Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietsen vs. Wielrennen

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 30 okt 2012 22:41

Ook wiki maar eens geraadpleegd.http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wielrenners "Een wielrenner (kortweg: renner) is iemand die de wielersport beoefent. Het vrouwelijk equivalent van wielrenner is wielrenster."
Dat laatste wist ik al. Ik voel echter wel een verdieping van de discussie opkomen, want wanneer is er sprake van wielersport....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 okt 2012 23:01

Mag je een koersbroek eigenlijk ook alleen in wedstrijdverband dragen?
Campagnolo Ultra Dork

pacoaw
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 dec 2010 00:30

pacoaw 30 okt 2012 23:16

What's in a name?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 okt 2012 07:51

simen schreef:De term 'wielrenners' is vooral in gebruik bij mensen die het zijdelings volgen.
Echte volgers spreken eerder van 'renners'
Sterker ex-renners die elkaar tegen komen hebben het eerder over: "jij hebt toch ook bij club xxx gefietst" of "ik heb als renner gefietst bij"

Ik hoor weinig ex renners zeggen ik heb aan wielrennen gedaan bij.....

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 okt 2012 07:52

pacoaw schreef:What's in a name?
Met zo'n gebruikersnaam :mrgreen:

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 okt 2012 08:10

Hulde voor de topic starter in deze tijd , waarin het wedstrijdwielrennen op de weg stil ligt en ook mijn uurtjes op de fiets wat beperkt worden door de duisternis is dit een snellopende topic wat me regelmatig een glimlach op mijn gezicht doet krijgen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 31 okt 2012 09:09

Leuke stelling; begrijp de verwarring. Zelf doe ik niet aan wedstrijden en noem ik mezelf geen wielrenner. Maar de problemen beginnen bij de alternatieven. Fietser geeft niet aan wat ik bedoel. Iedere fietser voelt dat die berijder van een racefiets bezig is met iets heel anders. Racefietser is dan weer een lelijk woord.

Eigenlijk durf ik mezelf alleen wielrenner te noemen als ik met een stel vrienden heuvels heb opgeragd. Maar dan wel als het equivalent van jongetjes en meisjes die aan het voetballen zijn (of zijn ze slechts aan het baltrappen?).

Ik zeg dan weer nooit dat ik -ga- wielrennen. Ik ga fietsen...

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 31 okt 2012 10:41

Afbeelding
??
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 31 okt 2012 15:52

ophetkantje schreef:Hulde voor de topic starter in deze tijd , waarin het wedstrijdwielrennen op de weg stil ligt en ook mijn uurtjes op de fiets wat beperkt worden door de duisternis is dit een snellopende topic wat me regelmatig een glimlach op mijn gezicht doet krijgen.
Dank je wel.:) Ik vind het altijd leuk om anderen en glimlach op het gezicht te toveren, ook als dat slechts zijdelings is als "aanstichter".
Wat ik wel een beetje vermoedde is dat het onderwerp af en toe best gevoelig ligt, daar moet ik dan zelf ook stiekum een beetje om lachen. Maar daarnaast vroeg ik het me ook echt af.

Farelli, dat is geen wielrenner, dat is een fixie idioot. 8-) En dan dat pak...totáál niet gesoigneerd.
Veni. Vidi. Fietsie.

pacoaw
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 dec 2010 00:30

pacoaw 31 okt 2012 17:04

Zo zagen skinsuits er in de jaren 50 uit toch? Het wereld uurrecord is daarna alleen nog verbeterd door beter materiaal...

supermasj
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 01 nov 2012 09:26

elefantino schreef:De Van Dale geeft het antwoord:

wielrenner: beoefenaar(ster) vh wielrennen
wielrennen: hardrijden op racefietsen

Met het wel of niet hebben van een wielerlicentie heeft het dus niets te maken.
Als ik deze definite aanhoud, dan ben je dus alleen aan 't wielrennen als je hard rijdt? Dus als je op de piste begint te 'surplacen' ben je geen wielrenner meer? En als je voor een rood licht moet stoppen ook niet?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 01 nov 2012 09:30

supermasj schreef:
elefantino schreef:De Van Dale geeft het antwoord:

wielrenner: beoefenaar(ster) vh wielrennen
wielrennen: hardrijden op racefietsen

Met het wel of niet hebben van een wielerlicentie heeft het dus niets te maken.
Als ik deze definite aanhoud, dan ben je dus alleen aan 't wielrennen als je hard rijdt? Dus als je op de piste begint te 'surplacen' ben je geen wielrenner meer? En als je voor een rood licht moet stoppen ook niet?
Sterker, je moet er ook nog je schaatsen bij aan doen, want Van Dale definieert hardrijden als schaatsen om het hardst ;)

Plaats reactie