Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen upgrade

taddeus
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2015 22:11

taddeus 10 mar 2015 09:43

Ik ben sinds 2008 de trotse bezitter van een BeOne Storm 1.0, die standaard werd geleverd met Alex DA28 wielen. De laatste jaren ben ik wat fanatieker gaan fietsen en ik vraag me af hoeveel een nieuwe set wielen zou uitmaken voor de prestaties.

Ik ben wat aan het zoeken geweest op internet en kwam uit bij de Fulcrum Racing Quattro set, welke op 250 euro nog enigzins binnen mijn budget ligt en overwegend positieve reviews krijgt (en er mooi uitziet, het oog wil ook wat :)). De velgen zijn een stuk hoger (35mm) dan wat ik nu heb en heeft platte spaken, dus het is een stuk aerodynamischer, en ook zijn ze stijver. Echter heb ik me geen voorstelling bij hoeveel dit daadwerkelijk uitmaakt, e.g. de km/u die je er harder mee rijdt met dezelfde inspanning. Merk je dit misschien alleen op zeer hoge snelheid?

Kan iemand me vertellen hoeveel ik zou merken van zo'n upgrade, en of deze het geld waard is? (ook meegenomen dat dit niet bepaald een dure fiets is, misschien is de fiets de wielen niet waard (?))
Ik sta verder open voor andere suggesties.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 mar 2015 09:54

Ik denk dat je het verschil niet direct echt uitgedrukt gaat zien in je snelheid. Als dat wel zo is, komt dat waarschijnlijk door toegenomen moraal ;).
Je zult wel direct merken dat de wielen anders sturen, misschien wat strakker/directer. En in aanzetten na een bocht oid.

Over goed wielupgrades in elke prijsklasse zijn al vele topics besteed. Dus genoeg over te vinden.
250 euro is niet te veel voor een prima wielset. En voor jou, het oogt mooier geef je zelf al aan, dus zal je met voldoening ook deze wielen rijden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 10 mar 2015 10:01

Tja, moeilijke vraag, zoals hierboven ook al aangegeven ga je waarschijnlijk niets merken in snelheid (wel in moraal). Ze zullen misschien stijver voelen bij aanzetten en misschien merk je ander stuurgedrag in bochten.

Vraag is, voel je je beperkt door jouw huidige wielen, maar misschien nog belangrijker, wat verwacht je van een andere set wielen?
Aerodynamica, tja, wellicht zal je iets harder rijden, maar dat zal naar mijn schatting veel minder dan 1 km/u verschil maken. Dus daar hoef je het niet voor te doen.

Voor de moraal, prima, kies het wiel dat jij mooi vind en waar je een goed gevoel bij hebt.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 10 mar 2015 10:30

Gewoon doen. Niets leukers dan om de zoveel tijd iets nieuws voor je fiets aan te schaffen. Uit eigen ervaring weet ik dat een upgrade je weer een stuk enthousiaster maakt over je fiets en het fietsen ermee.

Verder zou ik mij ook druk niet maken over 'goedkope' fiets en aanschaf van relatief dure wielen: deze nieuwe wielen kan je in de toekomst altijd meenemen naar een nieuwe fiets.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 10 mar 2015 11:06

ik heb ze gehad, maar weggedaan omdat er al redelijk snel speling op de lagers kwam; bij normaal gebruik trouwens. Omdat ik ze gekocht bij bike-components ervoor gekozen om de lagers in het voorwiel te wisselen bij mijn plaatselijk FM.

Om de lagers achter niet af te wachten wielen maar verkocht.

Wielen zien er inderdaad mooi uit. Enige wat ik merkte was de windgevoeligheid ivm de 35mm velgen.

Ik heb nu Shimano RS81-C24 dat zijn pas wielen. Maar dan ook wel in een andere prijsklasse .....

Trouwens hier: https://www.bike-components.de/de/Fulcr ... tz-p32770/

iets goedkoper :-)
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 mar 2015 12:43

En zo ken ik iemand met een setje die ze ook normaal gebruikt en normaal onderhoud en er prima tevreden over is.
En de windgevoeligheid is iets wat voor kleine lichte mannen meer een probleem is dan voor grote mannen, maar voor elke hoge of halfhoge velgenwiel eenzelfde afweging zal zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

taddeus
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2015 22:11

taddeus 10 mar 2015 13:50

Bedankt voor alle vlugge reacties :-)

Ik verwacht natuurlijk niet dat ik door een nieuwe wielset ineens bizar hard ga fietsen. Maar zoals JoostG al aangeeft, eens in de zoveel tijd iets nieuws aanschaffen is gewoon erg leuk en geeft weer nieuwe motivatie. Ik wil dan alleen wel het geld in de juiste onderdelen steken. Ik zou dan ook teleurgesteld zijn als ik geen enkel verschil zou merken. Ik ben een tijdje geleden overgestapt naar nieuwe banden (continental grand prix) en herinner me dat de fiets direct anders aanvoelde, veel soepeler contact met de weg. Een nieuwe wielset leek mij een logische volgende stap.

@beezer Dank voor de link! Ik lees ook op sommige andere fora dat mensen problemen hebben met speling in de lagers, maar dan ook weer minstens net zoveel anderen die juist alleen positieve ervaringen hebben. Ik denk dat dit een beetje een risico is van de prijsklasse in het algemeen.

Koenta
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 22 nov 2013 11:34

Koenta 11 mar 2015 01:05

Hoi,
Ik heb afgelopen weekend racing quattro's gekocht en nu twee ritten mee gereden.
In vergelijking met de standaard Giant wielen is het echt een zeer duidelijk verschil.
Stuurt strak, voelt stijver/directer bij aanzetten, dus zeker een verbetering.
Ook ik had een beetje speling na de eerste rit, 1 minuutje en opgelost.
In-busje los draaien, n paar mm draaien, niet te vast en niet te los, klaar.
Wielen draaien soepel en speling vrij, ook na de tweede rit.
Ze zien er strak uit vind ik.
Echt waar voor je geld.

taddeus
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2015 22:11

taddeus 11 mar 2015 13:07

Ah, dat is precies wat ik wilde horen :)

Wat speling betreft klinkt het alsof de wielen soms niet helemaal goed afgesteld uit de fabriek komen. Even zelf afstellen is dan inderdaad een kleine moeite.

Ik denk dat ik ze maar gewoon ga bestellen binnenkort, ben redelijk overtuigd dat het een goede investering is. Bedankt voor het advies!

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 11 mar 2015 14:37

vergeet dan uiteraard niet om een foto te posten om het resultaat te laten zien

taddeus
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2015 22:11

taddeus 12 mar 2015 10:18

Zal ik zeker doen :D

Nu eerst op vakantie, ergens daarna bestellen, dus de foto's zullen even op zich laten wachten

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 12 mar 2015 15:39

Rij nu al bijna een jaar probleemloos rond op de Quattro's. Tussendoor 1x wat speling uit het achterwiel moeten halen, maar dat was idd een kwestie van ff aandraaien. Verder prima wielen, al was het alleen maar voor de looks. En ook daardoor spring je graag vaker op de fiets. :D

Plaats reactie