Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 feb 2015 15:39

Walter G schreef:Zolang je je aan de verkeersregels houdt en rekening met elkaar houdt, is er niets aan de hand.

Maar als zo'n oude baas zegt dat hij twintig jaar lid was van een toerclub en overal doorheen jaste (rotondes binnendoor, niet wachten bij stoplichten), dan is dat weer een bevestiging dat het nog niet goed gaat.
Ik heb net vernomen dat rotondes binnendoor nemen gewoon in orde is met de wegcode in Belgie... (tenzij wellicht als er een afgescheiden fietspad ligt, in dat geval mag je niet eens op de weg (en dus ook niet op de rotonde) rijden als je met minder dan 15 bent.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Graziano
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:13

Graziano 24 feb 2015 21:01

Bestelbus schept wielrenner in de Stad. Benieuwd wat hier de oorzaak is geweest.

http://www.rtvnoord.nl/mobiel/i/index.asp?p=145669

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 24 feb 2015 21:43

de zwarten schreef:
Ik heb net vernomen dat rotondes binnendoor nemen gewoon in orde is met de wegcode in Belgie... (tenzij wellicht als er een afgescheiden fietspad ligt, in dat geval mag je niet eens op de weg (en dus ook niet op de rotonde) rijden als je met minder dan 15 bent.
Dat is bijzonder, Lieven!

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 25 feb 2015 09:21

Pinacast schreef:Bestelbus schept wielrenner in de Stad. Benieuwd wat hier de oorzaak is geweest.

http://www.rtvnoord.nl/mobiel/i/index.asp?p=145669
Dat zal wel een kwestie zijn van 'niet gezien'. Het is een ontzettende rotkruising daar, er gebeuren veel ongelukken. Ik ga ook nooit daar langs de stad in, het is mij al te vaak nét goed gegaan, er komt een keer dat ik wel aan de beurt ben...

tib888
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jul 2014 08:38

tib888 25 feb 2015 11:02

de zwarten schreef: Ik heb net vernomen dat rotondes binnendoor nemen gewoon in orde is met de wegcode in Belgie... (tenzij wellicht als er een afgescheiden fietspad ligt, in dat geval mag je niet eens op de weg (en dus ook niet op de rotonde) rijden als je met minder dan 15 bent.
Wat bedoel je met rotondes binnendoor nemen? In wijzerszin als je links moet afslaan?

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 25 feb 2015 11:51

Een rotonde binnendoor lijkt mij slaan op het wel met de rijrichting meerijden maar dan zo ver mogelijk naar links.
Op de meeste rotondes in Nederland is de buitenste ring van een rotonde voor fietsers. Als je netjes fietst neem je dus gewoon de rotonde op die buitenste baan waardoor je wel de grootste afstand aflegt.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 25 feb 2015 11:55

Ik denk dat met rotonde binnendoor wordt bedoelt, kwart rond nemen waar je driekwart rond zou moeten gaan. Ken meerdere clubjes die dat doen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 feb 2015 13:56

Ter verduidelijking:
rotonde binnendoor betekent in dit geval:
rotonde tegenwijzerszin nemen (zoals het hoort!)
rotonde mag op binnenste baanvak genomen worden, of althans zoveel mogelijk links.

Dit uiteraard indien er geen fietspad is. Is er een fietspad, dan moet dat gevolgd worden.
Ben je met een groep van 15-50, dan mag je in Belgie op de weg rijden, 2 aan 2, en mag je het fietspad negeren. In dat geval neem je dus sowieso de rotonde, maar mag je dus ook op grote rotondes met 2 baanvakken het meest linkse vak volgen, opdat achteropkomend verkeer niet probeert in te halen en vervolgens het risico neemt om af te slaan / de groep renners af te snijden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 25 feb 2015 14:21

Maar dan riskeer je natuurlijk wel dat achteropkomend verkeer de groep renners afsnijdt wanneer die afslaan...
(gelukkig liggen er op mijn vaste fietsrondjes geen rotondes: altijd gedoe!)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3202
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 12 mar 2015 21:18

Wat een idioot.....
https://youtu.be/vLB3CDZ7GNo

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 12 mar 2015 21:29

Hoort eigenlijk niet in dit topic.
Wat een bizar filmpje.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1042
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 12 mar 2015 21:51

sloeren schreef:Hoort eigenlijk niet in dit topic.
Wat een bizar filmpje.
Of juist wel. Het betreft een wielrenster (oké, voor de ,,nkrs dit is idd geen wielrenner :cry: ), ze is in de media en de actie van de toeschouwer in kwestie is geen stijl.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Plaats reactie