Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietsen vs. Wielrennen

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 01 nov 2012 09:38

Van Dale was in ieder geval geen wielrenner.................

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 01 nov 2012 11:06

Ik noem mezelf altijd toerfietser.
Deze term dekt wat mij betreft het beste de wijze waarop ik me op mijn stalen ros door de wereld beweeg. Fietsen brengt voor mij een aantal elementen samen, te weten
onderweg zijn c.q. zwerven,
buiten zijn,
sportief bezig zijn,
lekker ontspannen,
genieten van het landschap onderweg,
het gevoel van onafhankelijkheid.

Jaarlijks rijd ik een aantal toertochten. Ik wil dan met name van de omgeving genieten. Daarom vind ik in een groep rijden dan ook niet leuk. Doe het wel eens en vind het sociale aspect wel leuk.. Alleen of met zijn tweeën rijden geniet ik meer van. Lekker wegen inslaan waarbij je je afvraagt waar kom ik nu weer terecht.
Of het gemiddelde nu 29,8 of 30,2 is maakt me ook geen fluit uit. Ik wil wel het idee hebben dat ik lekker fysiek bezig ben geweest, maar wil me niet helemaal verrot rijden.
In het algemeen stoor ik me dan ook niet aan bejaarden, kinderen en andere medeweggebruikers. Lekker vaak remmen en weer in gang trekken is wellicht wat minder voor het gemiddelde, maar je merkt het meer in de benen. Effectverhogend zullen we maar zeggen :D .

Fietsen doe ik voor de fun en het moet vooral fun blijven.

Prettige bijkomstigheid van het mezelf presenteren als toerfietser is dat ik me op verjaardagen etc meestal niet hoef te verdedigen tegen de voorbeelden van asociaal rijgedrag. ;)
Laatst gewijzigd door uninvitedguest op 01 nov 2012 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 nov 2012 11:56

Dus als ik het goed begrijp zijn de skeeleraars de echte wielrenners en zijn wij gewoon fietsers :D

Ik noem mezelf ook een toerfietser, voor wielrenner ben ik te oud en te traag en voor een wielertoerist rij ik teveel rondjes om mijn eigen huis.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Cleo
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2012 22:21

Cleo 15 nov 2012 20:21

En als je triathleet bent, en ook geen wielerkoersen hebt gefietst? Ik noem hen ook "wielrenners".
Cannondale SuperSix Ultegra (2012) + fetherlight 58mm, Giant XTC Advanced SL (2010)

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 15 nov 2012 21:47

Ehhh... ja... Die hebben al een naam... Da's een triatleet dus ;)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6106
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 nov 2012 21:54

Ik vind triatleten geen renners. Ze lijken er in mijn optiek in de verste verte niet op. Ze hebben teveel schouder spieren en lelijke loopkuiten. En ze weten niet hoe het is om in een peleton te rijden. Laar staan dat ze geen benul hebben hoe te sprinten of wat ze moeten doen als er 'aan de boom wordt geschud'. Het zijn individualisten pur sang.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 nov 2012 08:40

Idd.

Renners houden ook van het spelletje, triatleten houden alleen maar van de pijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Cleo
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2012 22:21

Cleo 16 nov 2012 11:55

Bij triathlons rijdt men tegenwoordig (bij de hogere competitie) in stayervorm, en ja, ook langere afstanden, Oftewel men rijdt gewoon in peloton. Dus dan ben je ook wielrenner in mijn ogen...
Cannondale SuperSix Ultegra (2012) + fetherlight 58mm, Giant XTC Advanced SL (2010)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2012 12:44

Ironman is toch echt geen stayer triathlon, daarbij valt die Olympische afstand volledig in het niet. Het is wel hilarisch om het fietsen tijdens die stayer triathlons te bekijken. Om de haverklap rijdt er weer iemand tegen het achterwiel van z'n voorganger aan en dat zijn dan professionele athleten. Nee het is maar al te duidelijk dat triathleten geen wielrenners zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 16 nov 2012 13:11

Cleo schreef:Bij triathlons rijdt men tegenwoordig (bij de hogere competitie) in stayervorm, en ja, ook langere afstanden, Oftewel men rijdt gewoon in peloton. Dus dan ben je ook wielrenner in mijn ogen...
Het kan kloppen dat je af en toe pelotons ziet op de lange afstand, maar dat is niet de bedoeling ;)

Nederland kent maar weinig wedstrijden waarbij de atleten mogen stayeren, afgelopen jaar waren dat slechts de vijf Eredivisie Triathlon wedstrijden (waaronder NK sprint en NK OD). En inderdaad, het gros van de triatleten kan niet sturen. Daarom doe ik ook aan trainingskoersjes mee, zodat ik me niet zo aangesproken voel... :oops:

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 18 nov 2012 09:29

Je bent pas een wielrenner als je een ego hebt als cippolini, een plaat voor je kop als een lance, schijnheilig kunt liegen als een boogerd, met geld kunt smijten als een vino en een dikke onderkin hebt als een mercks wanneer je na je wielren carriere nooit meer een fiets aanraakt maar wel je eigen merk hebt. Daarentegen zie ik weinig mensen met wielen rennen..... vaak zijn het mannetjes in spijkerbroeken uit ploegleiderwagens wanneer een verwende prof zijn eigen wiel weer eens niet kan wisselen.
Persoonlijk denk ik dat je pas een wielrenner bent als je met tubes rijdt, lelijke schone witte sokken draagt, overal litteken hebt en zelfs bij 20 graden met beenstukken fietst, opdat je iets extra's over hebt in de koers en niet te vergeten dat je zonder problemen van achter naar voren door een peleton kunt fietsen. Zelf fiets ik al mijn hele leven, doe koersjes mee, cyclo's, tijdritjes, fietsvakanties, trainingsritjes, toertochten, atb, singlespeed, boodschappen, dronken uit de kroeg, woonwerkverkeer, maar ben blij dat ik geen wielrenner ben, heb namelijk een hekel aan vallen :).
Misschien ben je pas een renner als je het zelf gelooft, net zoals bram denkt dat ie een advocaat is en dat rutte denkt dat ie minister-president is.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 18 nov 2012 09:57

Mooi geschreven!! :lol:

Plaats reactie