Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Scheur in Zonda wiel

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5864
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 mar 2015 12:10

heb vandaag net hetzelfde geconstateerd bij mijn zonda achterwiel: breuk net boven de versteviging aan de spaken, mijn zonda's zijn wel 5 jaar oud.
Volgens fietsenmaker verhoogt het risico op breuken door een hoge bandenspanning?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 19 mar 2015 20:33

Ik had onlangs hetzelfde met Eurus wielen uit ca. 2003, eerste type G3 met dunne stalen spaken.
Hierin was voor zover ik me kan herinneren geen versteviging opgenomen bij de spaken (heb de wielen al een tijdje niet gezien ...)
Ik rijd meestal met zo rond de 9 bar in de achterband, al geloof ik niet zomaar dat dat zoveel invloed kan hebben.
Ik kan me zo gauw niet meer herinneren waar de scheur zat.
Bij standaard velgen zit normaal de las tegenover het ventielgat, als dat bij de Zonda's en Eurus net zo zou zijn kan dit mogelijk een invloed hebben, bij 7 x 3 spaken en het ventielgat midden tussen twee setjes van drie spaken zit recht tegenover het ventielgat een setje van drie spaken ...
Zal toch eens goed zoeken naar de oude wielen of dit inderdaad zo zou zijn. :roll:
Laatst gewijzigd door campasuper op 19 mar 2015 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 mar 2015 20:40

fiedoo schreef:heb vandaag net hetzelfde geconstateerd bij mijn zonda achterwiel: breuk net boven de versteviging aan de spaken, mijn zonda's zijn wel 5 jaar oud.
Volgens fietsenmaker verhoogt het risico op breuken door een hoge bandenspanning?
Als dit waar zou zijn dan hadden andere merkwielen hier ook last van.
Mijn Zondas zitten netjes in de hoezen en rijd nu op een handgemaakt setje ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 mar 2015 21:02

Bij mij gebeurde dit (scheur in de velg, op zo'n verhoging bij de spaak) vorig jaar, bij een Zonda achterwiel van ongeveer 1,5 jaar oud. Dat ontdekte ik daags voor een trip naar de Mt. Ventoux. Ik reed met 25mm bandjes, op ongeveer 6,5 bar. Dus op lage druk kan het ook ;)
Maar wel netjes onder garantie een nieuw achterwiel gekregen. Ik ben hierdoor wel overgestapt op handgebouwd (zelfbouw).

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5864
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 mar 2015 08:39

Kan zo een wiel met een gescheurde velg nog gemaakt worden ( nieuwe velg) of heeft dit weinig zin ( wegens te duur of omslachtig)?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 mar 2015 09:11

fiedoo schreef:Kan zo een wiel met een gescheurde velg nog gemaakt worden ( nieuwe velg) of heeft dit weinig zin ( wegens te duur of omslachtig)?
Je hebt dan een nieuwe velg en spaken nodig....
Zou dan gelijk voor een hand gemaakt setje gaan.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mar 2015 09:28

fiedoo schreef:Kan zo een wiel met een gescheurde velg nog gemaakt worden ( nieuwe velg) of heeft dit weinig zin ( wegens te duur of omslachtig)?
Het kan en duur en omslachtig zijn.

Een voordeel van fabriekswielen is dat je deze erg dikwijls voor een redelijk scherpe prijs kan aanschaffen.
Nadeel van fabriekswielen is dan weer dat als je fm ze niet zelf kan herstellen en hij/jij ze moet opsturen dat je dan de hoofdprijs betaald.

Met de racefiets heb ik tot een 10-tal jaren geleden altijd met handgespaakte wielen rondgereden.
Dan een hele tijd zowel fabriekswielen als handgespaakte en dat ik nu nog enkel 2 handgespaakte wielsets heb.


Je zal mij niet horen zeggen dat ik nooit geen fabriekswielen meer koop maar toch.

PS: Voor mijn MTB heb ik dan weer wel 2 fabriekssetjes (2 x Fulcrum RedPower 29) staan omdat de MTB me iets minder nauw aan het hart ligt dan de racefiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 mar 2015 09:46

Probleem met het "voordeel van handgespaakte wielen" vind ik dat je als echt topwielen wilt hebben je toch net zoveel voor de vervangingsonderdelen betaaalt als bij fabriekswielen. Naven gaan bij goed onderhoud sowieso nooit kapot, spaken zijn bij fabriekswielen procentueel inderdaad een heel stuk duurder maar kosten per stuk nog altijd bijna niets. Dus waar het verschil zou kunnen zitten (bij reparaties) is in de velg, maar als je bij handgespaakte wielen een topvelg nodig hebt dan is die ook peperduur. En bij goedkope, degelijke wielen koop ik gewoon ergens voor 100 euro in de uitverkoop een compleet nieuw setje Khamsin of Fulcrum 7 zodra ik ooit een wiel compleet kapot rij. (wat ik de afgelopen 100.000 km nog nooit gedaan heb, maar je kunt natuurlijk pech hebben)

Eigenlijk het enige probleem van fabriekswielen naar mijn mening is dat je bij spaakbreuk vaak moet zoeken of wachten voordat je je vervangingsspaak ergens gevonden hebt.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5864
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 mar 2015 21:34

Bestaat de mogelijkheid dat het rijden op de vaste rollen (tacx) de oorzaak van de scheur kan zijn? (te hoge druk tussen band en rol?).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

flins
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 apr 2013 01:02

flins 23 mar 2015 22:53

Zou de druk tussen wiel en rol op een Tacx hoger zijn dan de druk die een wiel te verduren krijgt als je op de weg fietst? Incl. hobbels, drempels e.d.? Ben geen expert, maar het lijkt me van niet.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 23 mar 2015 23:08

Bij mij speelde het gebruik op de Tacx o.i.d geen enkele rol. De scheur is ontstaan in augustus. Niet echt Tacx-tijd ;)

Plaats reactie