Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6124
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mar 2016 16:54

Vandaag geklust aan de fiets en de nieuwe Schwalbe Pro One 23mm tubelessbanden gemonteerd.

Het voorwiel ging redelijk snel maar met het achterwiel meer dan een uur bezig geweest om de band te laten 'ploppen'. Hij wilde maar niet, overal en rondom bellen blazen maar ploppen homaar. De band is zo stug en valt zo nauw om de carbonvelg dat de compressorluchtdruk niet in staat bleek om de band te zetten. Het is dat het met de band op het voorwiel wel was gelukt - in een keer - anders had ik het allang opgegeven. Uiteindelijk na veel keren proberen is het toch gelukt, je zag wel steeds dat de band de luchtdruk steeds meer pakte maar was nog niet voldoende om in de velgrand te ploppen. :?

Denk zelf ook dat het met de koude temperatuur had te maken waardoor de band toch stugger is. Om de band op de carbonvelg te krijgen had ik al veel moeite, zelfs een kunststof bandenlichter van BBB erop gebroken. Enfin, de aanhouder wint. ;)

Btw, wat mij trouwens is opgevallen dat er nu een rij richting (rotation) met pijl op de band staat.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6124
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mar 2016 16:56

Campa Eurus 2-way-fit / Hutchinson Sector 28mm / makkelijk (met de handjes)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed (Helin Liu) C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (kon alleen geen druk opbouwen met vloerpomp)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 16 mar 2016 21:24

Orlok schreef: Btw, wat mij trouwens is opgevallen dat er nu een rij richting (rotation) met pijl op de band staat.
Dat had je al aan het loopvlak kunnen zien..... ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6124
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mar 2016 21:43

Heb dat natuurlijk gezien maar dat wil op zich niets zeggen en is gewoon een kwestie van realiteitszin en punctualiteit, idem met plaatsing van merknamen cq. teksten, logo's of merktekens o.i.d. 8-)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 24 mar 2016 23:52

Afgelopen zondag lekke voorband gehad, Schwalbe One Tubeless, maar dat leek onderweg een lek/niet luchtdicht sluitend ventiel.
Was de route van de Sportvoedingswebshop Tecklenburg Rundfahrt aan het rijden op de GPS in de miezerregen. Na 65km kom ik aan de voet van de klim zwembad-sportveld in Teckleburg erachter dat mijn voorwiel zwaar stuurt, dat klopt wel als de band plat staat.
Dus gevoeld of er wat in zat en of ik latex eruit zag lopen, niks te vinden, dus band weer opgepompt en weer verder. 10km weer hetzelfde, wel een klein sneetje gevonden, maar geen latex te zien, maaf weer oppompen. 1.8km verder, op de 12% klim teckkenburg uit weer plat. Toen maar ff binnenbandje gestoken.

Thuis aangekomen binnenband eruit, ander ventiel erin en oppompen met de rennkompressor, loopt de lucht door het sneetje eruit, nou ja zeg...
Band er weer af, hutchinson tubeless repair kit erbij, minimplakker aan de binnenkant en solutie in het sneetje, hard aangedrukt, laten drogen en daarna weer opgepompt.
Volgende dag nog steeds op druk.

Wat me wel verbaasde, er zat bijna geen latex meer in, dus dat sneetje moet er eerder in gezeten hebben, maar ik zal wel een remactie of zo hebben gedaan precies toen de latex prop wegcontact had vermoed ik.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 25 mar 2016 01:59

Wanneer had je er voor het laatste nieuwe latex in gegoten ?
Ik zit zelf nl. ook nog steeds te kijken naar het noodzakelijke moment dat je deze moet verversen.

