Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bizarre ontdekking: metaaldeeltjes in velg Khamsin wielen??

rene909
Forum-lid

Gebruikersavatar rene909 23 mar 2015 20:05

Vandaag kwam ik achter een vreemd probleem. Na het vervangen van binnen en buitenband van mijn Campagnolo Khamsin achterwiel, hoorde ik wat gerinkel toen ik het wiel een beetje ronddraaide.
Ik had geen idee waar dit vandaan zou kunnen komen dus ben ik op onderzoek uitgegaan.
Al snel kwam ik tot de conclusie dat het geluid wel eens vanuit de velg zou kunnen komen.
Na wat schudden met het ventielgat werd het snel duidelijk.
Het resultaat zie je op bijgevoegde afbeelding.
Een hoop kleine en grotere, scherpe metaaldeeltjes die zich in de velg bevonden baanden zich een weg naar buiten. Het probleem is, dat ik kan blijven schudden en er materiaal uit blijft komen.

Ik vind dit behoorlijk bizar. Rondrijden hiermee lijkt met een vrij onintelligente zet, gezien de metaaldeeltjes de binnenband gegarandeerd lek gaan prikken.

Waar komen deze deeltjes vandaan, en zijn er mensen die hier toevallig ervaring mee hebben? (Kan het me moeilijk voorstellen overigens).

De wielen hebben ongeveer 3600km gelopen en zijn ruim een jaar oud (januari 2014).

Hierbij de afbeelding:

Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 23 mar 2015 20:08

Het lijkt erop dat dit achter gebleven is bij de productie, gaten maken van spaaknippels en ventiel.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

F0RZA
Forum-lid

F0RZA 23 mar 2015 20:21

Komt inderdaad wel vaker voor bij velgen. Is gewoon materiaal dat is achter gebleven na productie, zoals colnagofreak al zegt. Het materiaal kan alleen niet bij je binnenband komen lijkt me, daar zit namelijk nog velglint tussen.

Het blijft alleen nog gissen waar dat gouden, ronde deeltje vandaan komt ;-)

racedoc
Forum-lid

Gebruikersavatar racedoc 23 mar 2015 21:11

F0RZA schreef: Het blijft alleen nog gissen waar dat gouden, ronde deeltje vandaan komt ;-)
:lol:

termi748
Forum-lid

termi748 24 mar 2015 07:15

F0RZA schreef:Komt inderdaad wel vaker voor bij velgen. Is gewoon materiaal dat is achter gebleven na productie, zoals colnagofreak al zegt. Het materiaal kan alleen niet bij je binnenband komen lijkt me, daar zit namelijk nog velglint tussen.

Het blijft alleen nog gissen waar dat gouden, ronde deeltje vandaan komt ;-)
De grote vraag is hoe krijg je dat deel door je ventielgat?

rene909
Forum-lid

Gebruikersavatar rene909 24 mar 2015 11:28

Daarover tast ik zelf ook nog in het duister.
Even zonder gein: Hier kan ik dus gewoon mee blijven rondrijden? Toch vreemd dat die deeltjes na ruim een jaar pas los lijken te raken.

racedoc
Forum-lid

Gebruikersavatar racedoc 24 mar 2015 11:36

Volgens mij kan het geen kwaad omdat er inderdaad een velglint om de velg gemonteerd wordt dat de spaakgaten afsluit. Hierdoor kunnen de kruimels niet bij de binnenband terecht komen.

Om te proberen de kruimels/restanten te verwijderen kan je wellicht perslucht door de velg blazen, daarna twee tegenover elkaar liggende spaakgaten open laten, rest even met tape afplakken en met een stofzuiger trachten de kruimels weg te zuigen.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 24 mar 2015 11:43

Bij welke velgen kan er iets door de spaakgaten bij de binnenband komen zonder velglint? in de spaakgaten zitten toch de spaken? Volgens mij is het enige wat er langs kan water. Kan me wel voorstellen dat het een minder fijn geluid geeft, alhoewel het wel kleine deeltjes zijn, dus kan ook meevallen. Maar hoe er met of zonder velglint iets vanuit je velg bij de binnenband zou moeten komen is mij echt een raadsel.
Ach, ik zeg ook maar wat

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 24 mar 2015 11:44

colnagofreak schreef:Het lijkt erop dat dit achter gebleven is bij de productie, gaten maken van spaaknippels en ventiel.
Inderdaad: de velg wordt eerst gelast en daarna pas voorzien van spaakgaten. Er is dus geen weg meer terug voor het 'vijlsel' en dit restant blijft in je velg.

Kijk eens naar dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=tIGm7pKx3rs
Previous name Jansen01

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 24 mar 2015 11:55

En waarom je dit na een jaar pas vindt? De gaten worden geboord en geruimd met koel- en snijmiddel. Kan best dat ze tot nu 'vastgeplakt' zaten. Ik heb in al mijn velgen wel wat braampjes gevonden.

Plaats reactie