Van Crosshybride naar.... Wie helpt mij?
Ik fiets al een aantal jaren in de zomer in Nederland en tijdens mijn vakanties. Ik ben een sportief type en wil vooral tijdens de vakanties in conditie blijven. Vandaar dat ik op het dak een fiets meeneem. Ik ben op zoek naar iets nieuws en maak graag gebruik van jullie uitgebreide kennis en ervaring daar ik zelf een leek ben op dit gebied.
Wat rij ik nu?
Ik rij op dit moment op een Gazelle Puerto Alu Lite Puerto. Ik heb de fiets 5 jaar geleden 2e hands gekocht en fiets er af en toe in het weekend mee en vooral tijdens de zomervakantie iedere dag. Ik vind het een heerlijke fiets maar wellicht iets te langzaam.
Wat zoek ik?
Ik fiets over asfalt landweggetjes in Frankrijk of Nederland. Af en toen over een onverhard bospad. De Puerto is best een robuuste en zware fiets en ook de banden zijn best fors voor het asfalt. Ik wil geen racefiets omdat ik die banden te smal vind en ik daar ook niet een keertje mee van de weg kan om een bospad te berijden.
Mijn vraag:
Wat zou een goede fiets voor iemand zoals ik zijn? Ik schets zelf een aantal opties maar hou mij van harte aanbevolen voor andere suggesties:
1: Ik heb bij de fietsenmaker een Giant Escape o gezien. Mooie lichte fiets.
2: Een ouder type is de Giant Escape RX3. Die zijn tweede hands voor een redelijke prijs te krijgen.
3: Gazelle XR. een oudere serie maar lijkt goed te voldoen. Neigt wel weer meer naar een crosshybride met wellicht wat minder snelle bandjes.
4: Gazelle SPN. Dit lijkt een geschikte fiets die aan mijn eisen voldoet.
Ik stel iedere reactie zeer op prijs!
Wat rij ik nu?
Ik rij op dit moment op een Gazelle Puerto Alu Lite Puerto. Ik heb de fiets 5 jaar geleden 2e hands gekocht en fiets er af en toe in het weekend mee en vooral tijdens de zomervakantie iedere dag. Ik vind het een heerlijke fiets maar wellicht iets te langzaam.
Wat zoek ik?
Ik fiets over asfalt landweggetjes in Frankrijk of Nederland. Af en toen over een onverhard bospad. De Puerto is best een robuuste en zware fiets en ook de banden zijn best fors voor het asfalt. Ik wil geen racefiets omdat ik die banden te smal vind en ik daar ook niet een keertje mee van de weg kan om een bospad te berijden.
Mijn vraag:
Wat zou een goede fiets voor iemand zoals ik zijn? Ik schets zelf een aantal opties maar hou mij van harte aanbevolen voor andere suggesties:
1: Ik heb bij de fietsenmaker een Giant Escape o gezien. Mooie lichte fiets.
2: Een ouder type is de Giant Escape RX3. Die zijn tweede hands voor een redelijke prijs te krijgen.
3: Gazelle XR. een oudere serie maar lijkt goed te voldoen. Neigt wel weer meer naar een crosshybride met wellicht wat minder snelle bandjes.
4: Gazelle SPN. Dit lijkt een geschikte fiets die aan mijn eisen voldoet.
Ik stel iedere reactie zeer op prijs!
Hallo Johan,
gek genoeg komt dit soort fiets nooit langs in dit forum. We lijken het te beschouwen als een fietssoort waarvan we niet kunnen verzinnen waar hij bestaansrecht aan ontleent. Tot mijn spijt ken ik geen forum waar dit soort fietsen wordt besproken. Ik hoop evenwel dat er nog iemand op je vragen zal kunnen reageren.
De beperkingen die je aan de racefiets toedicht (her)kennen we niet.
32 mm bandjes:
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm
gek genoeg komt dit soort fiets nooit langs in dit forum. We lijken het te beschouwen als een fietssoort waarvan we niet kunnen verzinnen waar hij bestaansrecht aan ontleent. Tot mijn spijt ken ik geen forum waar dit soort fietsen wordt besproken. Ik hoop evenwel dat er nog iemand op je vragen zal kunnen reageren.
