Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

absolute beginner zonder conditie : welke fiets

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 23 mar 2015 19:02

Ik ben met een Gazelle Ultimate extra sport hybride fiets begonnen. Is ideaal voor woon - werkverkeer ik fiets er nog dagelijks op.Afbeelding

Ik heb er kombipedalen op voor SPD en voor gewone schoenen. Misschien is zoiets als fiets voor jou een optie.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 mar 2015 19:50

dovta schreef:Dank jullie wel voor de bemoedigende reacties tot nu toe! Ik lees iets over Big Apples: zijn dikkere banden aan te raden? En hoe denken jullie over single speed fietsen of duospeed? Ik vind ze (mits niet hysterisch maar retro en ingetogen) erg mooi maar niet als ik daar zwetend op zit omdat het niet geschikt is voor het doel....Wellicht een belediging op een racefiets forum maar zo is het niet bedoeld. Ik ben op zoek naar de beste opties en kijk stiekem ook naar wat ik mooi vind...
Dikkere banden, zoals Big Apples, lopen lichter en geven comfort, maar veel fabrikanten bouwen de frames te smal (vooral liggende achtervork). 40-42mm brede (en hoge banden) passen overal op, soms ook met spatborden. Single speed moet je vooral zelf willen. Duospeed, indien je daarmee de SRAM twee versnellingsnaaf (zonder kabels) bedoelt, is een afrader omdat na het schakelmoment de wrijvingsweerstand van de naaf enorm toeneemt. Zie hiervoor de testresultaten van de Fietsersbond of in het blad de Vogelvrije Fietser.
Zweten doe je toch op 13km, of je moet heel langzaam rijden, maar dat was toch niet de bedoeling, want zo krijg je geen conditie?
Hybride fietsmerken: Giant, Specialized (nogal duur and rising), Cube, Trek en Stevens. Voor 100km/week: koop geen koopje, maar enige kwaliteit. Dat betaalt zich zelf terug. Bepaal je keuze niet op grond van gemonteerde banden, dat zijn slijtage-onderdelen.

dovta
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:53

dovta 23 mar 2015 20:52

Dank jullie voor alle reacties en het meedenken. Ik krijg een beetje een idee welke richting ik op moet zoeken. Mbt de Gazelle Ultime sport suggestie: ik heb een tijdje op een Giant Freetime gefietst maar kom geen meter vooruit op dat ding, met een racefiets ben ik 10 minuten sneller (kan ook aan de afstelling van de freetime liggen...)

Ben met behulp van jullie tips ook eens op marktplaats aan het kijken. Is dit wellicht een goede optie?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 mar 2015 21:19

Zeker een goede suggestie. Op deze fiets lijken zelfs Big Apples met spatborden te passen. Ook zeer redelijke vraagprijs. Niet duidelijk is de kwaliteit van de afmontage.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 mar 2015 21:23

Of dat de maat geschikt is..

dovta
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:53

dovta 23 mar 2015 21:46

en aan deze kan ik ook maar moeilijk weerstand bieden (alhooewel hard fietsen er wellicht geen optie op is
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... speed.html

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 23 mar 2015 22:05

Nu misschien niet maar waarom een fiets kopen waar je na 1 seizoen op uitgekeken bent?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 mar 2015 22:07

dovta schreef:en aan deze kan ik ook maar moeilijk weerstand bieden (alhooewel hard fietsen er wellicht geen optie op is
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... speed.html
en hard remmen ook niet.... :D

dovta
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:53

dovta 24 mar 2015 08:41

dat is dan ook weer waar! Zaterdag ga ik naar de ridley kijken. Nog dingen waar ik op moet letten? En als ik dan toch domme vragen aan het stellen: is het makkelijk om er zelf big aplle's op te leggen of kan ik dat beter laten doen?

groetjes,
Nina

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 24 mar 2015 11:09

Bij stads- en hybridefietsen nemen ze het vaak niet zo nauw wat de maat betreft. Kijk dus uit dat je geen te grote of te kleine fiets koopt.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 24 mar 2015 11:34

We kunnen wel een lijstje geven maar daar kom je toch niet aan toe. De duurste tegenvaller is een defect aan het frame. Neem dus de tijd om te kijken of je scheuren of deuken kunt vinden. Zet het zadel op de goede hoogte vóór je een stukje fietst. Vervolgens kijk je of het schakelmechanisme doet wat het moet doen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 mar 2015 12:15

dovta schreef:En als ik dan toch domme vragen aan het stellen: is het makkelijk om er zelf big apple's op te leggen of kan ik dat beter laten doen?
groetjes,
Nina
Als je onderweg een lekke band krijgt, moet je ook de band eraf en erop kunnen leggen, dus zelf erop zetten is een goede oefening. Voordat je de big apples (en daarvoor passende binnenbanden: schwalbe SV19 of 19A) koopt, eerst goed meten wat het verschil in dikte (en hoogte) is met de nu gemonteerde banden, zodat je zeker weet dat ze nergens tegen aan zullen lopen. Gemonteerde Big Apples zijn in de regel 46-47mm breed en hoog (bij maat 50-622), enkele mms kleiner dan aangegeven, dus. Dan heb je al een richtlijn.
Eerst maar eens een fiets kopen.

Plaats reactie