Tubeless
Vandaag toch ook lek gereden waarbij het lek niet dicht wilde... Zat een stukje glas in band en nadat ik het eruit haalde bleef de band sputteren. Op de mountainbike heb ik dat ook weleens gehad, maar door de lage druk in de band spuit de vloeistof er niet zo snel uit. En komt het meestal wel goed na wat gerommel.
Nu duurde het geklooi me wat te lang en heb ik er toch maar een binnenband in gestopt. Straks ga ik nog wel even kijken of de band nog dicht gaat met vloeistof of dat ik het scheurtje van het glas eerst moet plakken... Maar goed dat ik toch die binnenband bij me had.
Nu duurde het geklooi me wat te lang en heb ik er toch maar een binnenband in gestopt. Straks ga ik nog wel even kijken of de band nog dicht gaat met vloeistof of dat ik het scheurtje van het glas eerst moet plakken... Maar goed dat ik toch die binnenband bij me had.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13709
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heb je het gat naar beneden gehouden? of de band laten draaien?
Het gat naar beneden houden werkt op de MTB soms ook net ff beter dan blijven rijden.
Het gat naar beneden houden werkt op de MTB soms ook net ff beter dan blijven rijden.
Ja, dat klopt... Op de mtb werkt dat meestal bij mij ook goed... Gister op de racefiets dus niet. In eerste instantie wel, totdat ik het stuk glas eruit peuterde en de snij toch iets te groot was... Zodra ik er op ging rijden ging het weer open, net iets te grote scheur (en het lag ook in half in het loopvlak). Verder was ik gister niet alleen en wilde ik niet voor teveel oponthoud zorgen.wasbeer2006 schreef:Heb je het gat naar beneden gehouden? of de band laten draaien?
Het gat naar beneden houden werkt op de MTB soms ook net ff beter dan blijven rijden.
Inmiddels thuis binnenband er weer uitgehaald en sealant ververst... Ook nu kostte het evengoed wat moeite om het lek dicht te krijgen, maar het lijkt nu weer dicht te zijn. Ik zag wel dat de vloeistof op een ander lek wel goed zijn werk had gedaan op een ander moment. Moet ik wel zeggen dat ik de vloeistof niet meer had ververst sinds half juni toen ik een weekje rondom de MV ging fietsen... Normaal doe ik dat ook maar per 3 maanden ongeveer. Maar waarschijnlijk was door de warmte etc. toch de eigenschap van het sealant eerder flink achteruit gegaan.
Lek (witte vlek) lijkt zo niet zo groot, maar kostte best wat moeite...
Ik moet er nog mee gaan fietsen en hopelijk blijft het lek scheurtje dicht... Zou zonde zijn om nu al een nieuwe tubeless banden te moeten kopen na 3400km. Achterband had ik eerder willen vervangen dan mijn voorband. Dan voorband naar achter en voor een nieuwe Pro One t.z.t. Nu zullen het eerder 2 Pro Ones worden wanneer ze te koop zijn.
Wel gek dat ik nu juist lek rijd op mooi asphalt door een stukje glas (wat niet eens supergroot was), aangezien ik al mijn banden niet gespaard heb tijdens Ardennentripjes en andere offroad/gravel/grint paadjes...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13709
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Glas kan natuurlijk lelijk sterk zijn en net hoe je erover heen rijd ed.
3400km is al aardig wat vind ik, netjes gereden!
3400km is al aardig wat vind ik, netjes gereden!
Vanavond terug van woon-werkverkeer (2x20km) op mijn racer na amper 2 km hoor ik pfff-pfff-pfff… (normaliter heb ik dan b.v. een boomblad tussen band en voorvork), een kilometer verder stop ik en zie nog net de latex van mijn mud-catcher tot het bracket druipen… kort het gat/witte plek op de achterband op ca. 1/2 6 gedraaid , halve minuut gewacht en weer verder gefietst.
Thuis aangekomen was er nog 3,5 bar in de achterband. Band op 6 bar gebracht, dicht… leeggelaten en 15ml latex nagevuld en weer op 5.5 bar gebracht (ik weeg 65 kg).
