Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 11 apr 2014 09:07

wasbeer2006 schreef:Dat lijkt ander tape. meer het stoffen tape, maar daarvoor zou ik het even in het echt moeten zien.
Voor de racer iig twee lagen yellowtape gebruiken. Te beginnen tegenover het spaakgat.
Ik neem aan dat je met het "spaakgat" het "ventielgat" bedoeld?!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 apr 2014 20:21

Ja uiteraard, anders gaat het lastig worden :-)

brekson
Forum-lid

brekson 14 apr 2014 04:22

JoostG schreef: Met de Stans Yellow tape is de velg goed luchtdicht te krijgen (2 lagen). Alleen mijn voorwiel verliest een half barretje per week. Aangezien losse ventielen met voldoende lengte niet te vinden zijn, heb ik ventielen uit bestaande binnenbanden gebruikt: werkt perfect.
Al met al: zeer tevreden en zou niet anders meer willen.
Heb me al een beetje ingelezen. Hoe heb je die afgesneden ventielen praktisch gezien afgedicht ?
Bij mijn ultegra wielset zitten iets specialere losse ventielen die beter afdichten dan gelijk welke van een biba.
PS ik wil deze set voor de crossfiets tubeless proberen te rijden. Kan ik deze nadien terug smurrievrij krijgen als ik terug met biba wil rijden ?
Sworks Venge

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 14 apr 2014 07:06

Even een doekje er langs en dan zijn de velgen weer schoon. De latex is een sort melk, en hecht zich niet aan de velgen.

JoostG
Forum-lid

JoostG 14 apr 2014 07:23

brekson schreef:
JoostG schreef: Met de Stans Yellow tape is de velg goed luchtdicht te krijgen (2 lagen). Alleen mijn voorwiel verliest een half barretje per week. Aangezien losse ventielen met voldoende lengte niet te vinden zijn, heb ik ventielen uit bestaande binnenbanden gebruikt: werkt perfect.
Al met al: zeer tevreden en zou niet anders meer willen.
Heb me al een beetje ingelezen. Hoe heb je die afgesneden ventielen praktisch gezien afgedicht ?
Bij mijn ultegra wielset zitten iets specialere losse ventielen die beter afdichten dan gelijk welke van een biba.
PS ik wil deze set voor de crossfiets tubeless proberen te rijden. Kan ik deze nadien terug smurrievrij krijgen als ik terug met biba wil rijden ?
Klopt, aan specifieke losse ventielen zit een soort van 'rubber knobbel' die het ventielgat ingetrokken wordt en zodoende de boel luchtdicht maakt. Mijn ervaring is dat een ventiel geknipt uit een binnenband hetzelfde doet wanneer deze wordt aangetrokken. Het rubber bij het ventiel van een binnenband is namelijk ook dikker dan de rest van de binnenband.
Kortom, het oogt anders, maar functioneert hetzelfde. Om je een idee te geen: ik hoef mijn tubeless banden met 'geknipte' ventielen niet vaker bij te pompen dan mijn tubeless banden met 'echte' losse ventielen (ik rijd 2 sets tubeless).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 apr 2014 12:08

@JoostG

Let wel op dat die ventielen waarschijnlijk eerder uitscheuren omdat je ze toch wel redelijk aandraait.
Check ze af en toe, zeker als je de bergen in gaat.

JoostG
Forum-lid

JoostG 14 apr 2014 16:32

wasbeer2006 schreef:@JoostG

Let wel op dat die ventielen waarschijnlijk eerder uitscheuren omdat je ze toch wel redelijk aandraait.
Check ze af en toe, zeker als je de bergen in gaat.
Thanks voor de waarschuwing. De hoge carbon wielen blijven thuis wanneer het baasje de bergen ingaat. Dan mogen de Eurussen eronder en daar zitten 'specifieke' losse ventielen in.
insta #gravelgremmen

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 14 apr 2014 19:18

Er komen bij tubeless gebruik toch geen extra krachten op de velg rondom de ventielen. Althans niet op mijn mountainbike. Wanneer je je ventiel, tubeless ventiel of oud biba ventiel te strak aandraait zou je bij wijze van altijd je velg kunnen slopen...

Bij tubeless moet je ventiel gewoon vast zitten, zonder dat er lucht langs loopt. Maar zoals het ventiel beweegt als bij een normale band met binnenband zal bij tubeless niet voorkomen... Dan beweegt de binnenband bij het remmen en dus ook je ventiel. Maar bij tubeless zitten ze goed of ze zitten niet goed.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 14 apr 2014 20:34

Maar waarom gebruik je niet gewoon de tubeless ventielen met verlengers?

Edit: Vraag me trouwens af of er verlengers zijn met draad voor een ringetje.

JoostG
Forum-lid

JoostG 14 apr 2014 21:12

Precies, dat is het probleem. Ik kon geen verlengers vinden met schroefdraad.

Volgens mij heeft Wasbeer ze wel gevonden, maar zijn ze nog niet leverbaar, en behoorlijk prijzig.
insta #gravelgremmen

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 15 apr 2014 12:32

remirom schreef:Ik vermoed dat die van schwalbe dezelfde is van stans notubes aangezien de schwalbe latex vloeistof ook uit stand notubes productie komt
Helaas dus niet, :( want ik heb vandaag van Schwalbe Nederland via de mail de mededeling gekregen dat hun "Hogedruk zelfklevende velglint" niet geschikt is om velgen tubeless te maken en verwijst mij verder naar de standaard ombouwkits die bij de fietsdetaillist te koop zijn. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid

JoostG 15 apr 2014 20:40

Volgens mij werkt standaard isolatietape ook perfect. Heb zelf voor de eerste keer stans yellowtape gebruikt, maar haal in het vervolg wel een rolletje bij de bouwmarkt.
insta #gravelgremmen

Plaats reactie