heb vandaag net hetzelfde geconstateerd bij mijn zonda achterwiel: breuk net boven de versteviging aan de spaken, mijn zonda's zijn wel 5 jaar oud.
Volgens fietsenmaker verhoogt het risico op breuken door een hoge bandenspanning?
Scheur in Zonda wiel
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Ik had onlangs hetzelfde met Eurus wielen uit ca. 2003, eerste type G3 met dunne stalen spaken.
Hierin was voor zover ik me kan herinneren geen versteviging opgenomen bij de spaken (heb de wielen al een tijdje niet gezien ...)
Ik rijd meestal met zo rond de 9 bar in de achterband, al geloof ik niet zomaar dat dat zoveel invloed kan hebben.
Ik kan me zo gauw niet meer herinneren waar de scheur zat.
Bij standaard velgen zit normaal de las tegenover het ventielgat, als dat bij de Zonda's en Eurus net zo zou zijn kan dit mogelijk een invloed hebben, bij 7 x 3 spaken en het ventielgat midden tussen twee setjes van drie spaken zit recht tegenover het ventielgat een setje van drie spaken ...
Zal toch eens goed zoeken naar de oude wielen of dit inderdaad zo zou zijn.
Hierin was voor zover ik me kan herinneren geen versteviging opgenomen bij de spaken (heb de wielen al een tijdje niet gezien ...)
Ik rijd meestal met zo rond de 9 bar in de achterband, al geloof ik niet zomaar dat dat zoveel invloed kan hebben.
Ik kan me zo gauw niet meer herinneren waar de scheur zat.
Bij standaard velgen zit normaal de las tegenover het ventielgat, als dat bij de Zonda's en Eurus net zo zou zijn kan dit mogelijk een invloed hebben, bij 7 x 3 spaken en het ventielgat midden tussen twee setjes van drie spaken zit recht tegenover het ventielgat een setje van drie spaken ...
Zal toch eens goed zoeken naar de oude wielen of dit inderdaad zo zou zijn.
Laatst gewijzigd door campasuper op 19 mar 2015 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Als dit waar zou zijn dan hadden andere merkwielen hier ook last van.fiedoo schreef:heb vandaag net hetzelfde geconstateerd bij mijn zonda achterwiel: breuk net boven de versteviging aan de spaken, mijn zonda's zijn wel 5 jaar oud.
Volgens fietsenmaker verhoogt het risico op breuken door een hoge bandenspanning?
Mijn Zondas zitten netjes in de hoezen en rijd nu op een handgemaakt setje
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Bij mij gebeurde dit (scheur in de velg, op zo'n verhoging bij de spaak) vorig jaar, bij een Zonda achterwiel van ongeveer 1,5 jaar oud. Dat ontdekte ik daags voor een trip naar de Mt. Ventoux. Ik reed met 25mm bandjes, op ongeveer 6,5 bar. Dus op lage druk kan het ook
Maar wel netjes onder garantie een nieuw achterwiel gekregen. Ik ben hierdoor wel overgestapt op handgebouwd (zelfbouw).
Maar wel netjes onder garantie een nieuw achterwiel gekregen. Ik ben hierdoor wel overgestapt op handgebouwd (zelfbouw).
Je hebt dan een nieuwe velg en spaken nodig....fiedoo schreef:Kan zo een wiel met een gescheurde velg nog gemaakt worden ( nieuwe velg) of heeft dit weinig zin ( wegens te duur of omslachtig)?
Zou dan gelijk voor een hand gemaakt setje gaan.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Het kan en duur en omslachtig zijn.fiedoo schreef:Kan zo een wiel met een gescheurde velg nog gemaakt worden ( nieuwe velg) of heeft dit weinig zin ( wegens te duur of omslachtig)?
Een voordeel van fabriekswielen is dat je deze erg dikwijls voor een redelijk scherpe prijs kan aanschaffen.
Nadeel van fabriekswielen is dan weer dat als je fm ze niet zelf kan herstellen en hij/jij ze moet opsturen dat je dan de hoofdprijs betaald.
Met de racefiets heb ik tot een 10-tal jaren geleden altijd met handgespaakte wielen rondgereden.
Dan een hele tijd zowel fabriekswielen als handgespaakte en dat ik nu nog enkel 2 handgespaakte wielsets heb.
Je zal mij niet horen zeggen dat ik nooit geen fabriekswielen meer koop maar toch.
PS: Voor mijn MTB heb ik dan weer wel 2 fabriekssetjes (2 x Fulcrum RedPower 29) staan omdat de MTB me iets minder nauw aan het hart ligt dan de racefiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Probleem met het "voordeel van handgespaakte wielen" vind ik dat je als echt topwielen wilt hebben je toch net zoveel voor de vervangingsonderdelen betaaalt als bij fabriekswielen. Naven gaan bij goed onderhoud sowieso nooit kapot, spaken zijn bij fabriekswielen procentueel inderdaad een heel stuk duurder maar kosten per stuk nog altijd bijna niets. Dus waar het verschil zou kunnen zitten (bij reparaties) is in de velg, maar als je bij handgespaakte wielen een topvelg nodig hebt dan is die ook peperduur. En bij goedkope, degelijke wielen koop ik gewoon ergens voor 100 euro in de uitverkoop een compleet nieuw setje Khamsin of Fulcrum 7 zodra ik ooit een wiel compleet kapot rij. (wat ik de afgelopen 100.000 km nog nooit gedaan heb, maar je kunt natuurlijk pech hebben)
Eigenlijk het enige probleem van fabriekswielen naar mijn mening is dat je bij spaakbreuk vaak moet zoeken of wachten voordat je je vervangingsspaak ergens gevonden hebt.
Eigenlijk het enige probleem van fabriekswielen naar mijn mening is dat je bij spaakbreuk vaak moet zoeken of wachten voordat je je vervangingsspaak ergens gevonden hebt.
Bij mij speelde het gebruik op de Tacx o.i.d geen enkele rol. De scheur is ontstaan in augustus. Niet echt Tacx-tijd