gebruikelijk om een Tubeless ready band dicht te maken. Bij een wat groter lek ben je zo 30ml kwijt + 30 voor het dicht maken.
De ervaring dat voor harder slijt dan achter heb ik op de MTB ook gehad ook hetzelfde als Suntoro zegt in de bergen, waarschijnlijk door het harde remmen. Op de race max achterelkaar 800km in de bergen gereden, dat verschil zag ik toen niet
Overigens was het niet zo dat mijn voorband harder dan mijn achterband slijt hoor. Hij slijt gewoon wat sneller in de bergen, waarschijnlijk door het harde remmen en vertrouwen dat de Ones tubeless geven. Ik durf gewoon harder te remmen met tubeless banden, ook voor... Dan kan je bochten wat veiliger krapper nemen, zodat je niet op de ideale lijn hoeft te rijden. Achter slijt bij mij nog steeds sneller (dat is op de mountainbike ook altijd zo geweest)... Dat komt met name door de lange klims en af en toe wat aanzetten...
Maar het viel me vandaag met schoonmaken gewoon op, dat de voorband toch ook wel sneller slijt dan normaal bij mij.
Maar het viel me vandaag met schoonmaken gewoon op, dat de voorband toch ook wel sneller slijt dan normaal bij mij.
Afgelopen vrijdag reed ik lek met mijn Ones, de achterband was ineens leeg. Nadat ik met een binnenband er in thuis wist te komen bleek de hieldraad uit het rubber te zijn gescheurd over ongeveer 4 centimeter. Ik heb er ongeveer 2500km mee gereden.
Mijn ervaring met tubeless tot nu toe zijn qua rijgedrag zeer positief, soepel en goede demping. Maar ik vind wel dat de banden hard slijten, achter harder dan voor. Zo'n hieldraad die uit het rubber komt na 2500km vind ik eigenlijk niet kunnen. Verder heb ik al eens eerder een binnenband moeten steken nadat een gaatje voor de 2e keer binnen 20km weer lek ging. Nadat de boel schoon is gemaakt en er nieuwe melk in is gegaan ging het gaatje wel weer dicht. Verder vind ik het ventieltje erg kort maar dat zou je natuurlijk kunnen verlengen.
Mijn ervaring met tubeless tot nu toe zijn qua rijgedrag zeer positief, soepel en goede demping. Maar ik vind wel dat de banden hard slijten, achter harder dan voor. Zo'n hieldraad die uit het rubber komt na 2500km vind ik eigenlijk niet kunnen. Verder heb ik al eens eerder een binnenband moeten steken nadat een gaatje voor de 2e keer binnen 20km weer lek ging. Nadat de boel schoon is gemaakt en er nieuwe melk in is gegaan ging het gaatje wel weer dicht. Verder vind ik het ventieltje erg kort maar dat zou je natuurlijk kunnen verlengen.
Fiets eens een olifant, gewoon omdat het kan, check mijn route @Strava: http://tinyurl.com/prwxvbs
Op zich was mijn ervaring met Schwalbe wel dat ze wat harder sleten (Ultremo ZX in het verleden). Daarom reed ik eigenlijk niet meer met Schwalbes. Maar vanwege de tubeless banden waren ze toch weer mijn eerste keuze.
Ik denk wel dat ik de 3000km ga halen, want die scheurtjes aan die hieldraad zie ik nog niet opkomen. Maar eigenlijk is 3000km ook nog niet zo veel... Vandaag maar weer eens 150km wegtrappen in Utrecht (en toch maar weer die biba mee als altijd... )
Hopelijk komen er toch wat meer TL of TLR bandjes op de markt. Maar momenteel denk ik dat mijn volgende set een S-works Turbo Road Tubeless wordt...
Ik denk wel dat ik de 3000km ga halen, want die scheurtjes aan die hieldraad zie ik nog niet opkomen. Maar eigenlijk is 3000km ook nog niet zo veel... Vandaag maar weer eens 150km wegtrappen in Utrecht (en toch maar weer die biba mee als altijd... )
Hopelijk komen er toch wat meer TL of TLR bandjes op de markt. Maar momenteel denk ik dat mijn volgende set een S-works Turbo Road Tubeless wordt...