Vetta
Er loopt in dit forum een discussie over wat een cyclo-cross fiets is en wat een gravel racer is, maar ik ga maar weer eens mijn eigen weg met een stalen racer voor gravel- en bospaden gebaseerd op de geometrie van mijn Merlin. Dea ZeroUno staal met een stalen CX voorvork en cantilevers. Schijfremmen vind ik bij het bedoelde gebruik niet zinvol. Geen verhoogde bracket, wel ruimte voor 35mm banden. Balhoofdbuis 1,5 cm korter omdat de vork 1,5 cm langer is. Een enkel 46t voorblad en een 13-26 cassette zijn allround genoeg.
De afmontage is een mix van Campa Pista cranks (uiteraard met een normaal ipv een 1/8 tandwiel), Campagnolo cantilevers, 1" Record aheadset, 10sp Chorus Ergopower rechts, Record TT remgreep links, Veloce 10sp achterderailleur, cassette en ketting, Het grote voordeel is dat ik vrijwel al deze onderdelen al heb. Verder nog Syntace stuurpen, speedplay X2 stainless pedalen, Record naven, Sapim Race spaken, Open Pro ceramic velgen en Challenge Fango crossbanden.
De afmontage is een mix van Campa Pista cranks (uiteraard met een normaal ipv een 1/8 tandwiel), Campagnolo cantilevers, 1" Record aheadset, 10sp Chorus Ergopower rechts, Record TT remgreep links, Veloce 10sp achterderailleur, cassette en ketting, Het grote voordeel is dat ik vrijwel al deze onderdelen al heb. Verder nog Syntace stuurpen, speedplay X2 stainless pedalen, Record naven, Sapim Race spaken, Open Pro ceramic velgen en Challenge Fango crossbanden.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
73,5 graden balhoofdhoek vind ik erg veel om mee in het terrein te rijden. Mijn crosser zit op 72 graden en dat is wel ongeveer normaal. Echte gravelracers gaan zelfs onder de 70 graden.
Een verlaagd bottom bracket doen veel fabrikanten al niet meer dus ik denk dat je dit gewoon een cyclocrosser mag noemen.
Met een enkel voorblad wordt meestal een 42 gemonteerd, 46 lijkt mij erg groot als je een keer een stijl heuveltje of diepe modderpoel moet trotseren.
Verder een mooi project en ik blijf het zeker volgen.
Een verlaagd bottom bracket doen veel fabrikanten al niet meer dus ik denk dat je dit gewoon een cyclocrosser mag noemen.
Met een enkel voorblad wordt meestal een 42 gemonteerd, 46 lijkt mij erg groot als je een keer een stijl heuveltje of diepe modderpoel moet trotseren.
Verder een mooi project en ik blijf het zeker volgen.
Campagnolo Ultra Dork
Maar wat noem jij dan "in het terrein"? Ik heb het over gravel- en bospaden, waarmee ik die typische onverharde paden bedoel die bestaan uit aangestampte grond, steentjes, en vaak vermalen schelpen. Je vindt ze in Nederland veel in het duingebied. Losse grond, los zand en bagger kom ik op mijn routes niet tegen. Vroeger ging ik ze met een crosser met 42 voor en 12-25 achter te lijf maar ik vond de fiets te "lui sturen". 46-26 is gelijk aan 42-23 dus dat durf ik wel aan.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Op de paden hier in de buurt ontstaan misschien vaker modderpoelen. Zelfs een aantal paden die opgenomen zijn in fietsroute netwerk worden na een tijdje regen haast onbegaanbaar.
Ik fiets zelf ook het meeste op de wat eenvoudiger paden maar ik vind het vooral leuk om eens een keer ergens onbekends af te slaan en dan kom je nog wel eens wat tegen.
Ik zie dat die crosser een erg lange stuurpen heeft, dat zorgt ook voor een lui stuurgedrag. Ik zou dan eerder naar 72,5 graden gaan met een 10cm stuurpen of misschien nog wel korter. Maar het is natuurlijk wel custom en dat betekent jij alles zelf mag bepalen en niet ik .