Waar ik vroeger ca. 2x per jaar lek reed met bi/bu banden moet ik nu na 15 maanden tubeless (pro) one’s nog steeds op de 1e echte panne wachten… de first-ride pro’s hebben sinds midden juni er nu precies 2000 km erop zitten. Your milage may vary…
Thuis aangekomen was er nog 3,5 bar in de achterband. Band op 6 bar gebracht, dicht… leeggelaten en 15ml latex nagevuld en weer op 5.5 bar gebracht (ik weeg 65 kg).
Waar ik vroeger ca. 2x per jaar lek reed met bi/bu banden moet ik nu na 15 maanden tubeless (pro) one’s nog steeds op de 1e echte panne wachten… de first-ride pro’s hebben sinds midden juni er nu precies 2000 km erop zitten. Your milage may vary…
Op mijn Mavic Ksyrium Elite velgen (dat zijn gesloten velgen) tubeless gemonteerd. Dat ging vrij soepel. Moest wel even een compressor gebruiken om de banden te zetten. Met de handpomp lukte dat niet.
Nu blijft de achterband netjes hard maar de voorband is na een dag slap. Ventiel zit goed. Wat zou het verder kunnen zijn? Helpt iets meer anti-lekvloeisof? Dicht die ook ruimte tussen binnenband en velg af?
Nu blijft de achterband netjes hard maar de voorband is na een dag slap. Ventiel zit goed. Wat zou het verder kunnen zijn? Helpt iets meer anti-lekvloeisof? Dicht die ook ruimte tussen binnenband en velg af?
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Tubeless gemonteerd met binnenband ?bepe schreef:Dicht die ook ruimte tussen binnenband en velg af?
Na het monteren en vullen met latex ben ik wel zo pietluttig om de randen zo goed mogelijk af te dichten door de wielen een half uurtje op een emmer te leggen (en even keren).
Ik gebruik iets meer vloeistof dan voorgeschreven, 40ml per band.
Mocht jouw band toch nog druk verliezen dan kan dat uiteraard al door een kleine oneffenheid in de velgrand komen.
Haha, ik schreef het verkeerd, ruimte tussen band en velg natuurlijk
Vraagje, voorheen gebruikte ik het Notubes yellowtape. Ik kom nu de volgende alternatieven tegen:
Schwalbe: http://www.mantel.com/schwalbe-tubeless ... Mjc3RhcnQ4
No-Flat: http://www.mantel.com/joe-s-no-flats-ny ... RhcnQxNw==
Heeft iemand hier ervaring mee? Beide oplossing zijn namelijk voordeliger. Of zijn er inmiddels al budget tips?
Voorheen heb ik overigens een setje Notubes ventielen besteld. Uit binnenbanden knippen is ook voordeliger. Zijn er hier nog nadelen aan verbonden?
Schwalbe: http://www.mantel.com/schwalbe-tubeless ... Mjc3RhcnQ4
No-Flat: http://www.mantel.com/joe-s-no-flats-ny ... RhcnQxNw==
Heeft iemand hier ervaring mee? Beide oplossing zijn namelijk voordeliger. Of zijn er inmiddels al budget tips?
Voorheen heb ik overigens een setje Notubes ventielen besteld. Uit binnenbanden knippen is ook voordeliger. Zijn er hier nog nadelen aan verbonden?
Jaja, er gaan geruchten de rondte over een budget variant voor yellow tape: Tesa-Strapping Tape 4289, 19mm. Schijnt hetzelfde te zijn.
Ik vind de ventielen geknipt uit binnenbanden fijner werken: je kan bij het knippen beter rekening houden met de vorm van velg en velgbed, waardoor ventiel sneller luchtdicht is. Verder vind je nog geen tubeless ventielen van 80mm hoog.
Ik vind de ventielen geknipt uit binnenbanden fijner werken: je kan bij het knippen beter rekening houden met de vorm van velg en velgbed, waardoor ventiel sneller luchtdicht is. Verder vind je nog geen tubeless ventielen van 80mm hoog.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Geen geruchten maar werkelijkheid Tesa 4289 tape werkt net zo goed. Zoek maar eens in dit Forum op Tesa.
Een tevreden gebruiker van Tesa 4289 tape.
Een tevreden gebruiker van Tesa 4289 tape.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13709
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
tesa 4289 op ebay en voor 15 euro heb je een grote rol