Nieuwe Racefiets Kopen
Al doende leert men, maar eenmaal gekozen voor dubbel voorblad (en de bijbehorende shifters) dan kost het een vermogen om naar een triple over te stappen. Maar waar het om gaat is je verzet: met 34t vooraan en 32t achteraan heb je hetzelfde verzet als met 30t van de triple en 28t achteraan. De 11v hebben geen triple meer. De reden daarvoor is duidelijk.
Hai klimmer,
Wederom bedankt voor je toelichting. Dus waar het op neer komt is dat wanneer ik de 105 / 5800 heb ik daarmee ook gemakkelijk de bergen in kan. Zal niet op regelmatige basis zijn, denk 2 a 3 keer per jaar.
Dus een fiets met de 105 / 5800 11 speed is qua range aan verzetten genoeg om lekker op vlak terrein als een enkele in de bergen te fietsen?
Enorm bedankt klimmer.
Wederom bedankt voor je toelichting. Dus waar het op neer komt is dat wanneer ik de 105 / 5800 heb ik daarmee ook gemakkelijk de bergen in kan. Zal niet op regelmatige basis zijn, denk 2 a 3 keer per jaar.
Dus een fiets met de 105 / 5800 11 speed is qua range aan verzetten genoeg om lekker op vlak terrein als een enkele in de bergen te fietsen?
Enorm bedankt klimmer.
En nu nog de fiets uitzoeken!
Laatst gewijzigd door klimmer op 18 mar 2015 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Er wordt veel geluld over kwaliteit, maar waarover gaat het dan? Wat is dat, een "goede kwaliteit"? Betekent het dat het frame stijver is? Lichter? Beter trillingen dempt? Niet zo snel breekt bij een val? Kabels die in het frame verwerkt zijn?Foresta schreef:Is dat full Carbon frame ook van goede kwaliteit?
Ik had een budget van 1500 opgesteld, wou graag een full 105/5800 groep. Dan had ik de keuze tussen alumimium van merk x of een carbon van Cube.Vermits carbon sowieso stijver is(vond ik belangrijk) en beter trillingen dempt, zelfs al is het een carbon frame van minder kwaliteit, heb ik voor carbon gekozen.
Is een carbon fiets van een ander merk (die dan duurder is dan 1500) beter? Goed mogelijk. Het frame-ontwerp van Cube is vier jaar oud, andere merken hebben recentere frame designs die zeer zeker lichter zijn, vermoedelijk nog stijver zijn of nog beter trillingen dempen. Goed mogelijk, maar zo gigantisch zal het verschil niet zijn denk ik.
Mijn dealer (Specialized & Cube) raadde mij eerst de Specialized Roubaix Sport aan wegens beter kader (maar mindere groep/onderdelen). Ik geloof hem wel maar vond het de 400 a 500 euro extra niet waard.
Ik zou mij niet zo druk maken om een dat crankstel. Ik heb 2 fietsen met een FSA gossamer crank en dat functioneert prima. De lagers zijn wel wat minder maar bij mijn crosser waren ze versleten en heb ik een setje Shimano Ultegra lagers van 10 euro gemonteerd, probleem opgelost.
En "Shimano 105 afgemonteerd" wil zeggen dat er tenminste 1 onderdeel van die groep opzit, voel je dus niet misleid als je geen complete groep krijgt. Je kunt dan namelijk nog maar uit een paar merken kiezen.
Een goed passend frame en een fiets die je mooi vindt is imho veel belangrijker.
Zelf denk ik dat de betere instap carbon frames (Cube, Focus, Giant e.d.) de betere aluminium frames minimaal geëvenaard hebben, de laatste 2 hebben dan als voordeel dat ze nog wat minder wegen.
De range van 5800 is inderdaad erg groot maar voor het vlakke is een andere cassette en eventueel een set voorbladen wel aan te raden. De versnellingen liggen namelijk wel weer wat verder uit elkaar. Wat dat betreft is de 10 speed triple nog steeds in het voordeel. De 5800 groep schakelt wel soepeler en weegt een stuk minder dan een 5700 triple.
En "Shimano 105 afgemonteerd" wil zeggen dat er tenminste 1 onderdeel van die groep opzit, voel je dus niet misleid als je geen complete groep krijgt. Je kunt dan namelijk nog maar uit een paar merken kiezen.
Een goed passend frame en een fiets die je mooi vindt is imho veel belangrijker.
Zelf denk ik dat de betere instap carbon frames (Cube, Focus, Giant e.d.) de betere aluminium frames minimaal geëvenaard hebben, de laatste 2 hebben dan als voordeel dat ze nog wat minder wegen.
