Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vraagje over sportgelletjes

wheely
Forum-lid

wheely 30 mei 2011 23:17

Maar wat is dan het verschil met of zonder cafeine?
ps: ik heb net die van amacx besteld, lemon/lime dus ben benieuwd.

groetjes

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 30 mei 2011 23:21

Scepticus schreef: Afbeelding
Met een pakje Maxim High Energy krijg je in één adje 80 gram KH binnen, dat zet tenminste zoden aan de dijk (of komt er even snel weer uit)

Precies, 1 pakje per uur. Perfect gewoon.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 mei 2011 23:24

Toevallig gisteren AA geprobeerd. Goed bevallen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2011 23:47

AA valt alleen vaak slecht als je het erg warm is en je al uitgedroogd bent vanwege de extreme smaak (die alle AA producten hebben). Daarnaast vind ik de hoeveelheid koolhydraten wel erg veel (en is het spul erg dik), eigenlijk is 40-50 gram meer dan genoeg. Als je nog eens ergens een hap van neemt en wat voeding in je bidon hebt zitten kom je dan al gewoon aan de 70 gram per uur en meer dan dat geeft enkel meer risico op misselijk worden.

De gelletjes van Carboom vind ik erg lekker, zit alleen niet zoveel in, maar wel in veel frisse smaken te krijgen. Gelletjes van 3Action zijn makkelijk weg te krijgen omdat ze goed vloeibaar zijn. Born bevalt mij ook goed (die bananen dingen), je moet alleen wel van banaan houden wat de smaak is vrij stevig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 mei 2011 23:51

Vond de smaak nogal meevallen, ben het met je eens dat AA producten vaak een penetrante smaak hebben maar dat vond ik in dit geval reuze meevallen. Volgens het label bevatte het gelletje precies 60 gram koolhydraten (net als Maxim, EAS, etc.).

stockie
Forum-lid

stockie 30 mei 2011 23:56

W0uter schreef:squeezy is prima, maar hebben wel een flink nadeel: de opening van de zakjes is vrij klein en de gel vrij dik. JE moet dus echt werken om het eruit te krijgen en het wordt een troepje. Dat was voor mij de reden om verder te kijken. Amacx is wat mij betreft een aanrader.

Ik raad de 'flacons' van squeezy aan. Dat zijn een soort kleine bidonnetjes van 125mm met een handig teutje om aan te drinken. De gel is ook iets minder dik waardoor die makkelijk drinkbaar is. 1 flacon is genoeg voor ongeveer 2u energie. Onthoud dat je lichaam niet meer dan 60gram KH per uur kan opnemen, en dat het dus nutteloos is om er meer van naar binnen te werken.
Ohja, die flacons kan je ook bijvullen, komt goedkoper uit ;)
Stockie

bleek
Forum-lid

bleek 31 mei 2011 00:01

Squeezy vind ik erg dik en smerig. Powerbar idem dito, moet je 400ml water bij opdrinken, kom nou, da's niet prettig tijdens heftige inspanningen. 3action is mij goed bevallen, makkelijk weg te krijgen en hersluitbare opening. SIS go gelletjes bevallen me ook prima, hoef je geen water bij te nemen.

Let wel, ik gebruik gelletjes alleen tijdens een korte afstand triathlon, dus dan kan mijn maag niet zoveel verdragen. Trainen met die zoete meuk is niets voor mij.

kelmo23
Forum-lid

kelmo23 31 mei 2011 00:10

Amclassic-fan schreef: Born bevalt mij ook goed (die bananen dingen), je moet alleen wel van banaan houden wat de smaak is vrij stevig.

+1

Ik vind de Born gelletjes echt top. Lijkt net een gepureerd banaantje, maar dan net iets zoeter.

hero
Forum-lid

hero 31 mei 2011 00:20

Ik heb vorig jaar SIS repen en gels gebruikt en die bevielen mij prima want niet te zoet. Uitzondering was de SIS-gel met cafeine die ik de laatste 3 km voor de finish van de Marmotte nog even tot mij nam, gevolg > kramp. Ik wou mezelf nog even een boost geven die laatste paar bochten, niet doen dus.

4kids
Forum-lid

4kids 31 mei 2011 00:21

Carboom smaken voortreffelijk. Je kan daar ook een grote fles van kopen en dan in kleine flesjes (die ze bij hardlopen veelal gebruiken) overgieten en verdunnen met water. Daardoor nog makkelijk tot je te nemen. De flesjes kan je makkelijk in je rugzak opbergen of in een tasje op je bovenbuis.

Carboom heeft wel leveringsprobelemen heb ik gemerkt. Maar in Zeist (Care4Bike) hebben ze e.e.a. in voorraad. Gewoon eens proberen.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 31 mei 2011 00:22

Als ik er aan het einde van een lange rit doorheen zit en een gelletje neem gebruik ik ook altijd de gelletjes van Born. Heb eerlijk gezegd nooit andere geprobeerd. Maar die van Born bevallen me goed.

Lekkere zoete smaak (moet je van houden / vind zelf meer druivensmaak dan banaan) en gemakkelijk weg te spoelen met een paar slokken uit de bidon. Alleen wel wat onhandig in gebruik. Geen gemakkelijk dopje en beetje kleverig aan je vingers.

tati
Forum-lid

tati 31 mei 2011 01:08

Wheely schreef:Maar wat is dan het verschil met of zonder cafeine?
ps: ik heb net die van amacx besteld, lemon/lime dus ben benieuwd.

groetjes

Die met cafeine wordt meestal gebruikt als laatste om jezelf een extra boost te geven.

Zelf heb ik ze van maxim en van dextro. Maxim omdat ik destijds toen we aan het zoeken waren voor goede sportvoeding voor een 7 daagse mtb marathon in zuid afrika en we toen een leuke deal konden maken. Daardoor ben ik een beetje bij maxim blijven hangen.
Vorig jaar ook een aantal dextro gekregen van de lbs om te proberen. Vond ik eigenlijk een hele fijne. Goed weg te krijgen en je hoeft er niet veel water achteraan te drinken. Zitten wel iets minder koolhydraten in als in die van maxim.

Ook SIS hebben we toen geprobeerd en die beviel eigenlijk ook goed. Neutrale smaak en goed weg te krijgen, wel lastiger omdat het van die scheur verpakkingen zijn.

Haal ze tegenwoordig bij http://www.sportvoedingwebshop.com. Je kunt ze ook om advies vragen.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Plaats reactie