Tubeless
Gister heb ik bij een bestelling toch ook maar een flesje Joes voor racefietsbanden erbij besteld. Kijken of dat beter gaat dan normale Stans.
Sommige latex zal inderdaad beter werken. Maar sommige latex laten echt een filmlaag in je band achter. En is het eigenlijk een soort dikkere rubberen flexible laag (en je band een stuk zwaarder maakt) omdat het semi uithard en niet overal vloeibaar blijft zoals Stans. Ik heb een keer een setje mtb banden gehad die ik had overgenomen, maar met de normale Caffelatex was gebruikt. Dat was niet zo makkelijk te verwijderen uit je band als Stans.
Verder werkt Caffelatex volgens mij wel goed, maar of dat ook zo is op de racer weet ik niet. Denk wel dat het beter werkt dan Stans.
Overigens hebben de meeste sealants geen problemen met zo'n perfect lek (zoals in het filmpje). Geen idee wat dat katalysator goedje doet. En/of je band daarna nog schoon te krijgen is. Maar om nu zo'n extra goedje mee te nemen op de racefiets zal ik niet zo snel doen, aangezien je vaak niet al teveel zooi wil meenemen op de racer.
Sommige latex zal inderdaad beter werken. Maar sommige latex laten echt een filmlaag in je band achter. En is het eigenlijk een soort dikkere rubberen flexible laag (en je band een stuk zwaarder maakt) omdat het semi uithard en niet overal vloeibaar blijft zoals Stans. Ik heb een keer een setje mtb banden gehad die ik had overgenomen, maar met de normale Caffelatex was gebruikt. Dat was niet zo makkelijk te verwijderen uit je band als Stans.
Verder werkt Caffelatex volgens mij wel goed, maar of dat ook zo is op de racer weet ik niet. Denk wel dat het beter werkt dan Stans.
Overigens hebben de meeste sealants geen problemen met zo'n perfect lek (zoals in het filmpje). Geen idee wat dat katalysator goedje doet. En/of je band daarna nog schoon te krijgen is. Maar om nu zo'n extra goedje mee te nemen op de racefiets zal ik niet zo snel doen, aangezien je vaak niet al teveel zooi wil meenemen op de racer.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Omdat je feitelijk een paar handen tekort komt wanneer de band er op een andere plek afschiet, terwijl je het laatste stuk erom wil persen, heb ik 4 tie-wraps gebruikt om de band te fixeren, zodat het laatste stuk met behulp van wat Dreft op band en velg erom kon. Ook kunnen rubberen huishoud handschoenen net wat meer grip op de band geven.JoostG schreef:Maar nu zijn wij natuurlijk benieuwd naar dat slimme trucje!
Sorry, ik heb er niet aan gedacht even een fotootje te schieten
Als je met één hand de band, die er vlgns jou er op een ander plek afschiet, vast houdt kan je met de andere hand d.m.v. een plastic bandenlichter de wang van de band centimeter-voor centimeter erop lepelen totdat de band definitief over de velg schiet, dan heb je geen 'slimme trucjes' nodig.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Zo werkte het op de Notubes velgen altijd prima, maar probeer het maar eens op de Pacenti SL23.
Dan heb je altijd nog de VAR tyre lever:
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Vandaag mijn Schwalbe One 25mm tubelessbanden gepermuteerd en mij is opgevallen dat die banden zo soepel geworden waren dat het weer monteren daarna gewoon met de hand en zonder moeite is gegaan. Dat heeft wel tot gevolg gehad dat ik ze niet meer luchtdicht kreeg. De tubelesstape in de velg had door de hoge druk volledig de vorm aangenomen van de Mavic Aksium velg en was daardoor enigszins uit de velgrand weggezakt. Misschien dat daardoor het probleem van het niet luchtdicht krijgen in samenspraak met de 'uitgerekte' band is ontstaan. Enfin, uiteindelijk door maar 2 extra lagen tubelesstape rondom in de velg te plakken heb ik ze bij de eerste poging wel luchtdicht gekregen.