De range van 5800 is inderdaad erg groot maar voor het vlakke is een andere cassette en eventueel een set voorbladen wel aan te raden. De versnellingen liggen namelijk wel weer wat verder uit elkaar. Wat dat betreft is de 10 speed triple nog steeds in het voordeel. De 5800 groep schakelt wel soepeler en weegt een stuk minder dan een 5700 triple.
Campagnolo Ultra Dork
@klimmer, Haha, ja dacht dat ik er al wel uit was, namelijk de Specialized Allez comp 2015. Maar Pegox heeft me toch weer aan het twijfelen gebracht. De Cube is qua uiterlijk niet zo "mooi" maar het gaat me nu ook wel meer om de rijervaring, gezien de redelijk uitgave.klimmer schreef:En nu nog de fiets uitzoeken!
@Pegox, bedankt voor je reactie, jou verhaal maakt het me alleen niet makkelijker . Ben nu dan toch wel redelijk aan het twijfelen. Zit hem meer in uiterlijk (Specialized) vs volledige 105/Carbon (Cube).
Keuzes, keuzes, maar in ieder geval enorm bedankt.
Beste Allemaal,
Tja, het wordt er allemaal niet makkelijker op. Maar denk dat ik in mijn zoektocht nu toch wel 2 kanshebbers over heb, namelijk:
Cube Agree Gtc Race - Full Carbon / Full Ultegra
Specialized Allez comp 2015 - Alu / Shimano 105-5800 / Crank FSA
Qua uiterlijk zeg ik de Specialized maar iets mindere groep.
Qua groep zeg ik de Cube maar minder qua uiterlijk.
Mag ik nog een laatste advies van voor- en nadelen aan jullie vragen?
Tja, het wordt er allemaal niet makkelijker op. Maar denk dat ik in mijn zoektocht nu toch wel 2 kanshebbers over heb, namelijk:
Cube Agree Gtc Race - Full Carbon / Full Ultegra
Specialized Allez comp 2015 - Alu / Shimano 105-5800 / Crank FSA
Qua uiterlijk zeg ik de Specialized maar iets mindere groep.
Qua groep zeg ik de Cube maar minder qua uiterlijk.
Mag ik nog een laatste advies van voor- en nadelen aan jullie vragen?
De Cube heeft een veel betere prijs/kwaliteitsverhouding. Het frame van de Cube is ook goed, lees maar wat ervaringen in het Cube topic. Allemaal positief.
De Specialized is ook een erg goede fiets. 105 5800 schijnt ook erg goed te schakelen en het verschil met Ultegra is erg klein. Ik zou de Specialized nemen als je die mooier vind.
De Specialized is ook een erg goede fiets. 105 5800 schijnt ook erg goed te schakelen en het verschil met Ultegra is erg klein. Ik zou de Specialized nemen als je die mooier vind.
Cannondale
De Cube is uitgerust met 50/34 en 11-32, voor het vlakke is dat niet erg prettig.Foresta schreef:@ Ernie C, dank voor je reactie. Maar jij zegt dus dat ik eigenlijk wel een extra set voor in de bergen c.q. op vlak terrein moet aanschaffen?
De Specialized heeft 52/36 een 11-28 en is daarmee een stuk meer allround. 36-28 is echter wel pittig op lange/steile beklimmingen als je niet genoeg getraind bent. Volgens mij zit er ook niet de derailleur met langere kooi op die aanbevolen is voor 34-32.
Mijn voorkeur zou op dit gebied uitgaan naar de Cube want met een 12-25 cassette van 35 euro heb je al een fiets die een stuk meer bruikbaar is op het vlakke en in de bergen.
Je hebt dan natuurlijk ook het juiste gereedschap nodig als je dat nog niet hebt maar dat is een investering die je altijd terugverdient.
Sowieso heb je met de Cube op alle vlakken een iets betere fiets maar de Allez (vooral de zliver/groene) is een knap fietsje en dat vind ik ook een argument dat heel zwaar mee moet wegen.
Campagnolo Ultra Dork
Als je nog twee fietsen over hebt die kort bij mekaar liggen, dan zeg ik: kijk naar de dealer (bij welke heb je best gevoel) tenzij het dezelfde is voor beiden en 2/ kijk naar het uiterlijk, je moet je fiets mooi vinden!
Wat de versnellingen betreft: ik ga in de zomermaanden wel eens een bergje beklimmen (dit jaar nog eens de Ventoux) en dan was de 50/34 en 11-32 van de Cube een voordeel. Wat is het nadeel hiervan op het vlakke dan?
Wat de versnellingen betreft: ik ga in de zomermaanden wel eens een bergje beklimmen (dit jaar nog eens de Ventoux) en dan was de 50/34 en 11-32 van de Cube een voordeel. Wat is het nadeel hiervan op het vlakke dan?