Project Zieleman Type Special
Geplaatst: 24 jan 2015 16:16
Het frame
Een paar maanden geleden ben ik in het bezit gekomen van een Zieleman Type Special race frame inclusief diverse onderdelen. Eerder had ik het frame al in dit topic gepost.
Mijn oom, de oorspronkelijk eigenaar, wist niet meer precies wat het bouwjaar is. Wel wist hij me te vertellen dat hij het frame iets eerder had dan toen mijn vader zijn van Herwerden Special Route kocht en dat was in 1984. Ik hou het dus maar op 1983.
Ik heb er toch voor gekozen het frame te laten herlakken. De lak verkeerde, naar mijn mening, in een te slechte staat en dat is toch wel iets waar ik me dan aan zou blijven storen. Het chroom bleek na een poetsbeurt wel weer in perfecte staat terug te brengen.
Naar verwachting kan ik het frame in de loop van volgende week ophalen bij BCP Specialpaintwork in ’s-Gravenzande. Ik heb gekozen voor parelmoer wit en de decals blijven in de oorspronkelijke kleur. Daarnaast wordt de achtervork uitgebogen naar een inbouwbreedte van 130mm.
Zo zag het frame er uit kort voordat het naar BCP ging:
De Reynolds decal heeft z’n beste tijd gehad:
De afmontage
Het frame wordt opgebouwd met overwegend moderne onderdelen, enkel de zadelpen, het stuur en de stuurpen zijn klassiek. Ik heb nog wel even overwogen om de oorspronkelijke onderdelen weer terug te plaatsen en compleet te krijgen, echter zag ik het niet zitten om met toeclips te gaan rijden en ook is het verzet mij veel te groot (53/42 i.c.m een 12/17 pignon). Bovendien wordt het natuurlijk steeds lastiger en kostbaarder om slijtage onderdelen te vervangen.
Wat betreft de onderdelengroep was ik er snel uit, dit moest Campagnolo Athena in de zwarte aluminium uitvoering worden. Zilver had wellicht meer voor de hand gelegen vanwege de klassieke uitstraling, maar het contrast van de zwarte onderdelen met het parelmoer witte frame leek me erg fraai. Aangezien er commandeur nokken op de schuine buis zitten en ik ErgoPower shifters ga gebruiken, moest ik op zoek naar kabelstops. Serge van Bikeparts4u had nog een Shimano setje liggen die ik vervolgens maar heb aangeschaft. Achteraf had ik toch liever kabelstops van Campagnolo en die vond ik op eBay. Ik heb er €11.25 voor betaald en ze werden gratis verzonden vanuit Taiwan.
Bij het frame zat een Shimano 600AX aero zadelpen. Omdat ik liever geen Shimano onderdelen op deze fiets wil hebben, maar ook vanwege een tweetal diepe krassen, ben ik op zoek gegaan naar een Campagnolo pen en heb een fraai exemplaar op eBay kunnen vinden.
Voor de stuur en stuurpen combinatie had ik in eerste instantie een Cinelli Giro d’Italia 64 stuur en 1/A pen gekocht bij Wiggle. Beide onderdelen betreffen een reproductie, ze worden volgens mij nog steeds gemaakt. Omdat mijn voorkeur uitgaat naar oorspronkelijk onderdelen en ik ook niet kapot ben van de Milky finish van het stuur, ben ik toch maar weer op eBay gaan zoeken. Uiteindelijk kwam ik uit op een NOS Cinelli Giro d’Italia 64 stuur en een NOS Cinelli XA stuurpen.
Voor de wielen was ik van plan mijn reserve wielset te gebruiken. Het probleem was echter dat er een Shimano body op zat, gelukkig kon deze eenvoudig door een Campagnolo body vervangen worden. Toch was ik niet helemaal happy met de keuze voor deze wielen, liever had ik een klassieke velg met zilverkleurige naven en spaken. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en bij WheelTec een nieuwe wielset laten bouwen met zwarte H+Son TB14 velgen, zilverkleurige ronde spaken en zilver gepolijste White Industries naven. Op de wielen moet ik nog even wachten, tot die tijd gebruik ik de Pacenti’s.
De specificaties
Wordt vervolgd…..
Een paar maanden geleden ben ik in het bezit gekomen van een Zieleman Type Special race frame inclusief diverse onderdelen. Eerder had ik het frame al in dit topic gepost.