Verder kreeg ik door mijn koude handen de aandraaimoer van een ventiel niet los gedraaid waardoor ik mij ben gaan afvragen of er überhaupt ventielmoeren zijn die je met een sleutel zou kunnen aan- cq. losdraaien of heeft iemand een idee welke type/maat schroefdraad het sclaverand ventiel heeft waardoor je daar een moer voor zou kunnen vinden.?
Verder kreeg ik door mijn koude handen de aandraaimoer van een ventiel niet los gedraaid waardoor ik mij ben gaan afvragen of er überhaupt ventielmoeren zijn die je met een sleutel zou kunnen aan- cq. losdraaien of heeft iemand een idee welke type/maat schroefdraad het sclaverand ventiel heeft waardoor je daar een moer voor zou kunnen vinden.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13713
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb in de schuur een paar zeskanten ventiel moeren, waar die vandaan komen weet ik echt niet meer......
echt al jaren geleden misschien 10/15.
Dat de banden na elke montage ruimer zijn is ook mijn ervaring.
echt al jaren geleden misschien 10/15.
Dat de banden na elke montage ruimer zijn is ook mijn ervaring.
vandaag reynolds attack met schwalbe pro one gemonteerd, makkelijk om met hand om te leggen, lucht dicht gaf wat voeten in de aarde, maar na toevoegen stans no tube vloeistof opgelost. dus deze ook maar weer aan ondertsaande lijst toegevoegd:
Campa Eurus 2-way-fit / Hutchinson Sector 28mm / makkelijk (met de handjes)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed (Helin Liu) C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (kon alleen geen druk opbouwen met vloerpomp)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Supra RA Comp / Scwalbe One 23mm / moeilijk
Campa Eurus 2-way-fit / Hutchinson Sector 28mm / makkelijk (met de handjes)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed (Helin Liu) C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (kon alleen geen druk opbouwen met vloerpomp)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Supra RA Comp / Scwalbe One 23mm / moeilijk
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
Gisteren voor de (voorlopig) laatste keer een tubeless bandje platgereden...
Ik heb er nu 1 jaar tubeless rijden op zitten en over het algemeen ging dat goed. Waar ik niet zo tevreden over ben is het lekrijden; de sealant werkte slechts in ongeveer de helft van de gevallen goed genoeg.
De keren dat het niet werkt kun je een binnenband installeren. Maar zie eerst maar eens de opgehoopte sealant uit de buitenband te krijgen; leuk klusje als je ver van huis bent, zonder je poetsdoekjes en zo.
(De 3 merken sealant die ik geprobeerd heb gaven allemaal een troep. Logisch ergens, want daar blijkt de werking van het spul uit.)
Het tweede probleem waar ik meerdere keren tegenaan ben gelopen, is dat zo'n stugge tubeless band met dikke bandhiel lastig op z'n plek te krijgen is met een binnenband erin. Dat wil zeggen, je krijgt hem er wel op, maar niet altijd met het indicatielijntje (van de bandpositie) overal netjes boven de velg. Het gevolg is dan een zichtbare en voelbare "hobbel" in je band. Bij een normale band krijg je dat er wel uit.
Misschien heb ik pech gehad met mijn materialen. Misschien had ik ook pech toen ik (tot tweemaal toe) met een tang een band van de velg moest KNIPPEN omdat hij er gewoon niet meer af te krijgen was... (Strakke band + pacenti-velg = ramp.)
Pech gehad, dat zou kunnen. In ieder geval ben ik het even zat. Ik ben ooit met tubeless begonnen met het idee minder onderhoud aan de fiets te zullen hebben, maar het tegendeel is een beetje gebleken.
Ik sluit enige onkunde van mijn kant als "verergerende omstandigheid" niet geheel uit hoor, maar toch, ik kan mij tubeless voor op de racefiets op dit moment níet voorstellen als een massaproduct, als een volwaardige vervanger van de binnenband. Als ik er moeite mee heb dan zal dat voor (te) veel meer mensen gelden. Ik probeer het wel weer een keer als de techniek verbeterd is.