Ik heb afgelopen winter 3x meegemaakt dat de Pro One goed gedicht werd na lekrijden, maar voorheen met de One Tubeless ook 2x een slechtere ervaring had.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 25 mar 2016 10:07

Laatste (en eerste) vulling met latex was eind dec 2015, maar dat was een k&@*%#te klusje omdat de ventielen die bij de Shimano 6800 wielen zitten geen uitschroefbaar binnendeel hadden, dus band er half op, latex erin en daarna rest vd band erop. Daarbij is aardig wat latex gelekt.
Heb nu en Schwalbe ventiel gebruikt, en ga straks ff de kern eruit schroeven en dan 30ml latex erin (van Conti deze keer)
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6124
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 mar 2016 10:14

bigfloor schreef:Heb nu en Schwalbe ventiel gebruikt, en ga straks ff de kern eruit schroeven en dan 30ml latex erin (van Conti deze keer)
Ik ben benieuwd hoe deze latex gaat werken omdat Continental vloeibare latex eigenlijk alleen voor de mtb-banden - lagere druk - op de markt brengt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 25 mar 2016 15:36

Ik ook, dus ben benieuwd wat het word
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 16 apr 2016 11:36

En? Volgens mij is die sealant van Continental meer voor de mtb bedoeld... Heb het ook in mijn mountainbikebanden zitten sinds 2 maandjes. Kan er weinig over zeggen, want merk niet dat het er in zit... Op mijn mtb rijd ik ook bijna nooit lek (sealant "verdampt" daar alleen lijkt het). Maar zo'n grote fles daarvan was op dat moment best goedkoop bij Futurumshop (en ik had het binnen een dag nodig)...

Al dat dunne spul bevalt mij op de racefiets in ieder geval niet. Stans spuit altijd gutsend uit lekken en dicht slecht af... Joe's voor de racefiets bevalt mij tot nu toe het best. Afgelopen zondag tijdens een rit van 175km zowel een lek in mijn voorband als achterband (op verschillende momenten). Beide lekke werden tijdens de rit gewoon gedicht. Achter duurde wat langer. Voor ging wat sneller.... Achter was de druk flink gezakt, maar kon er mee doorfietsen. Niet gestopt om bij te pompen of om er een binnenband in te stopppen...

Zwakke schakel blijven in mijn opzicht de Schwalbe Ones, die erg lekgevoelig zijn. Al rijden ze wel erg fijn.... En ben ik met mijn eerste set toch 5100km verder gekomen. Al zitten er in voor en achterband in beide al 3 plakkers... 4e zal ik toch ook moeten aanbrengen denk ik, want boven de 6 bar oppompen zorgt toch voor problemen tijdens mijn rit (springen de lekjes weer open, maar worden vervolgens weer snel gedicht).

Achterband wordt wel tijd om binnenkort te vervangen, dus misschien dat ik dan toch maar een Pro One aanschaf binnenkort....

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 16 apr 2016 13:08

Bekend verhaal Santoro, met de One Tubeless.
Ik had hier nog 2 nieuwe liggen omdat ik tussendoor met de First Ride Pro One ging rijden, waarvan ik er nu 1 na 2600km terugstuur naar Schwalbe (sturen zij naar het lab) De Pro One leek beter bestand tegen lekrijden, maar toch een gaatje te groot opgelopen. Op de First Rides ga ik niet aan de slag met plakkers.

De eerste van de 2 One Tubeless die ik vorige week zaterdag monteerde, kan nu al geplakt worden.

Ik gebruik nu sealant van Joe's, de Road Racing Sealant. Leek bij een eerste klein lek vorige week zondag goed te gaan, want ik zag bij thuiskomst dat het halve frame onder de latex zat. 2 dagen later werd dit lek dusdanig groter dat een plakker wederom nodig is.

Tip om latex van je frame te verwijderen, goed op laten drogen, dan pel je het er zo af. Daarna even afnemen met een sopje.

P.S. ik zoek nog een superlijm waarmee de plakkers beter plakken aan de binnenzijde van de band ?
Laatst gewijzigd door Wiliertoerist op 16 apr 2016 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 16 apr 2016 13:09

Waarom überhaupt boven de 6 bar oppompen? Heb je sinds ok tubeless rij met mijn 70 kg nooit meer gedaan.

Ook met de Schwalbe One, achter al 2* ruim 5000 km met een band, zonder merkbare lek. Voorband heeft het 10.000 km uitgehouden.
Afbeelding

Plaats reactie