Mijn oom, de oorspronkelijk eigenaar, wist niet meer precies wat het bouwjaar is. Wel wist hij me te vertellen dat hij het frame iets eerder had dan toen mijn vader zijn van Herwerden Special Route kocht en dat was in 1984. Ik hou het dus maar op 1983.
Ik heb er toch voor gekozen het frame te laten herlakken. De lak verkeerde, naar mijn mening, in een te slechte staat en dat is toch wel iets waar ik me dan aan zou blijven storen. Het chroom bleek na een poetsbeurt wel weer in perfecte staat terug te brengen.
Naar verwachting kan ik het frame in de loop van volgende week ophalen bij BCP Specialpaintwork in ’s-Gravenzande. Ik heb gekozen voor parelmoer wit en de decals blijven in de oorspronkelijke kleur. Daarnaast wordt de achtervork uitgebogen naar een inbouwbreedte van 130mm.
Zo zag het frame er uit kort voordat het naar BCP ging:
De Reynolds decal heeft z’n beste tijd gehad:
De afmontage
Het frame wordt opgebouwd met overwegend moderne onderdelen, enkel de zadelpen, het stuur en de stuurpen zijn klassiek. Ik heb nog wel even overwogen om de oorspronkelijke onderdelen weer terug te plaatsen en compleet te krijgen, echter zag ik het niet zitten om met toeclips te gaan rijden en ook is het verzet mij veel te groot (53/42 i.c.m een 12/17 pignon). Bovendien wordt het natuurlijk steeds lastiger en kostbaarder om slijtage onderdelen te vervangen.
Wat betreft de onderdelengroep was ik er snel uit, dit moest Campagnolo Athena in de zwarte aluminium uitvoering worden. Zilver had wellicht meer voor de hand gelegen vanwege de klassieke uitstraling, maar het contrast van de zwarte onderdelen met het parelmoer witte frame leek me erg fraai. Aangezien er commandeur nokken op de schuine buis zitten en ik ErgoPower shifters ga gebruiken, moest ik op zoek naar kabelstops. Serge van Bikeparts4u had nog een Shimano setje liggen die ik vervolgens maar heb aangeschaft. Achteraf had ik toch liever kabelstops van Campagnolo en die vond ik op eBay. Ik heb er €11.25 voor betaald en ze werden gratis verzonden vanuit Taiwan.
Bij het frame zat een Shimano 600AX aero zadelpen. Omdat ik liever geen Shimano onderdelen op deze fiets wil hebben, maar ook vanwege een tweetal diepe krassen, ben ik op zoek gegaan naar een Campagnolo pen en heb een fraai exemplaar op eBay kunnen vinden.
Voor de stuur en stuurpen combinatie had ik in eerste instantie een Cinelli Giro d’Italia 64 stuur en 1/A pen gekocht bij Wiggle. Beide onderdelen betreffen een reproductie, ze worden volgens mij nog steeds gemaakt. Omdat mijn voorkeur uitgaat naar oorspronkelijk onderdelen en ik ook niet kapot ben van de Milky finish van het stuur, ben ik toch maar weer op eBay gaan zoeken. Uiteindelijk kwam ik uit op een NOS Cinelli Giro d’Italia 64 stuur en een NOS Cinelli XA stuurpen.
Voor de wielen was ik van plan mijn reserve wielset te gebruiken. Het probleem was echter dat er een Shimano body op zat, gelukkig kon deze eenvoudig door een Campagnolo body vervangen worden. Toch was ik niet helemaal happy met de keuze voor deze wielen, liever had ik een klassieke velg met zilverkleurige naven en spaken. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en bij WheelTec een nieuwe wielset laten bouwen met zwarte H+Son TB14 velgen, zilverkleurige ronde spaken en zilver gepolijste White Industries naven. Op de wielen moet ik nog even wachten, tot die tijd gebruik ik de Pacenti’s.
De specificaties
- Groep: Campagnolo Athena 11 speed aluminium zwart
- Wielen: H+Son TB14 28-32H zwart, White Industries T11 Polished, Sapim Laser + Sapim Race zilver, Sapim messing polyax zilver
- Banden: Veloflex Master 23c
- Zadel: Selle San Marco Rolls Titanium zwart
- Zadelpen: Campagnolo 1044 Record 27.2
- Stuur: Cinelli Giro d’Italia 64, 26mm klem, 42 c-c met kabel sleuven
- Stuurpen: Cinelli XA 125mm, 26mm
- Pedalen: Look Keo Blade
- Bidonhouders: Arundel staal of King Cage steal
Wordt vervolgd…..