Ik heb er nu 1 jaar tubeless rijden op zitten en over het algemeen ging dat goed. Waar ik niet zo tevreden over ben is het lekrijden; de sealant werkte slechts in ongeveer de helft van de gevallen goed genoeg.
De keren dat het niet werkt kun je een binnenband installeren. Maar zie eerst maar eens de opgehoopte sealant uit de buitenband te krijgen; leuk klusje als je ver van huis bent, zonder je poetsdoekjes en zo.
(De 3 merken sealant die ik geprobeerd heb gaven allemaal een troep. Logisch ergens, want daar blijkt de werking van het spul uit.)
Het tweede probleem waar ik meerdere keren tegenaan ben gelopen, is dat zo'n stugge tubeless band met dikke bandhiel lastig op z'n plek te krijgen is met een binnenband erin. Dat wil zeggen, je krijgt hem er wel op, maar niet altijd met het indicatielijntje (van de bandpositie) overal netjes boven de velg. Het gevolg is dan een zichtbare en voelbare "hobbel" in je band. Bij een normale band krijg je dat er wel uit.
Misschien heb ik pech gehad met mijn materialen. Misschien had ik ook pech toen ik (tot tweemaal toe) met een tang een band van de velg moest KNIPPEN omdat hij er gewoon niet meer af te krijgen was... (Strakke band + pacenti-velg = ramp.)
Pech gehad, dat zou kunnen. In ieder geval ben ik het even zat. Ik ben ooit met tubeless begonnen met het idee minder onderhoud aan de fiets te zullen hebben, maar het tegendeel is een beetje gebleken.
Ik sluit enige onkunde van mijn kant als "verergerende omstandigheid" niet geheel uit hoor, maar toch, ik kan mij tubeless voor op de racefiets op dit moment níet voorstellen als een massaproduct, als een volwaardige vervanger van de binnenband. Als ik er moeite mee heb dan zal dat voor (te) veel meer mensen gelden. Ik probeer het wel weer een keer als de techniek verbeterd is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13713
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb er dan weinig moeite mee, maar kan je verhaal wel voorstellen.
De velgen en bandenproducenten zijn op een of andere manier niet in staat om consistente producten te maken.
De ene band klapt eraf met combo X en Y. de andere is er niet op te krijgen. daar zit totaal misschien wel een halve cm verschil in!
1 ding moet iig aangepast worden en dat is een diepere geul in de velg, dat maakt montage iig makkelijker, zonder dat het verder nadelen heeft.
De velgen en bandenproducenten zijn op een of andere manier niet in staat om consistente producten te maken.
De ene band klapt eraf met combo X en Y. de andere is er niet op te krijgen. daar zit totaal misschien wel een halve cm verschil in!
1 ding moet iig aangepast worden en dat is een diepere geul in de velg, dat maakt montage iig makkelijker, zonder dat het verder nadelen heeft.
Vandaag erachter gekomen dat de meegeleverde tubeless ventielen bij de Shimano 6800 wielen GEEN verwijderbare kern hebben, dus lopen pielen met latex erna (band aan 1 kant er weer iets af, latex erin gieten).
Verder wel handig omleggen en oppompen (stukken makkelijker als niet TLR velgen).
Dus maar ff andere ventielen bestellen (gebruik de Schwalbe tubeless ventielen voor mijn andere wielen, die zijn licht en uitschroefbare kern).
Edit: icm Schwalbe One tubeless 23mm
Verder wel handig omleggen en oppompen (stukken makkelijker als niet TLR velgen).
Dus maar ff andere ventielen bestellen (gebruik de Schwalbe tubeless ventielen voor mijn andere wielen, die zijn licht en uitschroefbare kern).
Edit: icm Schwalbe One tubeless 23mm
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24