De beperkingen die je aan de racefiets toedicht (her)kennen we niet.
32 mm bandjes:
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm
Ik snap waar je naar op zoek bent.
Kijk ook eens naar deze fietsen van Cube: http://www.cube.eu/nl/bikes/tour/sl-road/
Ben zelf met veel plezier begonnen met een racefiets, maar sinds anderhalf jaar fiets ik dagelijks 17 km heen en 17 terug naar mijn werk. Hiervoor heb ik toen een Cube SL Road aangeschaft. En sinds een paar maanden gebruik ik dagelijks een zelf opgebouwd cyclocross frame met hydraulische schijfremmen en een recht stuur. Ik overweeg nu om mijn racefiets te verkopen aangezien ik die niet meer gebruik want als ik een stuk wil fietsen kies ik altijd voor de cyclocrosser. Een stuk onverhard of klinkers is opeens leuk geworden terwijl ik met de racefiets zulke stukken altijd vervloekte.
Kijk ook eens naar deze fietsen van Cube: http://www.cube.eu/nl/bikes/tour/sl-road/
Ben zelf met veel plezier begonnen met een racefiets, maar sinds anderhalf jaar fiets ik dagelijks 17 km heen en 17 terug naar mijn werk. Hiervoor heb ik toen een Cube SL Road aangeschaft. En sinds een paar maanden gebruik ik dagelijks een zelf opgebouwd cyclocross frame met hydraulische schijfremmen en een recht stuur. Ik overweeg nu om mijn racefiets te verkopen aangezien ik die niet meer gebruik want als ik een stuk wil fietsen kies ik altijd voor de cyclocrosser. Een stuk onverhard of klinkers is opeens leuk geworden terwijl ik met de racefiets zulke stukken altijd vervloekte.
Trek je niet aan wat @sloeren zegt. Die heeft niet goed opgelet. Er komen heel wat vragen over hybrides hier langs. Maar weinigen hebben er ervaring mee en velen vinden het maar niks. Onbekend maakt onbemind. Toegegeven: een racefiets is de snelste manier om je te verplaatsen, maar je lichaam (en het terrein) moet er (nog) geschikt voor zijn.
De Giant Escape is naar mijn mening de hybride met de meeste waar voor het geld, maar..... hij is er niet meer. Vervangen door zo'n onding met schijfremmen en/of verende vorken. Less is more! Misschien dat je nog een exemplaar uit de oude voorraad vindt. De Escape RX heeft smalle bandjes. Lijkt me niet zo voor de hand liggend voor je. Gazelle hybrides zijn of waren degelijk en zwaar. Giant, Stevens en Cube zijn meer voor de hand liggende fabrikanten van hybrides. Op het forum van de Fietsersbond zijn heel veel praktische tips te vinden over sportieve hybrides. Als die Escape 0 je past: kopen.
Nog 1 tip: de koop van een fiets laat je niet afhangen van de gemonteerde banden. Dat zijn slijtage-onderdelen. Als je flink doorfietst, zijn ze, hoe sterk ook, na een jaar versleten. Zitten er noppen banden op: gooi ze in de verkoop en monteer lichtlopende vouwbanden zo breed als passend. Die gaan ook lekker over bospaden.
De Giant Escape is naar mijn mening de hybride met de meeste waar voor het geld, maar..... hij is er niet meer. Vervangen door zo'n onding met schijfremmen en/of verende vorken. Less is more! Misschien dat je nog een exemplaar uit de oude voorraad vindt. De Escape RX heeft smalle bandjes. Lijkt me niet zo voor de hand liggend voor je. Gazelle hybrides zijn of waren degelijk en zwaar. Giant, Stevens en Cube zijn meer voor de hand liggende fabrikanten van hybrides. Op het forum van de Fietsersbond zijn heel veel praktische tips te vinden over sportieve hybrides. Als die Escape 0 je past: kopen.
Nog 1 tip: de koop van een fiets laat je niet afhangen van de gemonteerde banden. Dat zijn slijtage-onderdelen. Als je flink doorfietst, zijn ze, hoe sterk ook, na een jaar versleten. Zitten er noppen banden op: gooi ze in de verkoop en monteer lichtlopende vouwbanden zo breed als passend. Die gaan ook lekker over bospaden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Afhankelijk van je budget zou je ook mooi custom staal kunnen overwegen - bij Bart bijvoorbeeld.
Zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=67707 en op http://windcycleworks.tumblr.com/
Dan kan je werkelijk alle kanten op met je fiets. Met je inbouwbreedte, geometrie, voorvork, ruimte voor bredere/minder brede banden wel/geen spatbordjes. etc. Plus een hoop fun in het ontwerp process.
Zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=67707 en op http://windcycleworks.tumblr.com/
Dan kan je werkelijk alle kanten op met je fiets. Met je inbouwbreedte, geometrie, voorvork, ruimte voor bredere/minder brede banden wel/geen spatbordjes. etc. Plus een hoop fun in het ontwerp process.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik zou zeggen toch naar een cyclocrosser.
Ik heb voor de wintermaanden voor op het asfalt een een Cannondale caadx crosser gehad, ik ben er tevens een aantal keer mee wezen fietsen in het Teutoburgerwald, ik had er 35mm Sammy slick banden op liggen en ben dus ook af en toe de bospaden op gedoken.
Mede door de schijfremmen gaf me dit een erg vertrouwd gevoel.
Ik heb er afgelopen weekend wegbandjes op gelegd, en ook dit bevalt me erg goed.
Het bevalt me inmiddels zo goed dat ik mijn huidige crosser te koop heb staan en inmiddels mijn racefiets heb verkocht en eigenlijk naar 1 top crosser wil.
(mocht je interesse hebben stuur maar een pm het is een maat 56cm)
Ik heb voor de wintermaanden voor op het asfalt een een Cannondale caadx crosser gehad, ik ben er tevens een aantal keer mee wezen fietsen in het Teutoburgerwald, ik had er 35mm Sammy slick banden op liggen en ben dus ook af en toe de bospaden op gedoken.
Mede door de schijfremmen gaf me dit een erg vertrouwd gevoel.
Ik heb er afgelopen weekend wegbandjes op gelegd, en ook dit bevalt me erg goed.
Het bevalt me inmiddels zo goed dat ik mijn huidige crosser te koop heb staan en inmiddels mijn racefiets heb verkocht en eigenlijk naar 1 top crosser wil.
(mocht je interesse hebben stuur maar een pm het is een maat 56cm)
Dank voor je reactie. zeer bruikbaar. Ik heb hier echter bij de fietsenmaker een gloednieuwe Giant Escape gezien. Dat heet tegenwoordig een Giant Escape 0 zieklimmer schreef: De Giant Escape is naar mijn mening de hybride met de meeste waar voor het geld, maar..... hij is er niet meer. Vervangen door zo'n onding met schijfremmen en/of verende vorken. Less is more! Misschien dat je nog een exemplaar uit de oude voorraad vindt. .
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... ifications
Ik ben echter eigenlijk op zoek naar een gebruikte en goed onderhouden fiets.
Escape = 2014. Thrive = 2015
De "0" staat voor het topmodel. De "1" is qua afmontage veel minder voor niet veel minder. De 0 is zeker aan te bevelen, ook al is het model 2014.
Succes met de zoektocht.
De "0" staat voor het topmodel. De "1" is qua afmontage veel minder voor niet veel minder. De 0 is zeker aan te bevelen, ook al is het model 2014.
Succes met de zoektocht.
Voor zover ik het kan zien op de site van Giant is de Escape gewoon 2015 model. Escape is herenmodel (Giant) en Thrive is het damesmodel (Liv).klimmer schreef:Escape = 2014. Thrive = 2015
De "0" staat voor het topmodel. De "1" is qua afmontage veel minder voor niet veel minder. De 0 is zeker aan te bevelen, ook al is het model 2014.
Succes met de zoektocht.
Ik zou in jouw geval gaan voor de Giant Escape RX 2014 , fiets zelf al ruim een jaar (reeds 12.000km) met veel plezier op deze fiets....ook over bospaden bevalt hij prima, deze lichte fiets heeft 28mm bandjes, waardoor hij ook over de verharde wegen behoorlijk snel is.....
Fiets is wat mij betreft ergonomisch perfect, fiets regelmatig afstanden >100km.
Fiets is wat mij betreft ergonomisch perfect, fiets regelmatig afstanden >100km.