Ik fiets zelf ook het meeste op de wat eenvoudiger paden maar ik vind het vooral leuk om eens een keer ergens onbekends af te slaan en dan kom je nog wel eens wat tegen.
Ik zie dat die crosser een erg lange stuurpen heeft, dat zorgt ook voor een lui stuurgedrag. Ik zou dan eerder naar 72,5 graden gaan met een 10cm stuurpen of misschien nog wel korter. Maar het is natuurlijk wel custom en dat betekent jij alles zelf mag bepalen en niet ik .
Campagnolo Ultra Dork
Ik ben met m'n Merlin met 25mm banden al vaak over die paden gegaan en wenste mij toen enkel bredere banden (comfort en grip). We gaan het zien, geometrie voorzie ik geen problemen, aandrijving ook niet maar mocht ik toch nood hebben aan een lichter verzet dan kan ik altijd nog een medium cage Veloce derailleur en een 13-29 cassette monteren (kan vooral nuttig zijn als ik hem in Frankrijk wil proberen).
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Mooie bike! Strak lettertype ook met je naam op de buis. Ik dacht dat jij je LW's verkocht had trouwens!
(Moet wel lachen om het concept "gravelbike" trouwens; klinkt als een mooi excuus om nog een fiets te kopen )
[EDIT} of is dit een pic van je oude crosser?
(Moet wel lachen om het concept "gravelbike" trouwens; klinkt als een mooi excuus om nog een fiets te kopen )
[EDIT} of is dit een pic van je oude crosser?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
LW's zijn ook verkocht, de foto was ter illustratie bij mijn opmerking dat ik die routes vroeger met een crosser reed en toen vond dat de geometrie wel wat strakker mocht
Gravelbike is ook een non-discussie waar ik mij niet in meng. Per saldo heb ik gewoon niets aan een echte crosser omdat ik de bagger en het zware zand nooit opzoek (vandaar dat ik die toen heb verkocht), maar kan ik wel een racefiets gebruiken met ruimte voor dikke banden. Stiekem wil ik gewoon lekker over bos- en duinpaden te jakkeren maar met m'n Merlin en Bianchi is dat teveel stuiteren, bonken en voorzichtig door de bochten dus wil ik een racefiets met dikke banden voor comfort en grip en dat is niet het zelfde als een echte crossfiets
Bovendien, schroef er een achterdrager en een derailleur met lange kooi op en ik kan zo een paar dagen op pad met bagage.
Gravelbike is ook een non-discussie waar ik mij niet in meng. Per saldo heb ik gewoon niets aan een echte crosser omdat ik de bagger en het zware zand nooit opzoek (vandaar dat ik die toen heb verkocht), maar kan ik wel een racefiets gebruiken met ruimte voor dikke banden. Stiekem wil ik gewoon lekker over bos- en duinpaden te jakkeren maar met m'n Merlin en Bianchi is dat teveel stuiteren, bonken en voorzichtig door de bochten dus wil ik een racefiets met dikke banden voor comfort en grip en dat is niet het zelfde als een echte crossfiets
Bovendien, schroef er een achterdrager en een derailleur met lange kooi op en ik kan zo een paar dagen op pad met bagage.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Klopt, ik heb bijvoorbeeld ook de Challenge Strada Bianca banden in gedachten maar uiteindelijk wordt het toch een kwestie van proefondervindelijk tot een keuze komen. Nog dikker speelde absoluut door mijn hoofd - al was het maar omdat het er heel gaaf uitziet - maar ik besef dat ik toch ook flinke stukken asfalt zal moeten overbruggen om op de routes te komen en dan wil je toch wel een beetje vooruit komen
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Ik heb naar aanleiding van jouw opmerking nog even verder gezocht en inderdaad, Fango is te grof. Uiteindelijk kom ik bij Challenge Chicane uit..jeroen. schreef:Mooi project Timo! Zijn die Fango's niet te grof voor wat bos- en duinpaden? Een setje Almanzo's lijkt mij prettiger.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof